تاثیر نژادپرستی ترامپ در ورای مرزها

خدمت ترامپ به افراط گرایان

۰۲ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۵۲ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: پل پیلار
پل پیلار می نویسد: حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم بیشتر مردم در جوامع مسلمان تصور می کردند که آمریکا ضد مسلمانان است. ظهور ترامپ این مشکل را به مراتب جدی تر کرده است.
خدمت ترامپ به افراط گرایان

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ بزرگترین کمپین نژادپرستانه آمریکا را از زمان کمپین جورج والاس، نامزد حزب سوم در انتخابات1968 به راه انداخته است. طی نیم قرن گذشته بهره برداری از تعصب نژادی و مذهبی در قالب های نرم صورت گرفته، در مقابل دونالد ترامپ صراحتا مکزیکی ها و مسلمانان را متهم کرده و خواستار رفتار تبعیض آمیز با آنها می شود. نژادپرستی جزء ذاتی کمپین ترامپ است، کمپینی که ترس و وحشت مردم محور اساسی آن را تشکیل می دهد.

نژادپرستی پیامدهای داخلی قابل توجهی در جامعه آمریکا داشته، اما تبعات آن به ورای مرزهای آمریکا هم می رسد و بطور غیرمستقیم منافع آمریکا را هم تحت تاثیر قرار می دهد. بدون تردید همه این پیامدها در صورت پیروزی ترامپ چندین برابر می شود. برخی از این پیامدها به صرف اینکه نامزد یکی از دو حزب عمده آمریکا چنین اظهارات داشته، بروز می کنند. همگان شاهدند که این سخنان با همه پیامدهای منفی توانسته به ترامپ کمک کند که برنده انتخابات مقدماتی باشد. همه شاهدند که ترامپ حاضر نیست از مواضع خود عقب نشینی کند.

شاید بیانیه پل رایان و محکومیت اظهارات وی در مورد قاضی مکزیکی تبار می تواند بهترین تعبیر از اوضاع باشد. پل رایان سخنان وی را معنای عینی نژادپرستی خواند. با این حال رایان از ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه حمایت می کند. وقتی رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، نژادپرستانه خواندن اظهارات ترامپ را کنار حمایت از وی قرار می دهد، بدین معناست که حتی نژادپرستی آشکارا نیز نباید متعارض با احترام به دیگران در آمریکا دیده شود.

واکنش ها به سخنان وی اشکال مختلفی گرفته است و یکی از مهم ترین واکنش ها این است که مردمی که هدف اظهارات ترامپ قرار گرفته اند، به این باور رسیده اند که هدف خشم و انزجار کل مردم آمریکا هستند. حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم بیشتر مردم در جوامع مسلمان تصور می کردند که آمریکا ضد مسلمانان است. ظهور ترامپ این مشکل را به مراتب جدی تر کرده است.

باورهای حاکم بر افکار عمومی کشورهای خارجی محدودیت هایی را برای نخبگان و سیاست گزاران آنها ایجاد می کند. باور به دشمن انگاری آمریکا به لحاظ سیاسی همکاری دولت های خارجی با آمریکا و حمایت از سیاست های آن را پرخطر می کند.

همه این موارد حتی در مورد افکار عمومی و نخبگان میانه رو و منطقی در کشورهای خارجی نیز صحیح است. در مورد افراط گرایان که وضعیت کاملا مشخص است. پیام خصومت ترامپ نسبت به مردم یک نژاد یا مذهب خاص به راحتی بهانه را به دست افراط گرایان می دهد که به دعوی حمایت از منافع حامیان آن نژاد یا مذهب خاص مقابل آمریکا بایستند. ضدیت با اسلام در دعاوی ترامپ به شدت به نفع داعش، القاعده و امثال آنهاست.

تاثیر منفی دیگر نژادپرستی بر اعتبار آمریکا در زمان هایی است که سعی دارد به نفع حقوق غیرنظامیان در خارج از مرزهای آمریکا اعمال نفوذ کند. تفکر ترامپ ایده شهری بر فراز تپه را از درخشش می اندازد.

یکی دیگر از پیامدهای کمپین ترامپ را می توان در ادامه فراگیری چارچوب سیاسی اخیر در سیاست دول غربی دید. در این چارچوب جدید تعصب وارد عرصه قدرت سیاسی شده است. این چارچوب به طور ویژه در پیروزی بیگانه ستیزی و احزاب راست گرا در اروپا قابل مشاهده است.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر هر چه باشد روی فاکتورهای بالا در دراز مدت تاثیر خواهد گذاشت. صرف شکست ترامپ مهم نیست، بلکه چگونگی شکست وی هم واجد اهمیت است. شاید تنها یک شکست قطعی بتواند نتایج منفی کمپین نژادپرستانه وی در خارج از آمریکا را از میان ببرد.

منبع: لوبلاگ / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

پل پیلار

نویسنده خبر

پل آر. پيلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (CIA) است كه 28 سال در اين نهاد خدمت كرده است. وي اكنون عضو ارشد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ نژادپرستی


نظر شما :