مردم ترکیه هم گولن را عامل کودتا می‌دانند

۰۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۶۱۶۵۶ سرخط اخبار

در یک نظرسنجی انجام شده مشخص شد 64 درصد مردم ترکیه، گولن را عامل کودتا می دانند.

یک نظرسنجی جدید در ترکیه نشان می دهد حدود دوسوم مردم این کشور معتقدند «فتح الله گولن» اپوزیسیون آمریکا نشین طراح اصلی کودتای نافرجام بوده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این نظرسنجی که از سوی موسسه افکارسنجی «پولستر اندی آر» انجام شده می گوید 64.4 درصد از شرکت کنندگان، گولن را پشت قضیه کودتای 15 جولای می دانند.

بر این اساس، 3.8 درصد از نظردهندگان ایالات متحده آمریکا را عامل کودتا، 3.6 درصد دیگر کشورهای خارجی و 2.2 درصد نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را طراح کودتا عنوان می کنند.

رویترز افزود: این نظرسنجی می تواند تسلط اردوغان بر قدرت را بیشتر کند. مخالفان اردوغان نگرانند او از این کودتای نافرجام برای سرکوب بی سابقه و بدون ملاحظه مخالفان استفاده کند.

72.6 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی می گویند دولت های دیگر از افسران نظامی که این کودتا را انجام دادند حمایت می کردند. 78.9 همراهی سران احزاب مخالف با اردوغان را مهم دانستند.

83.9 درصد صحبت های اردوغان در شب آغاز کودتا را تماشا کرده بودند و 65.7 درصد از نظردهندگان یا اقوام آنها برای حمایت از دولت و مقابله با کودتاچیان به خیابان ها رفته بودند.

81.5 درصد خواستار استردادا گولن به ترکیه بوده و 77.7 درصد گولن و عقایدش را تهدیدی برای نظم کنونی و آتی ترکیه می دانند.

کلید واژه ها: اردوغان گولن


نظر شما :