مسکو: ایران اطمینان داده که شکایتش را پس می‌گیرد

۰۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۵۵۰۷۲ سرخط اخبار

«دنیس مانتوروف» وزیر صنایع و تجارت روسیه می گوید تهران به مسکو اطمینان داده که شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را پس بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزیر صنعت و تجارت روسیه می گوید که مسکو از تهران اطمینان گرفته که ایران شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه موشکی اس 300 را پس خواهد گرفت.

در حالی که اظهارات مقامات روسیه درباره تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران ادامه دارد، یک مقام ارشد روسیه اظهاراتی درباره پس گرفتن شکایت تهران از مسکو به دلیل عدم اجرای قرارداد امضا شده بین دو کشور برای تحویل سامانه مطرح کرده است.

 قرارداد تحویل سامانه های اس-300 در اواخر سال 2007 امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سامانه های موشکی به ارزش حدود800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در سپتامبر 2010 دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل، مورخه 9 ژوئن 2010 میلادی، تحویل اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد.

بعد از آن ایران به خاطر عدم تحویل اس-300 از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود. ولادیمیر پوتین 13 آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه اس-300 را به ایران لغو کرد. 

ایران قرار است بعد از دریافت اولین بخش از سامانه موشکی اس 300 شکایت خود را پس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزیر صنایع و تجارت روسیه تاکید کرده که تهران به مسکو اطمینان داده شکایت خود را از روسیه پس می گیرد.

«دنیس مانتوروف» گفت که مسکو اطمینان و تایید ایران مبنی بر پس گرفتن و انصراف از شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه های موشکی اس 300 را دریافت کرده است.

پیش از این خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد نظامی گزارش داد که تحویل سامانه اس 300 به ایران در ماه ژانویه آغاز می شود.

این منبع نظامی گفته است که تحویل اولین سامانه از اس 300 در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه(یک ماه بعد) به پایان می رسد. به گفته وی، ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر 2016 دریافت خواهد کرد.

کلید واژه ها: اس 300 سامانه موشکی


نظر شما :