بعیدی نژاد: عربستان دنبال قربانی می گردد

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۵۷۱۸۸ سرخط اخبار
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه گفت:عربستان برای جبران اشتباهات خود در سوریه هنوز دنبال قربانی می گردد و حالا قصد تنبیه لبنان را دارد.
 
حمید بعیدی نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت:عربستان سعودی نه تنها تا این لحظه به توصیه متحدین خود برای کاهش تنش با ایران گوش فرا نداده است بلکه با تلاش جهت مجبور کردن کشورهای عربی جهت دفاع از سیاست های غیرمنطقی خود، اتحادیه عرب را به عرصه ای برای باز شدن اختلافات میان کشورهای عربی تبدیل نموده است.
 
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه نوشت: جلسه اخیر کشورهای عضو اتحادیه عرب تماما مملو از اختلاف میان کشورهای عربی بود که تماما ناشی از فشارهای سیاسی فزاینده سعودی بر کشورهای عربی بود.
 
به گفته وی عربستان بعد از آنکه با فشارهای سیاسی و نادیده گرفتن برخی نقطه نظرات کشورهای عربی، سوریه را از اتحادیه عرب اخراج کرد، گمان می کرد که با این کار مقدمه سقوط دولت سوریه را فراهم نموده است. حالا بعد از ناتوانی از سرنگونی دولت سوریه، این کشور تصمیم گرفته است کشورهای عربی را علیه یک کشور دیگر عربی یعنی لبنان بسیج کند.
 
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: عربستان که کینه حزب الله لبنان را بخاطر حمایت از دولت سوریه در دل دارد، حالا با فشار بر دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همراهی آنان، دولت لبنان را تحت فشار قرار داده اند که باید حزب الله لبنان را از صحنه سیاسی لبنان خارج نماید و برای اینکار اصرار داشته است که اتحادیه عرب، لبنان را یک گروه تروریستی معرفی کند.
 
وی با اشاره به عدم همراهی لبنان و عراق با این تصمیم اتحادیه عرب اضافه کرد: متعاقبا سعودی و متحدینش ناجوانمردانه برای تنبیه لبنان اعلام نمودند که تمامی اتباع آنها باید لبنان را ترک کنند و در این بین تنها امارات بوده است که در موضعی آسانتر تنها سفر اتباع خود به لبنان را ممنوع کرده است.
 
این در حالی است که به گفته بعیدی نژاد وزیر خارجه سعودی برای نشان دادن نارضایتی خود از تصمیم عراق و هنگام سخنرانی وزیر خارجه عراق جلسه را ترک کرده است.
 
به گفته بعیدی نژاد، بحرین، کویت، امارات و قطر نیز هنگام تصویب قطعنامه سنتی اعلام همبستگی اعراب با لبنان در برابر تهدیدات صهیونیستی به این تصمیم رای ممتنع دادند. از سوی دیگر عمان تنها کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بوده است که با هیچ یک از تصمیمات جمعی دیگر اعضای شورای همکاری همراهی نکرده است.
 
امروز لبنان هدف ناجوانمردانه سعودی قرار گرفته است که از جمله کمک وعده داده چهار میلیاردی خود به آن کشور را متوقف نمود.
 
این در حالی است که حزب الله بخش مهمی از نظام سیاسی لبنان و بویژه بخشی از دولت و مجلس این کشور می باشد و تهدید به اخراج این مظهر مقاومت علیه صهیونیسم با هیچ منطقی همخوانی ندارد.
 
عربستان به جای تلاش برای جبران اشتباهات خود در سوریه هنوز دنبال قربانی می گردد و حالا قصد تنبیه لبنان را دارد. در جلسه اخیر اتحادیه عرب، این عرب بود که علیه عرب و مقاومت شمشیر می کشید و صهیونیست ها هم آرام و با لبخند نظاره گر بودند.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :