ظریف: برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۵۸۷۱۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در شرایط فعلی و در حوزه پسابرجام اولویت اصلی ما در کنار نمایندگان فشار بر روی طرف مقابل برای عمل به تعهدات خود در متن برجام است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در همایش فرآیند قانون گذاری الزامات و راهکارها که با حضور منتخبان جدید مردم در مجلس دهم برگزار شد، گفت: براساس قانون اساسی و طبق اصول تبیین شده در کشور حوزه سیاست خارجی حوزه ای فراجناحی و خارج از مسائل سیاسی داخلی است و ضرورت تعامل در مسیر حضور عزتمدارانه و مقتدرانه در سطح جهان از ملزومات این حوزه است و از این رو است که شخص رهبری نظام اصول کلی سیاست خارجی را تبیین می کند و بر ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی تاکید دارد.

وزارت خارجه ملتزم به عمل به دستورات و منویات رهبری است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: وزارت امور خارجه ملتزم به عمل به دستورات و فرامین رهبری در حوزه های مختلف است. وزارت خارجه برای پیشبرد سیاست خارجی در این مسیر نیازمند همکاری و همدلی و همفکری همه قوا من جمله منتخبان مردم است و اکنون از شما منتخبان جدید مجلس تقاضا داریم یار و یاور ما در حوزه سیاست خارجی و بین المللی باشید و ما نیاز اطمینان می دهیم در همه شئون و سطوح مردم و منتخبان شان را محرم مسائل کشور در حوزه سیاست خارجی بدانیم.

دیپلماسی پارلمانی در پیشبرد اهداف سیاسی کشور موثر است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر نقش مهم مجلس در عرصه سیاست خارجی گفت: دیپلماسی عمومی کشور امروز در همه صحنه ها با تکیه بر قدرت داخلی حضوری فعال دارد و مجلس در این مسیر به عنوان یک نمونه بارز برای نشان دادن دموکراسی و مردم سالاری دینی به جهانیان از اهمیت و قدرت بالایی برخوردار است و ما در وزارت خارجه آمادگی همکاری و تعامل و همفکری با منتخبان ملت را داریم و دستگاه سیاست خارجی در جهت ایجاد یک جبهه واحد و مستحکم در حوزه سیاست خارجی و حضور استوار در سطح جهانی و صحنه بین المللی مجلس را یک بعد مهم می داند و ضرورت دارد همه با وجود برخی اختلافات داخلی با یک وجهه متحد و هم صدا در صحنه بین المللی حاضر شویم. درک یک پارچه شرایط حساس کشور در عرصه بین الملل از سوی نخبگان سیاسی یکی از الزامات این مسیر است.

ظریف افزود: نکاتی که در سطح جهانی مطرح می شود نباید دستاویز اختلافات داخلی شود و بدانید هر آنچه که در سطح جهانی مطرح است پیگیری حقوق، مصلحت و نیازهای جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی است.

اولویت جدی ما تضمین اجرای برجام توسط غربی هاست

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اولویت امروز وزارت خارجه گفت: یکی از اولویت اصلی ما در وزارت خارجه تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی ها و دیگر طرف های برجام است. همچنین مقابله با افراط و تروریسم در سطح جهان و منطقه و تثبیت قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از اولویت های ما در سطح بین المللی است.

امروز در جهان هیچ کسی پیدا نمی شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود و در تبیین اهمیت بالای برجام در شرایط کشور گفت: برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد و پدید آمد و امروز هیچ کسی در عرصه جهانی پیدا نمی شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است.

وی افزود: در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می رسید. همچنین سرمایه گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود. اما امروز پس از برجام به نقطه ای رسیدیم که شاهدیم هفته گذشته رئیس جمهور کره جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمده است و پیش از آن نیز روس ها و اروپایی ها و بسیاری از کشورها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به کشورمان آمدند.

پس از برجام توانستیم بدون هیچ سپرده ای فاینانس دریافت کنیم

ظریف تاکید کرد: ما امروز از شرایطی که در گذشته تنها می توانستیم به اندازه بخشی از منابع خود در بانک های خارجی فاینانس دریافت کنیم به شرایطی رسیدیم که بدون هیچ سپرده ای فاینانس دریافت می کنیم و کشورهای خارجی برای ارائه این تسهیلات به ما با هم رقابت می کنند و در همین مسیر بدخواهان به دنبال ایجاد فضای ناامن جلوه دادن ایران در حوزه های مختلف هستند.

باید به دنیا اعلام کنیم ایران امن ترین و سودآورترین کشور برای سرمایه گذاری است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع منتخبان مجلس دهم با تبیین شرایط فعلی کشور در عرصه جهانی گفت: ما باید با صدای رسا به دنیا اعلام کنیم که ایران امن ترین و سودآورترین کشور برای سرمایه گذاری است و در مقابل القائات برخی از دشمنان که به دنبال ناامن جلوه دادن ایران هستند تلاش خود را برای بیان واقعیت جمهوری اسلامی چند برابر کنیم.

توانمندی دفاعی ما به هیچ فرد و کشوری ارتباط ندارد

ظریف تاکید کرد: ما همانطور که بارها اعلام کرده ایم و رهبری نظام نیز در روزهای اخیر بر این موضوع تاکید کردند به دنبال جنگ با هیچ کشوری در جهان نیستیم اما باید عرض کنم توان دفاعی ما و توانمندسازی مان در این حوزه به هیچ فرد و کشوری ارتباط نخواهد داشت.

وی با اشاره به واقعیت افراط گرایی در جهان پیرامونی مان گفت: امروز این واقعیت در منطقه وجود دارد در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران از زیر تحریم های ظالمانه خارج شده و با قدرت در حرکت است برخی کشورهای پیام آور افراط با سیاست ها و اهداف غلط خود به دنبال معرفی ایران به عنوان یک کشور ناامن و در معرض خطر است و می خواهند با این حربه آسیبی که خود در معرض آن هستند را پوشش دهند.

وی ادامه داد: خطر افراط در منطقه خطری است که برخی دولت های عرب غافل از اینکه تهدیدی برای خودشان خواهد بود، آن را پیگیری می کنند و به جای درک این خطر به دنبال تشدید اختلاف شیعه و سنی هستند و ما باید به طور جدی با این اختلاف افکنی و افراط گری مقابله کنیم و با شکل گیری ایران هراسی و شیعه هراسی جدید در منطقه ایستادگی نماییم و دیپلماسی منطقه ای ما در این حوزه باید به کار گرفته شود تا شاهد ایجاد ثبات در مقابل خطرات افراط گری باشیم.

در مقابل سیاست های خطرناک سعودی ها نباید دچار احساسات شویم

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش پایانی صحبت های خود و در جمع منتخبان مردم در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: حضور قدرتمند ما در منطقه اولین پیش نیاز هدفی ما در مقابله با افراطی گری است و علاوه بر آن دیپلماسی فعال منطقه ای برای ایجاد ثبات در مقابل سیاست های خطرناک برخی حکام منطقه به ویژه سعودی ها، اقدام دیگری است که باید با جدیت و آینده نگری انجام دهیم و توجه داشته باشیم در این حوزه نباید دچار احساسات شویم.

کلید واژه ها: فاینانس محمدجواد ظریف برجام


نظر شما :