پوتین قانون تعلیق توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا را امضا کرد

۱۱ آبان ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۹۶۴۳۱۸ سرخط اخبار

در بحبوحه تنش ها میان مسکو و واشنگتن، رییس جمهوری روسیه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا به حالت تعلیق در می آید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قانون چند هفته پس از آن توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به امضا رسید که وی دستور داد این توافق با آمریکا به حالت تعلیق در آید.

توافق  کاهش ذخایر پلوتونیوم نظامی در سال 2000 میان واشنگتن و مسکو امضا شد و به دو کشور اجازه داد تا استفاده از پلوتونیوم را در برنامه های دفاعی خود کاهش دهند.

پارلمان روسیه پیشتر آن توافق را تایید کرده بود.

این اقدام در حالی انجام شده که روسیه در بدترین بن بست با غرب از زمان جنگ سرد قرار دارد و علتش الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014، درگیری در اوکراین و جنگ در سوریه است.

روسیه اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که علاوه بر توقف این توافق با آمریکا، تحقیقات مشترک درباره پروژه های اتمی را با ایالات متحده به حالت تعلیق درمی آورد.

بعید به نظر می رسد که با امضای این قانون دو طرف بار دیگر این توافق را از سر بگیرند. از طرفی لغو تحریم های غرب علیه روسیه و خروج نیروهای آمریکایی از کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا نیز با مشکل روبه رو می شود.


نظر شما :