دو گروه تروریستی در شمال آفریقا با هم در ارتباطند

نگرانی غربی‌ها از همکاری داعش و بوکو حرام در لیبی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۹۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بوکو حرام از 7 سال پیش در شمال نیجریه فعال است و فعالیت‌های تروریستی خود را در آن‌جا دنبال می‌‌کند. این گروه تروریستی سال گذشته با داعش بیعت کرد.
نگرانی غربی‌ها از همکاری داعش و بوکو حرام در لیبی

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات ارشد بریتانیایی روز شنبه گفت که احتمال بسیار وجود دارد که تندروهای بوکو کرام به همکاری با داعش بپردازند در صورتی که ببینند این گروه تروریستی در لیبی در حال قدرت گرفتن است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بوکو حرام از 7 سال پیش در شمال نیجریه فعال است و فعالیت های تروریستی خود را در آن جا دنبال می کند. این گروه تروریستی سال گذشته با داعش بیعت کرد.

تا کنون گزارشی درباره سطح همکاری های احتمالی میان این دو گروه تروریستی منتشر نشده است. اما مسئولان غربی از این نگران هستند که حضور داعش در لیبی و روابطش با بوکو حرام سبب شود تا این شبکه تروریستی به مناطق ساحلی شمال و غرب آفریقا نفوذ بیشتری پیدا کند و حملات گسترده تری را انجام دهد.  

داعش تا کنون مناطق گسترده ای از خاک عراق و سوریه را به کنترل خود در آورده و آخرین بار نیز در لیبی توانسته از خلاء امنیتی موجود در این کشور استفاده کند و مناطقی را به کنترل خود در آورد. البته این شبکه تروریستی اخیرا در عراق و سوریه متحمل شکست های سختی شده است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان یک کنفرانس امنیتی در نیجریه در این باره گفت: «اگر ببینیم داعش می تواند موجودیت قوی تری برای خود در لیبی ایجاد کند آن گاه افراد بسیاری به ارتباط گرفتن مسقیم با آن مبادرت خواهند ورزید و این مساله سبب همکاری بیشتر میان این دو گروه تروریستی خواهد شد.»

یک مقام بلندپایه امریکایی نیز روز جمعه اعلام کرد که نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد نیروهای مسلح بوکو حرام از   شکاف های امنیتی موجود در کشورهای هم مرز با صحرای جنوبی استفاده می کنند و از نیجریه به لیبی می روند.  

هاموند در این باره گفت: «به روشنی دلایلی وجود دارد که نشان می دهد همکاری هایی هر چند اندک میان این دو گروه وجود دارد.»

وی خطاب به رهبران آفریقایی حاضر در نشست "همسایگان نیجریه و کشورهای غربی" گفت که ثبات در لیبی امری اساسی برای مبارزه با بوکو حرام برای بهبود امنیت در منطقه است.

در همین رابطه محمد بخاری، رئیس جمهوری نیجریه در سخنرانی خود گفت که ارتش کشورش آمادگی کامل دارد تا سرزمین هایی که بوکو حرام به تصرف خود در آورده است پس بگیرد با وجود این که این گروه تروریستی همچنان به عملیات انتحاری اقدام می کند.

وی همچنین گفت: «آن چه برای ما اهمیت دارد بیرون کردن تروریست ها از پناهگاه هایشان در احراش سامبیسا (شمال شرق نیجریه) و آزاد کردن دختران ربوده شده چیبوک و دیگر قربانیان ربوده شده به سلامت است.»

اشاره بخاری به مجموعه 219 دانش آموز دختری است که بوکو حرام در شهر چیبوک نیجریه در سال 2014 ربود.

بخاری همچنین گفت: «ارتش نیجریه در تعامل با شهروندان به حقوق بشر احترام می گذارد و این شرطی است که ایالات متحده برای ما گذاشته تا در صورت رعایت کردن آن با تقاضای ما برای فروش جنگنده و سلاح به نیجریه موافقت کند.»

ایالات متحده در زمان دولت گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری سابق نیجریه به دلیل نگرانی از زیر پا گذاشتن موازین حقوق بشری فروش اسلحه به نیجریه را متوقف کرد.

مسئولان امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که واشنگتن قصد دارد 12 جنگنده A-29 سوپر توکانو در صورت موافقت کنگره به نیجریه بفروشد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیجریه بوکو حرام


( ۱ )

نظر شما :