ماجرای نام احمدی‌نژاد در «اسناد پاناما» چیست؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۹۵۷۸۴۹ سرخط اخبار

در میان اوراق منتشر شده رسوایی پاناما نام بسیاری از سیاستمداران و فهرست فساد آن ها منتشر شده است. جالب توجه آنکه در یکی از ویدئوهای منتشر شده درباره این فساد نام احمدی نژاد نیز هست.

به گزارش مجله مهر، در حدود 11٫5 میلیون سند افشاشده پول شویی، که به «اسناد پاناما» شهرت یافته، اسامی تعداد قابل توجهی از بلندپایگان سیاسی جهان، از جمله پدر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و شش عضو مجلس لردهای بریتانیا و چهره هایی مانند ملک سلمان سعودی و ولیعهدش محمد بن نایف و امیر ابوظبی و اعضای خاندان آل ثانی قطر و پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، و نخست وزیر آیسلند و خانواده علی اوف باکو و نواز شریف پاکستان و ژروم کائوزاک، وزیر سابق بودجه فرانسه ذکر شده است.

با این حال هیچ یک از رسانه های سرشناس غربی، از جمله دو روزنامه گاردین بریتانیا و هاآرتص اسرائیل، که در پروژه پردازش و انتشار «اسناد پاناما» مشارکت داشته اند، نامی از چهره های ایرانی نبرده اند. این 11٫5 میلیون سند، که منبع درز آن ناشناس مانده، مدت ها در اختیار ده ها روزنامه نگار از کشورها و نشریات مختلف بوده، کاملاً پردازش شده و اسامی چهره های مهم استخراج و در وبسایت آن اعلام شد. در وبسایت رسمی افشاگران نامی از هیچ شخصیت ایرانی دیده نمی شود.

ماجرای نام احمدی نژاد در «اسناد پاناما» از بخش فارسی دویچه وله و پست تلگرامی آقای امید معماریان، از روزنامه نگاران سابق ایران که اینک در آمریکاست  شروع و به وسعت تکثیر شد و تاکنون بیش از یکصد هزار بیننده داشته است.

بخشی از گزارش یورونیوز انگلیسی درباره رسوایی «اسناد پاناما» این است که در آن نامی از ایران و محمود احمدی نژاد دیده نمی شود:

Ukrainian President Petro Poroshenko is listed as having offshore wealth – one of 12 current or former leaders mentioned in the files.Around 60 people with close ties to leaders also feature including Li Xiaolin, the daughter of former Chinese Prime Minister Li Peng.Argentina’s President Mauricio Macri, making headlines recently for the right reasons by hosting President Obama, is named in the data leak as is Iceland’s Prime Minister Sigmundur Davíð Gunnlaugsson, now under pressure to resign amid claims he failed to declare a stake in an offshore firm .There is also embarrassment for Britain’s Prime Minister David Cameron, whose late father Ian is listed as a client of the law firm although there is no suggestion he did anything wrong

ماجرای نام احمدی‌نژاد در «اسناد پاناما» چیست؟

با این حال اگر به گزارش بخش فارسی یورو نیوز دقت کنیم، فهرستی از افراد به اضافه محمود احمدی نژاد آورده شده است: «فاش شدن «اسناد پاناما» همانند زلزله ای در جهان انعکاس یافته است. 140 سیاستمدار از بیش از 50 کشور با متصل شدن به شرکتهای برون مرزی پنهانگاه های مالیاتی تشکیل داده اند. بسیاری از سیاستمداران از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نزدیکان نخست وزیران بریتانیا، ایسلند ، پاکستان ، روسای جمهوری آرژانتین، اوکراین و همچنین محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران نامشان در این اسناد ذکر شده است.»

اما در میان امیر پایور خبرنگار BBC نوشته :«سند را دیدم: موساک فونسکا «فرض» رابراین گذاشته چون احمدی نژاد رئیس جمهور است پس مالک نهایی شرکت دولتی پتروپارس است! »

ماجرای نام احمدی‌نژاد در «اسناد پاناما» چیست؟

در میان اسنادی که تاکنون منتشر شده تاکنون نامی از ایران مطرح نیست و در این اسناد فقط مدعی هستند که  23 نفر به خاطر حمایت از کره شمالی،زیمباوه ،روسیه، ایران و سوریه از این کانال برای پولشویی استفاده می کردند. ولی هنوز اشاره ای نشده است که که این افراد همگی ایرانی بودند.

ماجرای نام احمدی‌نژاد در «اسناد پاناما» چیست؟

از طرفی نگاهی به نقشه منتشر شده درباره پراکندگی فساد در کشورهای مختلف در اسناد پاناما نشان می دهد که ایران یکی از کشورهایی است که کم ترین ارجاع را در این اسناد دارد. با این حال شفاف تر شدن ماجرای حضور احمدی نژاد در این فهرست نیازمند آن است که همه اسناد ادعایی از سوی دست اندرکاران این پروژه منتشر شود.

کلید واژه ها: بریتانیا


( ۱ )

نظر شما :