اوجالان: جنگ با ترکیه ظرف شش ماه پایان‌یافتنی است

۲۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۹۶۳۰۹۳ سرخط اخبار

برادر عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به نقل از او گفته است در صورت از سرگیری مذاکرات می توان ظرف شش ماه به سه دهه درگیری بین ترکیه و پ ک ک پایان داد.

به گزارش ایسنا، این اولین پیام همگانی اوجالان در بیش از یک سال گذشته است. دولت ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۵ ملاقات با عبدالله اوجالان را به حال تعلیق در آورد.

اوجالان از زمان دستگیری در سال ۱۹۹۹ میلادی، در حال گذراندن دوران محکومیتش در زندان جزیره امرالی است.

مهمت اوجالان به نقل از برادرش در جریان کنفرانسی خبری که روز دوشنبه در دیاربکر برگزار شد، گفت: "او (عبدالله اوجالان) گفته است اگر دولت برای انجام این پروژه آماده است، ما می توانیم ظرف شش ماه آن را تمام کنیم. به این ترتیب روند قبلی صلح به طور کامل از بین نرفته است. این جنگی نیست که یک طرف بتواند پیروز شود. اکنون زمان پایان دادن به شیون و خونریزی است. "

از ژوئیه سال ۲۰۱۵ یعنی از زمان نقض آتش بسی که با کمک اوجالان از زندان بین ترکیه و پ ک ک برقرار شد، هزاران نفر جان خود را از دست داده اند.

مهمت اوجالان، اولین عضو خانواده است که بعد از دو سال با برادرش عبدالله اوجالان دیدار می کند. او پس از این دیدار گفت که برادر ۶۸ ساله اش در شرایط جسمانی خوبی به سر می برد.

به گزارش بی.بی.سی آخرین تماس عبدالله اوجالان با دنیای خارج در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی بود. در آن زمان اعضای پارلمان از حزب دموکراتیک خلق که نقش میانجی را در مذاکرات صلح داشتند با اوجالان دیدار کردند.

تاکنون دولت ترکیه نشانه ای که حاکی از از تمایل به انجام گفتگو باشد، نشان نداده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که دو سال پیش از مذاکرات با اوجالان برای برقراری صلح حمایت کرد، حال موضع متفاوتی دارد.

اردوغان مبارزه علیه پ ک ک را در حال حاضر بزرگترین عملیات نیروهای ترکیه علیه این گروه خوانده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا پ ک ک را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.

بیش از ۴۰ هزار نفر که اکثر آنها کرد هستند در جریان جنگ با نیروهای دولتی ترکیه جان خود را از دست داده اند.

کلید واژه ها: اوجالان پ ک ک عبدالله اوجالان


نظر شما :