بشار اسد برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۹۵۴۸۶۲ سرخط اخبار

در حالی که در چند روز گذشته برخی سایت های خبری از سفر بشار اسد به تهران خبر داده بودند، منابع مطلع اعلام کردند که در حال حاضر برنامه ای برای سفر رییس جمهور سوریه به ایران در دستور کار مراجع دیپلماتیک دو کشور ایران و سوریه نیست.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر این که بشار اسد، رییس جمهور سوریه قرار است در آینده نزدیک به تهران سفر کند چنان که برخی از منابع خبری روز پنچ شنبه مدعی شدند که این سفر در هفته دوم دی ماه سال جاری انجام خواهد شد و زمان سفر قطعی شده است.

در این راستا بر اساس پیگیری های خبرنگار ایسنا، منابع مطلع اعلام کردند: در حال حاضر برنامه ای برای سفر رییس جمهور سوریه به ایران در دستور کار مراجع دیپلماتیک دو کشور ایران و سوریه نیست.

از دیگر سو هم زمان با انتشار این اخبار، برخی از کارشناسان امنیتی نیز با ابراز تردید نسبت به صحت اخبار منتشر شده بیان کردند که با توجه به بحران سوریه و وضعیتی که این کشور در آن قرار دارد اگر برنامه ای برای چنین سفری باشد به دلایل امنیتی خبر آن بعد از انجام این سفر منتشر خواهد شد نه قبل از انجام سفر؛ دقیقا به مانند آن چه که در مورد سفر بشار اسد به مسکو رخ داد.

به گزارش ایسنا، خبر سفر اسد به مسکو یک روز پس از این سفر و زمانی منتشر شد که بشار اسد مسکو را به مقصد دمشق ترک کرده بود و در کاخ ریاست جمهوری این کشور حضور داشت.

برخی منابع روسی می گویند که اسد از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه به سمت مسکو حرکت کرده و در همین پایگاه نیز پیاده شده است. کل سفر نیز شبانه انجام شد و کارکنان ریاست جمهوری سوریه، هیچ گاه غیبت اسد را حس نکردند. اسد بلافاصله بعد از رسیدن به مسکو به دیدار پوتین رفت و بعد از دیدار با پوتین و وزیران خارجه و دفاع روسیه بدون درنگ به فرودگاه برگشت و راهی لاذقیه شد.

این یک اتفاق عادی نبود چرا که اسد برای اولین بار در 5 سال گذشته از کشورش خارج می شد و نکته مهم این که تا اعلام رسمی خبر، هیچ کس از آن مطلع نبود.

به گزارش عصر ایران، بشار اسد در این سفر از مسیر پروازی معمول دمشق تا مسکو استفاده نکرد بلکه از هواپیمای حامل وی مجبور شد برای خودداری از عبور از آسمان ترکیه، از مسیر جایگزین یعنی آسمان عراق، ایران و دریای خزر استفاده کند.

هم چنین این نگرانی وجود داشت در صورت عبور از مسیری غیر از ایران و عراق، هواپیمای حامل بشار اسد مجبور به فرود شده و این سفر با اختلال روبه رو شود.

ایران یکی از هم پیمانان دولت سوریه در عرصه ی بین المللی و منطقه یی محسوب می شود و مقامات کشورمان در جریان مذاکرات حل بحران سوریه بارها اعلام کردند که بشار اسد و دولت وی خط قرمز ایران محسوب می شود.


نظر شما :