افزایش همکاری‌های ایران و روسیه

با اجرای توافق، ایران رهبر خاورمیانه می‌شود

کاملاً مشخص است که میان ایران، ترکیه و عربستان سعودی بر سر رهبری خاورمیانه و جهان اسلام رقابت وجود دارد. افزایش همکاری با روسیه می‌تواند مواضع ایران را تقویت کند.
با اجرای توافق، ایران رهبر خاورمیانه می‌شود

نویسنده: تامارا زامیاتینا

دیپلماسی ایرانی: براساس گزارش تحلیلگران، روسیه قصد دارد در بازار ایران پس از لغو تحریم ها حضور داشته باشد و در زمینه موضوعات نظامی، بازرگانی، همکاری های اقتصادی و شریک بودن در زمینه ائتلاف ضد ترور با جمهوری اسلامی همکاری کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز 21 دسامبر دستورالعمل ایجاد یک گروه مطالعاتی بر سر ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را صادر کرد. همزمان رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا هم تصمیم گرفته است موانع بر سر واردات محصولات کشاورزی از ایران را تسهیل کند.

پوتین در جریان سفر اخیری که به ایران در ماه نوامبر داشت اعلام کرد که دو طرف بر سر افزایش همکاری های اقتصادی به توافق رسیده اند و روسیه آماده است تا وامی 5 میلیارد دلاری در زمینه صادرات وضع کند. روسیه و ایران بر سر همکاری بر سر 35 پروژه اولویت دار که شامل مهندسی، ساخت و ساز، پایانه های دریایی و راه آهن می شود، به توافق رسیدند. روسیه همچنین به ایران برای تغییر صنعت هسته ای اش به منظور تولید اهداف علمی کمک می کند.

یک منبع در سیستم همکاری های نظامی و فنی روز جمعه به تاس می گوید روسیه سیستم دفاع موشکی اس-300 پی ام یو-2 را به ایران در ماه ژانویه 2016 تحویل خواهد داد. حدود 80 نفر از کارشناسان ایرانی هم در مرکز آکادمی هوایی نظامی موژایسکی روسیه برای یاد گرفتن کار بر روی این دستگاه، آموزش خواهند دید.

الکسی پودبریوژکین، رئیس مرکز مطالعات نظامی و سیاسی در موسسه روابط بین الملل مسکو می گوید با براساس توافق هسته ای ایران، تحریم های ضد تهران که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل وضع شده بودند، لغو می شوند و این کشور تبدیل به رهبر خاورمیانه و کل تمدن اسلامی می شود و موقعیت ژئوپولیتیکی خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

پودبریوژکین به تاس می گوید: «ایران چهارمین اقتصاد بزرگ از لحاظ تولید ناخالص داخلی در جهان اسلام و یکی از پیشرفته ترین کشورهای توسعه یافته در منطقه است که دارای ذخایر گسترده نفت و گاز است. کاملاً مشخص است که میان ایران، ترکیه و عربستان سعودی بر سر رهبری خاورمیانه و جهان اسلام رقابت وجود دارد. افزایش همکاری با روسیه می تواند مواضع ایران را تقویت کند.»

یوگنی ساتانوفسکی، رئیس موسسه خاورمیانه به تاس می گوید: «سرمایه گذاران ایتالیایی، اتریشی، آلمانی و بریتانیایی برای ورود به تهران صف کشیده اند. آنها برای فروش جدیدترین تکنولوژی هایشان به ایران در حال مبارزه هستند. به غیر از این، ایران به میلیاردها دلار از درآمدهای بلوکه شده اش در بانک های کشورهای مختلف دسترسی خواهد یافت. ایران نقش یک شریک واقعاً جذاب را بازی می کند. با توجه به نقش روسیه به عنوان یک نیروی محرکه در تصمیم گیری بر سر توافق هسته ای، می تواند به منافعی در این زمینه دست پیدا کند. در این وضعیت مسکو به درستی در حال پیشی گرفتن از رقبا در بازار ایران است.»

این کارشناس در ادامه می گوید: »منافع روسیه و ایران در خاورمیانه بسیار به هم نزدیک است. این مسئله شامل همکاری مشترک بر سر مبارزه با ترور و همکاری های سودمند متقابل است. آنچه که ترکیه قبل از سرنگون کردن جنگنده سوخو سو-24 از آن بهره مند بود، هم اینک در اختیار ایران قرار گرفته است. دوستان روسیه کشورهایی هستند که خواهان دوستی با آن هستند.»

با تحویل سامانه روس اس-300 به ایران، جامعه بین المللی دیگر نباید نگرانی ای درباره امنیت خاورمیانه داشته باشد.

ژنرال پاول زولوتاریوف، معاون موسسه مطالعات ایالات متحده و کانادا در آکادمی علوم روسیه به تاس می گوید: »واشینگتن مسکو را متقاعد می کرد که سامانه دفاع موشکی ای که در اروپای شرقی مستقر شده است، علیه روسیه نیست و برای مهار تهدیدهای ناشی از ایران طراحی شده است. ما به شرکای آمریکایی مان این گونه پاسخ می دهیم: قصد روسیه برای در اختیار گذاشتن سامانه اس-300 به ایران، تهدیدی علیه کشورهای خاورمیانه شامل اسرائیل و متحدین ایالات متحده در منطقه نمی شود. این سامانه کاملاً دفاعی است.»

منبع: تاس/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: خاورمیانه روسيه اس-300 ایران و روسیه توافق هسته ای


( ۱ )

نظر شما :