واکنش روسیه به اظهارات درباره کناره‌گیری اسد

۲۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۲ کد : ۱۹۵۷۳۱۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات مبنی بر کناره گیری فوری بشار اسد از مقام رئیس جمهوری سوریه را غیرقانونی و مضحک خواند.

به گزارش تسنیم، ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اظهارات مبنی بر کناره گیری فوری بشار اسد از مقام رئیس جمهوری سوریه غیرقانونی و به ویژه مضحک است زیرا در چند سال اخیر به طور دائم مطرح می شود و هر بار بر کناره گیری فوری وی تأکید می کنند.

زاخارووا در مورد اصرار برای برکناری بشار اسد از مقام رئیس جمهوری سوریه گفت: این گونه خواسته ها را که در سالهای اخیر از طرف مقامهای غربی بارها شنیده ایم غیرقانونی می دانیم و معتقدیم که اصرار برای کناره گیری سران کشورها غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در منشور سازمان ملل شرایط عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به صراحت قید شده است.

وی افزود: در واقع اسناد حقوقی بین المللی زیادی وجود دارد که این گونه خواسته ها (برکناری اسد) را غیرقانونی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از سناریوهای تغییر حکومت در منطقه نتایج مثبتی نداشته است. این گونه سناریوها بیجا و غیرمعقولانه است.

زاخارووا افزود: روسیه بارها اعلام کرده است که هیچ کس حق ندارد از خارج سرنوشت حکومت سوریه را تعیین کند و سرنوشت بشار اسد را فقط ملت سوریه می تواند تعیین کند.

مقامهای آمریکایی و غربی در راستای مداخله جویی های خود بارها خواستار کناره گیری بشار اسد از مقام رئیس جمهوری سوریه شده و در این خواسته خود، به مواضع و خواسته های ملت سوریه هیچ توجهی ندارند.

روسیه این رویکرد مقامهای غربی و متحدان منطقه ای آمریکا را مردود خوانده و بر تعیین سرنوشت سوریه و رئیس جمهوری آن توسط مردم این کشور تأکید کرده اند.

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد: اکنون و تا زمانی که سرنوشت نظام سیاسی سوریه تعیین می شود بشار اسد باید در مسند قدرت باقی بماند و موضع روسیه بر این امر استوار شده است.

نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» با اشاره به حمایت گسترده سوری ها از رئیس جمهوری سوریه، گفت: بشار اسد به عنوان رهبر ملی باید در تمام فرآیندهای سیاسی سوریه مشارکت کند و فقط مردم این کشور حق تعیین سرنوشت رئیس جمهور خود را دارند.

مدودف گفت: باید به این واقعیت توجه کنیم که در هر صورت بشار اسد خوشایند کسی باشد یا خیر، رئیس جمهور کنونی سوریه است و به همین دلیل باید در تمام مراحل و فرآیندهای سیاسی کشور خود مشارکت کند.

وی افزود: سرنوشت بشار اسد به عنوان رهبر ملی سوریه را باید مردم این کشور تعیین کنند و وی این موضوع را درک می کند. رییس جمهوری سوریه در سفر اخیر خود به مسکو آشکارا به به این نکته اشاره و خاطرنشان کرد که اگر سوری ها از وی حمایت نکنند، در مدیریت کشور مشارکت نخواهد کرد.

نخست وزیر روسیه افزود: اکنون و تا زمانی که سرنوشت نظام سیاسی سوریه تعیین می شود بشار اسد باید در مسند قدرت باقی بماند و موضع روسیه بر این امر استوار شده است.

مدودف در ادامه، آمریکا و اتحادیه اروپا را از مداخله در امور داخلی سوریه برحذر داشت و این سیاست را خطرناک خواند.

وی اضافه کرد: روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا نباید در مسایل مربوط به دوره انتقالی سیاسی در سوریه درگیر شوند، بلکه باید شرایط مساعد به منظور آغاز این روند را تأمین کنند.

کلید واژه ها: رئیس جمهوری سوریه


نظر شما :