در صورتی که آتش‌بس شکست بخورد

طرح سی‌آی‌ای برای دادن سلاح‌های پیشرفته به مخالفان سوری

۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۱۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه و عربستان فشارهای بسیاری به امریکا آوردند تا سلاح‌های دفاع هوایی قابل حمل موسوم به "مانبادس" به دست نیروهای مسلح مخالف اسد برسد اما واشنگتن تسلیم این فشارها نشده است.
طرح سی‌آی‌ای برای دادن سلاح‌های پیشرفته به مخالفان سوری

دیپلماسی ایرانی: روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد که سازمان امنیت مرکزی امریکا، سی آی ای، و شرکای منطقه ای اش طرحی را در دستور کار خود قرار داده اند که به موجب آن در صورت شکست آتش بس در سوریه که نزدیک به شش هفته دوام آورده است ، سلاح های قدرتمندتری را در اختیار مخالفان مسلح که امریکا و متحدانش آنها را "مخالفان معتدل" می نامند، قرار خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس به نقل از سایت شام پرس، مسئولان امریکایی طرحی را مد نظر قرار داده اند که می گویند طرح جایگزین در صورت شکست آتش بس است که به موجب آن به واحدهای مخالفان مسلح سلاح های قدرتمندتری بدهند که بتوانند علیه جنگنده های حکومت سوریه استفاده کنند و توپ خانه های ویژه آن را هدف قرار دهند.

روزنامه وال استریت ژورنال در ماه فوریه گذشته فاش کرده بود که مشاوران نظامی و امنیتی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به کنگره فشار می آورند که در صورت شکست آتش بس به سراغ طرح جایگزینی بروند که در آن صورت با روسیه در سوریه مقابله شود. از آن موقع تا کنون اطلاعات جدیدی درباره انواع سلاح های جدیدی که ممکن است در اختیار مخالفان مسلح سوری طی یک برنامه سری قرار بگیرد، منتشر شده است. منابع آگاه تاکید می کنند که بحث بر سر جزئیات این برنامه به پایان رسیده و در صورت شکست آتش بس این آمادگی وجود دارد تا طرح جایگزین اجرایی شود. به گفته آنها در جلسه سری میان نمایندگان سازمان های امنیتی در خاورمیانه قبل از اعمال آتش بس در 27 فوریه، بر سر طرح جایگزین توافق شده بود و بعد از آن نیز ارتباطاتی میان آنها جریان داشت. مقامات مطلع از این بحث ها گفتند که سی آی ای اعضای پیمان امریکا علیه داعش را مطمئن کرده است که "با افزایش حمایت ها از مخالفان معتدل در سوریه موافقت شده است". به گفته آنها اعضای پیمان بر سر طرح عریض و طویل جایگزینی به توافق رسیده اند و تنها موافقت کاخ سفید باقی مانده تا فهرستی از سلاح های ذکر شده در طرح بتواند به سوریه ارسال شود و در میدان های نبرد از آنها استفاده شود.

این روزنامه فاش کرد که در بحث های امریکایی ها با نیروهای پیمان بین المللی مبارزه با داعش، ترکیه و عربستان فشارهای بسیاری آوردند تا سلاح های دفاع هوایی قابل حمل موسوم به "مانبادس" به دست نیروهای مسلح مخالف اسد برسد اما واشنگتن تسلیم این فشارها نشده و پیشنهادهای آنها را رد کرده و گفته است که باید به دنبال سامانه تسلیحاتی جایگزین دیگری بروند. مسئولان از دادن جزئیات بیشتری درباره نوع سلاح هایی که می تواند در اختیار نیروهای مسلح سوری مطابق با "طرح ب" قرار بگیرد، خودداری کردند که هدف از آن "مانع شدن از مطلح شدن ارتش سوریه و متحدانش از این طرح و اتخاذ تدابیر لازم و تلافی جویانه در برابر آن است."

این روزنامه همچنین می نویسد پیامی سری را مسئولان امریکایی به همتایان روس خود فرستاده اند مبنی بر این که "مخالفان سوری معتدل همچنان مد نظر هستند، و بازگشت کامل جنگ به سوریه می تواند خلبان های روسی را در معرض خطر حقیقی قرار دهد."  

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره آن چه در روزنامه وال استریت ژورنال آمده است، گفت: «اگر طرح "ب" آن طور که می گویند واقعا وجود داشته باشد باعث نگرانی عمیقی می شود.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شکست آتش بس سوریه


( ۱ )

نظر شما :