ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از احتمال تغییر امیرعبداللهیان تا سفر ناگهانی مقتدا صدر و مالکی به لبنان

۲۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۰۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال انتصاب امیر عبداللهیان به سمت سفارت ایران در عراق یا عمان، احتمال دیدار روحانی با ملک سلمان، تلاش اردوغان برای دیدار روحانی با ملک سلمان، گلاویز شدن نمایندگان مجلس عراق و سفر ناگهانی مقتدا صدر و نوری مالکی به لبنان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال تغییر امیرعبداللهیان تا سفر ناگهانی مقتدا صدر و مالکی به لبنان

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

احتمال تغییر امیر عبداللهیان

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که احتمالا به زودی حسین امیر عبداللهیان از سمت معاونت امور خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه تغییر کرده و به عنوان سفیر انتخاب می شود. گفته می شود او به زودی برای ماموریت به یکی از کشورهای عربی اعزام خواهد شد. برخی منابع خبری احتمال اعزام او را به عنوان سفیر به عمان مطرح کرده اند.

 

احتمال سفیر شدن امیر عبداللهیان در عراق

برخی منابع آگاه در مجالس اعلای اسلامی عراق به دیپلماسی ایرانی گفته اند که نام حسین امیر عبداللهیان برای سفارت ایران در بغداد مطرح شده است. این در حالی است که برخی منابع خبری گفته اند که احتمالا امیر عبداللهیان به سفارت ایران در عمان منصوب می شود.

هنوز هیچ منبعی رسمی خبر انتصاب امیر عبداللهیان به یکی از سفارت خانه های ایران را تایید نکرده است.

 

احتمال دیدار روحانی با ملک سلمان در ترکیه

در شبکه ها و کانال های تلگرام خبری منتشر شده است مبنی بر این که احتمال دارد حسن روحانی در حاشیه سفر به استانبول برای شرکت در اجلاس سران کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی با ملک سلمان، پادشاه عربستان دیدار کند. گفته می شود اعلام آتش بس در یمن و احتمال تغییر امیر عبداللهیان از سمت معاونت خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه اتفاقات ایجابی ای محسوب شده که می تواند دیدار رئیس جمهوری ایران با پادشاه عربستان را مهیا کند.

 

تلاش اردوغان برای دیدار روحانی با ملک سلمان

پایگاه خبری تحلیلی ترک پرس ادعا کرده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلاش می کند تا زمینه های لازم برای دیدار ملک سلمان، پادشاه عربستان با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را فراهم کند. این پایگاه خبری ادعا کرده است که اردوغان تلاش بسیاری می کند تا این دیدار حتما انجام شود و در این رابطه در حال انجام رایزنی های گسترده ای با دو طرف ایرانی و عربستانی است.

قرار است حسن روحانی روز پنج شنبه برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس اسلامی به ترکیه سفر کند.

 

سفر ناگهانی مقتدا صدر به لبنان

پایگاه خبری اخبار العراق گزارش داد مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در یک اقدام ناگهانی و از پیش اعلام نشده عراق را به سمت لبنان ترک کرد. این اقدام او یک روز بعد از این که وزرای فراکسیون الاحرار، وابسته به جریان صدر استعفای خود را از دولت جدید حیدر العبادی اعلام کردند، انجام می شود. گفته می شود سفر مقتدا صدر به لبنان با قهر و در اعتراض به روند تشکیل دولت جدید عراق انجام شده است.

 

تکذیب استعفای رئیس مجلس عراق

دفتر سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق استعفای او را از سمت ریاست مجلس این کشور تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار العراق برخی منابع خبری گزارش داده بودند که در پی اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس عراق به روند سیاسی کشور و چگونگی تشکیل دولت از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر از سمت خود استعفا داده است. نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای رای عدم اعتماد به سلیم الجبوری، حیدر العبادی و فواد معصوم، رئیس جمهوری هستند.

دفتر سلیم الجبوری ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که این خبر عاری از صحت است و رئیس مجلس تصمیمی برای استعفا ندارد.

 

گلاویز شدن نمایندگان مالکی با کردها

دو تن از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی در پارلمان عراق با نمایندگان پیمان کردستانی در اعتراض به تلاش آنها برای جمع آوری امضا به رای عدم اعتماد به روسای جمهور، مجلس و نخست وزیری گلاویز شدند و با پرتاب بطری های آب به سوی آنها جلسه روز چهارشنبه مجلس عراق را متشنج کردند.

به گزارش اسکای پرس، برخی از اعضای پیمان کردستانی به شکل گیری دولت جدید عراق توسط حیدر العبادی، نخست وزیر اعتراض دارند و در همین راستا اقدام به جمع آوری امضا برای رای عدم اعتماد به آنها کرده اند. در پی این اقدام مجلس عراق متشنج شد و رئیس مجلس برای یک ساعت جلسات مجلس را تعطیل و اعلام تنفس کرد.  

 

تحصن اعتراضی جمعی از نمایندگان مجلس عراق

شبکه خبری الفرات گزارش داد جمعی از نمایندگان مجلس عراق در اعتراض به دولت جدید پیشنهادی حیدر العبادی که قرار بود روز چهارشنبه به مجلس معرفی شود، تحصن کردند و گفتند که خواهان دولت تکنوکرات هستند.

این در حالی است که برخی منابع خبری به دیپلماسی ایرانی گفتند افراد تحصن کرده در مجلس از جریان صدر هستند که گمان می کنند در تشکیل دولت جدید به آنها توجه نشده است. برخی منابع دیگر نیز اعلام کردند که در میان افراد تحصن کرده در مجلس نمایندگانی از پیمان کردستانی و ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی نیز مشاهده می شود. در همین رابطه این افراد به دنبال جمع آوری امضا برای رای عدم اعتماد به روسای سه گانه کشور یعنی ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس هستند. پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که بعد از تشدید تنش در پارلمان عراق ایاد علاوی با نمایندگان العراقیه تماس گرفته و از آنها خواسته است که امضاهای خود را پس بگیرند.

 

سفر ناگهانی مالکی به لبنان

بعد از این که سفر ناگهانی مقتدا صدر به لبنان اعلام شد، پایگاه اسکای پرس گزارش داد نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق نیز به طور ناگهانی به لبنان سفر کرده است. سفر مالکی به لبنان برای مشورت و بحث بر سر تحولات سیاسی عراق اعلام شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امیر عبداللهیان حیدر العبادی مجلس عراق مقتدا صدر


نظر شما :