ترکیه: اروپا بسته‌ای را برای حل بحران مهاجران ارائه کند

۱۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۵۰ کد : ۱۹۵۷۰۱۹ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه از اتحادیه اروپا خواست که بسته ای را برای حل بحران مهاجران ارائه کند.

به گزارش فارس، «احمد داووداوغلو» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش خواستار بسته ای شده که بنابر آن اتحادیه اروپا قصد دارد به وسیله آن بحران مهاجران را حل کند. همچنین محدودیت های ویزایی برای ورود شهروندان این کشور به اتحادیه اروپا را تا پایان ژوئن برطرف کند.

بنابر گزارش آناتولی، وی در جریان کنفرانس خبری مشترک با «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که به دنبال نشست روز گذشته در بروکسل برگزار شد تاکید کرد که امیدوار است تا اتباع ترکیه بتوانند تا پایان ماه ژوئن بدون ویزا وارد منطقه شنگن شوند.

داووداوغلو در زمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی هم با اشاره به اینکه پیشنهادهای جدید و سازنده ای مطرح شده است گفت که تصمیم هایی که در نشست قبلی گرفته شده بود، اجرایی خواهند شد و اقداماتی صورت می گیرد که به وسیله آن همه کارگران غیرقانونی که در ترکیه حضور دارند بدون توجه به ملیت آنها به کشور خود باز گردند وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا با پناهجویان سوری در ترکیه هم همان رفتاری را داشته باشد که با مهاجر سوری در یونان دارد.وی همچنین گفت که کشورش پناهجویان زیادی را می پذیرد.

 

مقامات اتحادیه اروپا اواخر وقت روز دوشنبه از توافق با ترکیه بر سر کلیات طرحی برای مهار موج ورود پناهجویان به اروپا خبر دادند.

این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تائید نهایی از سوی اتحادیه اروپا است. قرار است این طرح در نشست آتی سران اتحادیه که روز 27 و 28 اسفند (17 و 18 مارس) برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد. 

«خاویر بتل» نخست وزیر لوکزامبورگ هم در پایان مذاکرات روز دوشنبه، گفت: «رئیس کمیسیون اروپا این طرح را پیش برده و پیش از نشست ماه مارس کمیسیون،همراه طرف ترکیه ای روی جزئیات آن کار می کند.»

این توافق پس از آن به دست آمد که مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه نشستی اضطراری را با حضور مقامات دولت ترکیه از جمله احمد داوود نخست وزیر خارجه ترکیه در بروکسل برگزار کردند. هدف از این نشست، یافتن راه چاره ای برای متوقف کردن موج ورود پناهجویان به اروپا از ترکیه بود. 

جنگ در سوریه و عراق موجب شده تا در ماه های گذشته بزرگترین بحران آوارگان پس از پایان جنگ دوم جهانی شکل بگیرد.

بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرات، تنها در سال جاری میلادی حدود 135000 مهاجر از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده اند و بیش از 500 نفر در این مسیر جان خود را از دست داده اند.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :