دمیرتاش: ترکیه درحال تبدیل شدن به گورستان است

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۹۳ سرخط اخبار

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه با اشاره به لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرد که هیچ یک از نمایندگان به دادگاه نخواهند رفت و دولت اگر میخواهد مجبور است آنها را به زور به دادگاه ببرند.

به گزارش ایسنا، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه (نزدیک به  کردها) در سخنرانی خود در مراسم افطاری حزبش در آنتالیا گفت: اکنون با این واقعیت رو به رو هستیم که ترکیه روز به روز به یک گورستان تبدیل می شود.

وی با اشاره به وضعیت شهرهای کردنشین یوکسک اوا، جیزره، سیلوپی و شرناک در جنوب شرقی ترکیه ادامه داد: این شهرها به ویرانه تبدیل شده اند. آنها تصور می کنند که با تخریب این شهرها اتفاقی برای دیگر شهرهای ترکیه نمی افتد. اما این تصور غلط است اکنون استانبول هم به سمت ویرانی حرکت می کند. همه این مسائل نتیجه اعمال سیاست های غلط است. بارها بر این مساله تاکید کردیم اما اهمیتی داده نشد. اکنون همه 78 میلیون جمعیت ترکیه با عواقب ناشی از این سیاست های غلط رو به رو هستند.

دمیرتاش با اشاره به اینکه اردوغان در مسیر پیشرو دیگر تنها باقی مانده و دوستی ندارد گفت: همواره در درون حزب می خواندند که دست در دست یکدیگر در راه خودگام بر می داریم اما سوال این است که اکنون چه کسی در کنار اردوغان باقیمانده است؟ عبدالله گل رفته است، دیگر بولنت آرینچ و احمد داوود اوغلو نیستند. کسی که دوستان یاران خود را بفروشد، چه چیزی می تواند برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به روابط اسرائیل و ترکیه گفت: پس از ماجرای کشتی مرمره اردوغان اعلام کرده بود که اگر اسرائیل عذرخواهی نکرده و غرامت لازم را پرداخت نکند، با این رژیم آشتی نمی کند. اما اکنون دیدارها انجام می شود؛ چه اتفاقی افتاد؟ آیا قربانیان کشتی مرمره را فروختند؟ زمانی که جنگنده روسی را ساقط کردند اعلام کردم که کار اشتباهی کرده اند و گفتم که افزایش تنش با کشوری مانند روسیه اشتباه است، بر همین اساس به روسیه رفتم و با وزیر خارجه این کشور دیدارکرده و اعلام کردم که با مشکلات از طریق مذاکرات حل شود اما آنها من را خائن به وطن خواندند اما اکنون اردوغان به پوتین نامه می نویسد.

دمیرتاش درباره لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان و ارجاع پرونده هایی علیه نمایندگان حزب دموکرات خلق به دادستانی برای رسیدگی گفت: اگر احضاریه بفرستند که برای پاسخ به اتهامات در دادگاه حاضر شویم ما نخواهیم رفت باید بیایید و با زور ما را به دادگاه ببرید. این اقدام ما به معنای این نیست که نمی خواهیم قانونمدار باشیم بلکه به این دلیل است که قانونی وجود ندارد که بتوانیم به آن احترام بگذاریم.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :