چه کسی جانشین بان کی مون می‌شود؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۶۳ سرخط اخبار

با توجه به این که دوره خدمت بان کی مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد در آخر سال ۲۰۱۶ پایان می یابد، این سؤال پیش می آید که آیا کشورهای اروپای شرقی فرصت تاریخی برای این که دبیرکل بعدی سازمان ملل متحد از این منطقه باشد، را از دست خواهند داد؟

به گزارش ایسنا، بنابر اصل غیررسمی نوبتی و دوره ای بودن سمت دبیرکلی از نظر جغرافیایی، نهمین دبیرکل سازمان ملل باید از اروپای شرقی باشد. ولی به دلیل این که کاندیداهای کشورهای این منطقه برای این پست، در کشورهای خودشان از حمایت چندانی برخوردار نیستند و کوتاهی این کشورها برای این که به اتفاق از کاندیدای واحدی حمایت کنند، این خطر وجود دارد که اروپای شرقی شانس خود را از دست بدهد.

روند مقدماتی گزینش نامزدها که البته غیررسمی است امسال علنی و در نتیجه شفاف بود. تاکنون ۱۱ نفر نامزد شده اند که ۸ نفر آنان از کشورهای اروپای شرقی هستند.

وزرای خارجه کنونی یا سابق جمهوری های مولدوای، مقدونیه، مونته نگرو، کرواسی، صربستان و اسلواکی و نیز رئیس جمهوری سابق اسلوانی نامزدهای پست دبیرکلی سازمان ملل از کشورهای اروپای شرقی هستند.

بلغارستان، ایرینا بوکووا، دبیرکل کنونی یونیسف، شاخه فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد را نامزد احراز پست دبیرکلی این سازمان کرده است.

ناظران در سازمان ملل می گویند، این خطر وجود دارد که تعداد زیاد کاندیداها سبب شود که برای سایر کاندیداهای قوی از جمله سوزانا مالکورا، از آرژانتین، هلن کلارک از نیوزیلند، یا آنتونیو گوترز، رئیس سابق کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که به جدی و محکم صحبت کردن شهرت داشت، راه باز شود.

نطرسنجی غیررسمی از ۱۵ عضو شورای امنیت در ماه ژوئیه، محکی است که می تواند تصویر روشن تری از این که کدام یک از نامزدها شانس انتخابشان بیشتر است، به دست دهد.

حتی ممکن است در هفته های آینده کاندیداهای بیشتری وارد میدان شوند. گفته می شود کریستالینا گیورگیوا، یک سیاستمدار بلغار به زودی داوطلبی خود را اعلام خواهد کرد.

او به بی.بی.سی گفت: "طبیعی است که من رقابت ها را از نزدیک دنبال می کنم. عده زیادی من را ترغیب می کنند که وارد عرصه شوم. ببینیم چه پیش خواهد آمد". گفته می شود چندین کشور در پشت پرده نامزد کردن او را مد نظر قرار داده اند.

در شروع رقابتها شانس خانم بوکووا خیلی زیاد و او از حمایت موثر روسیه نیز برخوردار بود. ولی تحقیقات در باره اداره داخلی یونسکو در ماه های اخیر، که نتیجه خوبی نداشته و نیز حمایت بوکووا، از تاسیس یک کشور فلسطینی، سبب شده که دولت آمریکا نظر مثبت نسبت به او نداشته باشد.

در حال حال حاضر حدود نصف بودجه یونسکو صرف پرداخت حقوق کارمندانش می شود.

"تحرک لازم"

اما برخلاف خانم بوکووا، خانم گیورگیوا از نظر مدیریت سابقه بسیار خوبی در بانک جهانی دارد. قبلا هم او کمیسر اتحادیه اروپا برای امور بشردوستانه بوده و در حال حاضر سمت کمیسر بودجه اتحادیه اروپا را دارد.

در ماه های اخیر او ریاست تیمی را داشت که ماموریتش تهیه یک برنامه مقدماتی در مورد مداخله های بشردوستانه سازمان ملل متحد بود و به این نتیجه رسیده بود چنانچه پول مستقیما در اختیار نیازمندان قرار داده شود، می توان هر سال یک میلیارد دلار صرفه جویی کرد.

ریچارد گوان، یک کارشناس سازمان ملل متحد در شورای اروپایی برای روابط خارجی، می گوید افراد مطلع معتقدند هم بوکووا و هم گیورگیوا می توانند تحرکی را که این نهاد لازم دارد به آن بدهند.

این اجماع وجود دارد که رئیس بعدی سازمان ملل باید یک مدیر خوب و دارای تجربه در اداره سازمان های بین المللی باشد. حمایت گسترده بین المللی از این ایده که دبیر کل آتی سازمان ملل متحد باید یک زن باشد و اصرار روسیه به این که این فرد (اعم از زن یا مرد) باید به زبان روسی صحبت کند می تواند کفه ترازو را به نفع این دو کاندیدای زن که اهل بلغارستان هستند، سنگین تر کند.

ریچارد گوان، می گوید روند انتخاب کاندیداها انعطاف پذیر است به همین جهت اگر معلوم شود که گیورگیوا از حمایت پنج عضو دایمی شورای امنیت برخوردار است راهی برای این که دوباره او را وارد میدان کنند، وجود دارد.

انتظار می رود تصمیم نهایی در مورد دبیرکل آتی سازمان ملل متحد در ماه اکتبر اتخاذ شود، یعنی هنگامی که روسیه ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد.

کلید واژه ها: بوکووا اروپای شرقی گیورگیوا سازمان ملل متحد در


نظر شما :