نگرانی ایران از ساخت‌وپاخت‌های احتمالی امریکا و روسیه

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۵۸۵۷۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه ایرانی اعلام کردند که تهران به شدت از ساخت وپاخت های پشت پرده ای که در مورد سوریه انجام می شود، نگران است. بعضی اطلاعات فاش شده نشان می دهد که با وجود پیمانی میان روسیه و ایران، تهران از تماس های روسیه و امریکا که از طریق کانال های مخفی در نشست ژنو برگزار شده است، راضی نیست و احساس می کند چیزی مخفی میان روسیه و امریکا بر سر سوریه می گذرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن ادعا می کند که منابع ایرانی می گویند که تهران به شدت از ساخت وپاخت های پشت پرده بر سر سوریه احساس نگرانی می کند. بعضی اطلاعات حاکی از آن است که رابرت مالی، مسئول خاورمیانه در کاخ سفید و الکساندر لابرنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه که سال ها مشاور ارشد سفارت روسیه در دمشق بوده سلسله مذاکرات غیرعلنی ای را در ژنو و مناطق اطراف آن برگزار کرده اند.  

واشنگتن بعد از تغییر شیوه حضور ایران در سوریه که برای نخستین بار رسما اعلام کرد که نیروهای ارتش ایران در کنار نیروهای سپاه پاسداران در سوریه فعالیت می کنند، به شدت تحرکات ایران را زیر نظر گرفته است. پیش از این سرتیپ علی آراسته معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش اعلام کرده بود که "نیروهای ویژه گردان 65 و واحدهای دیگر برای کار مستشاری به سوریه اعزام شده اند."

ارتش جمهوری اسلامی ایران از زمان جنگ تحمیلی عراق و ایران (1980 تا 1988) در هیچ جنگ زمینی در خارج از مرزها مشارکت نداشته و سپاه پاسداران نیز تنها به عنوان مستشار به کشورهای دیگر نیرو فرستاده است.


نظر شما :