تلاش‌های کمپین ابقای تحریم‌ علیه ایران

خواسته مردم آمریکا اجرای توافق هسته‌ای است

۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۶۱۶۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
کمپین ضد توافق به نفع مردم عمل نمی‌کند. مردم آمریکا مخالف ایجاد جنگی دیگر هستند و دیپلماسی را به رویکردهای تهاجمی ترجیح می‌دهند.‌
خواسته مردم آمریکا اجرای توافق هسته‌ای است

نویسنده: کیت گولد و کایل کریستوفالو

دیپلماسی ایرانی: مجلس نمایندگان ایالات متحده بار دیگر لایحه ای را برای رد توافق هسته ای ایران تصویب کرد. مانند 60 لایحه ای که برای شکست قانون بیمه درمانی اوباما تصویب شده بودند، رای گیری های مجلس نمایندگان برای توافق هسته ای تاکنون تنها یک نتیجه داشته است: وقت قانونگذاران به شدت تلف شده است.

چیزی که باعث بدتر شدن این مسئله شده این است که برخی در کنگره در حالی به دنبال این بازی ها هستند که جهان در طی یک ماه گذشته شاهد پیشرفت های متحول کننده ای در روابط ایران و آمریکا بوده است.

هم اکنون توافق ایران به طور کامل اجرا شده است. ایران به تمام تعهداتش عمل کرده است. 53 مشاور امنیت ملی، توافق ایران را به خاطر نظارت های بی سابقه اش مورد ستایش قرار داده اند. اگر این ها خبر خوبی برای جشن گرفتن نیستند، آزادی پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند، نمایش خیره کننده اقداماتی بود که دیپلماسی می تواند انجام دهد.

با وجود این دستاوردها، کنگره به دنبال رای گیری برای شکست توافق هسته ای ایران است. این لایحه با فقدان آرای مورد نیاز برای شکستن وتوی رئیس جمهور یا حتی تصویب در سنا، به وضوح نشان می دهد که چیزی بیش از یک حیله حزبی ضعیف نیست.

حیله های حزبی به کنار، تهدیدهای کنگره در رابطه با توافق همچنان واقعی باقی مانده است. این مسئله فقط در رابطه با رد توافق همچون لغو قانون بیمه درمانی اوباما نیست، بلکه اقدامات دوحزبی برای ادامه لایحه تحریم های ایران را هم شامل می شود. لایحه تحریم های ایران، اساس رژیم تحریم های ایالات متحده علیه ایران است که در پایان سال 2016 به انقضا می رسد.

در حال حاضر سرنوشت لایحه تحریم های ایران ملقب به «دور دوم مناظره بر سر توافق ایران» شده است و سناتورها مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) و باب منندز (دموکرات از نیوجرسی) که هر دو مخالف توافق بودند لایحه ای را مطرح کرده اند که براساس آن لایحه تحریم ها تا سال 2026 تمدید می شود. کمیته روابط خارجی مجلس سنا به احتمال زیاد به دنبال این است که همراه با دیگر اقدامات تحریمی ایران، در این ماه درباره این لایحه تصمیم گیری کند.

هشدار تباه کننده

کنگره 114 مطمئناً اجازه نخواهد داد که اساس رژیم تحریم های ایالات متحده علیه ایران به انقضا برسد. نویسندگان این مقاله نمی توانند پیش بینی کنند که کنگره 114 امسال مانع از تعطیلی دولت می شود، اما ما می توانیم قاطعانه پیش بینی کنیم که کنگره 114 قانون تحریم ها را تمدید خواهد کرد. سوالی که وجود دارد نحوه انجام آن است. هشدار تباه کننده دیگر این است که لایحه نهایی شباهتی به لایحه کرک-منندز نخواهد داشت و این به این معنا است که هنوز زمان برای تعیین شکل نهایی این لایحه باقی مانده است.

با این حال قانون تحریم های ایران بر مبنای مجازات ایران در زمینه برنامه هسته ای طراحی شده است. مقامات دولت به کنگره هشدار داده اند که نباید اقدامی در راستای تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای که ناقض توافق است، صورت بگیرد. کنگره باید هر اقدامی که می تواند انجام دهد تا اطمینان حاصل کند این لایحه با توافق هسته ای در تناقض نباشد.

ما به همراه یکدیگر می توانیم از این که قانون تمدید تحریم های ایران، توافق هسته ای را نقض نکند، اطمینان حاصل کنیم. تابستان گذشته لابی های ضد توافق ده ها میلیون دلار خرج کردند تا مانع از دستیابی به توافق هسته ای تاریخی شوند. با این حال خزانه کمپین ضد توافق به نفع مردم عمل نمی کند. مردم آمریکا مخالف ایجاد جنگی دیگر هستند و دیپلماسی را به رویکردهای تهاجمی ترجیح می دهند.

کنگره به جای نابودی توافق هسته ای نیاز دارد تا به همه طرفین برای حفظ توافق هسته ای کمک کند. قدرت نمایی و اقدامات تحریک آمیز پیشرفت های به دست آمده را به عقب باز می گرداند. برای آن دسته از قانونگذارانی که نگران یک ایران مجهز به تسلیحات هسته ای هستند، الان زمان این است که اجازه دهند توافق به حیات خودش ادامه دهد. مردم به جای جنگ به دنبال دیپلماسی هستند.

منبع: یو اس نیوز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: كنگره تحريم ها توافق هسته ای برجام


نظر شما :