ولایتی: اسد خط قرمز ایران است

۱۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۵۴۴۷۱ سرخط اخبار

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور ایران در مذاکرات وین و گفت وگو بر سر مساله سوریه به معنای کنار آمدن با آمریکا نیست.

علی اکبر ولایتی امشب (شنبه) در برنامه متن، حاشیه که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش می شد حضور یافته و به بررسی سفر خود به لبنان و سوریه پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها قصد کنار آمدن با ایران و برخی از کشورهای منطقه بر سر مسائل سوریه را دارند و به همین دلیل در اختلاف به وجود آمده میان روسیه و ترکیه پر رنگ ظاهر نشده اند گفت: ما قصد کنار آمدن با آمریکا را نداریم و حضورمان در مذاکرات وین به دلیل حضور 17 کشور دیگر در این مذاکرات بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: قرار است دور بعدی مذاکرات وین در خصوص حل بحران سوریه در سازمان ملل برگزار شود و ما هم به دلیل نقش پررنگی که در منطقه داریم در این مذاکرات حاضر شده ایم و قصد کنار آمدن با آمریکایی و یا غیر آمریکایی بر سر آینده سوریه را نداریم چرا که آینده این کشور باید به دست مردم سوریه رقم بخورد.

همچنین رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به این سوال که چرا نگاه ایران به حضور روسیه در سوریه مشروع است ولی حضور آمریکایی ها در این کشور را نامشروع می داند توضیح داد: طبق معیارهای بین المللی اگر دولت کشوری از متحدان خود درخواست همکاری کند آن ها اجازه حضور در آن کشور را دارند.

وی ادامه داد: کمتر از دو سال پیش بشار اسد در انتخابات به عنوان رییس جمهور سوریه انتخاب شد و هم اکنون نماینده این دولت در سازمان ملل و سایر جوامع بین المللی حضور دارد و این نشانه به رسمیت شناختن دولت سوریه است. امروز هم سوریه از ایران و روسیه برای مقابله با گروه های تروریستی دعوت به همکاری کرده است. این در حالی است که هیچ گاه از آمریکا در این زمینه دعوت نشده است.

ولایتی در رابطه با اینکه اخیرا آمریکایی ها اعلام کرده اند که نیروهای خود را به عراق نیز اعزام خواهند کرد گفت: حیدر عبادی نخست وزیر عراق اعلام کرده است که چنین حضوری را نمی خواهد ولی آمریکایی ها باز می گویند که نیروهای خود را به این کشور می برند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در ادامه صحبت های خود در رابطه با اینکه آیا دعوت صورت گرفته از ایران و روسیه شامل فرانسه و سایر کشورهای غربی هم شده است یا خیر افزود: هیچ گاه چنین درخواستی صورت نگرفت ولی مثل اینکه این کشورها خود را مطلق العنان می دانند.

وی ادامه داد: این کشورها خود را مالک همه عالم می دانند و اگر کشوری با آن ها هماهنگ باشد و منافع شان را در نظر گرفته، همچنین بتوانند به اموال این کشور دست درازی کنند به آن کشور کاری ندارند ولی اگر غیر از این امر باشد آن ها را متهم به نقض حقوق بشر کرده و حامی تروریسم می دانند. در این صورت هر اقدامی که بخواهند در کشور مورد نظرشان انجام خواهند داد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اختلاف پیش آمده بر سر روسیه و ترکیه و اینکه آیا این امر می تواند در سرنوشت منطقه و سوریه اثرگذار باشد یا خیر نیز گفت: به نظر می رسد مصلحت منطقه و این کشورها این باشد که تنش بین دو کشور افزایش پیدا نکند و حتی در حد امکان کاهش یابد.

ولایتی ادامه داد: هر دو کشور همسایگان ایران هستند البته این به آن معنا نیست که اگر می گوییم تنش بین روسیه و ترکیه کاهش یابد روسیه باید از حضور مشروع خود در سوریه چشم بپوشد یا اینکه ترکیه از تروریست ها حمایت کند. به هیچ وجه به مصلحت نیست که تنشی بر تنش های منطقه افزوده شود.

وی همچنین در رابطه با اینکه ایران در تنش بین روسیه و ترکیه طرف کدام کشور را گرفته است افزود: ما نباید به هیچ عنوان طرف هیچ یک از کشورها را بگیریم بلکه هر کشوری مصالح خود را می داند و ما هم به عنوان همسایگان این دو کشور وظیفه داریم تا در حد امکان تنش ها را پایین بیاوریم.

ولایتی با انتقاد از برخی موضع گیری های محافل سیاسی و رسانه های ترکیه به آن ها هشدار داد برخی از این محافل و رسانه ها حدود خود را نگه نمی دارند و این امر به ضرر آن ها خواهد بود و به مصحلت شان نیست که این روند را در پیش بگیرند. در هر صورت زمان می گذرد و آنچه به جا می ماند موضع گیری های غیرمدبرانه یا مدبرانه است. ما به همه همسایگان خود توصیه می کنیم همه موضع گیری ها و اظهارنظرهای شان دورنگرایانه باشد و بیشتر از این بر روی آتشی که به خواست غربی ها و به ویژه آمریکایی ها، همچنین صهیونیست ها در منطقه افروخته شده است بنزین نریزند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در واکنش به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه به رییس جمهور ایران در قبال مواضع ایران نسبت به ترکیه هشدار داده بوده است تصریح کرد: هر کسی باید در حد و اندازه خودش صحبت کند. ممکن است یک کشور کوچک آفریقایی هم به یک کشور بزرگ دیگر هشدار بدهد ولی هرکس باید اندازه خود را بداند.

وی تاکید کرد: ایران یک کشور مقتدر با تاریخ چند هزار ساله است و با اقتداری که در منطقه دارد، همچنین تاثیرگذاری ای که در عرصه بین المللی دارد قطعا نباید به سخنانی که خارج از محاسبات دقیق است و چیزی جز تنش ایجاد نمی کند روی بیاورند. اگر قرار بود با چنین سخنانی کشورمان از طرفداری ها و خواسته های عدالت طلبانه اش نسبت به متحدانش دست بردارد و متوقف شود اشتباه می کنند چرا که 37 سال از انقلاب ما می گذرد و حتی ابرقدرت ها هم نتوانستند ما را از رسیدن به خواسته هایمان بازدارند.

ولایتی در بخش دیگر مصاحبه زنده تلویزیونی خود در رابطه با اعلام محسن رضایی مبنی بر اینکه اسناد و تصاویر مربوط به فروش نفت داعش به ترکیه را در دست دارند گفت: بیش از هر چیز و قبل از همه روس ها اعلام کردند و عکس هایی منتشر کردند که صف طویلی از تانکرهای نفتکش از مناطق نفتی شمال عراق و همچنین سوریه و روسیه که به سمت مرز ترکیه در حرکت بودند.

وی ادامه داد: ما غیر از این سند دیگری نداریم ولی روس ها به دلیل تسلط شان بر هوا و عکس های هوایی و فضایی که دارند این عکس ها را منتشر کردند. دیگر نیازی به سندی بیشتر از این نیست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به اینکه چرا پیش از این در رابطه با فروش نفت داعش به ترکیه اقدامی انجام نداده اید خاطرنشان کرد: عراق یا سوریه در حوزه اختیاری خودشان تصمیم می گیرند و آن ها هستند که باید در مورد چگونگی تمامیت ارضی و حفظ امنیت خود تصمیم بگیرند.

ولایتی ادامه داد: ما همواره می گوییم دخالت در امور داخلی این کشورها درست نیست و خودمان هم چنین کاری نمی کنیم. ما نیز می دانیم که وقتی دولت سوریه می گوید نفت ما را غارت می کنند و دولت عراق هم نسبت به این امر که نفت کشورش از قسمت شمال خارج می شود اعتراض دارد خودشان این مسائل را پیگیری می کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع همچنین در رابطه با موضع گیری کمرنگ آمریکا در رابطه با مسایل پیش آمده بین روسیه و ترکیه نیز تاکید کرد: برخی گمان می کردند که به دلیل این موضوع جنگ جهانی سوم به وقوع می پیوست ولی این طور نشد چرا که کشورهایی که از سوریه حمایت می کردند مثل روسیه حساب شده اقدام کردند. بشار اسد به صراحت می گوید که از روسیه و ایران دعوت کرده است تا به سوریه بروند. بنابراین آمریکایی ها نمی توانند ادعایی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از چالش های آمریکا بحث سوریه است و در زمان برجام هم برخی می گفتند آمریکا قصد دارد با ایران کنار بیاید تا موضوع سوریه را حل کند و اینکه آیا الان تلاشی از جانب آمریکا در این زمینه صورت گرفته است یا خیر توضیح داد: آمریکایی ها به هر کاری دست زدند تا بتوانند بشار اسد را ساقط کنند ولی موفق نشدند. امروز هم به هر دری می زنند تا شاید بتوانند این قطار راه افتاده را که ان شاالله به سمت پیروزی می رود را متوقف کنند.

ولایتی ادامه داد: سه کشوری که بیشترین کمک را در منطقه به آمریکایی ها می کنند زمانی رابطه خوبی با سوریه داشتند. مثلا ترکیه شریک اول تجاری سوریه بود و قطر نیز رابطه نزدیکی با سوریه داشت. خیلی ها سعی می کردند حتی از ایران هم جلو بزنند. بنای آن ها این بود که با نزدیک شدن به بشار اسد وی را از خط مقاومت خارج کنند. از وقتی که موفق نشدند همه آن ها علیه سوریه متحد شدند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: پادشاه عربستان به خصوص پادشاه قبلی این کشور معمولا جایی نمی رفت ولی به همراه تعداد زیادی از همکاران خود به دمشق رفتند و از آنجا به اتفاق اسد به بیروت رفتند و تلاش کرد تا به بشار اسد نزدیک شود قطر هم همین اقدام را انجام داد و به صورت متناوب جلسات مشترک هیات دولت در سوریه تشکیل می شد و امیر قطر هم سفرهای زیادی به سوریه داشت و در کارهای عمرانی نیز با یکدیگر همکاری داشتند.

وی گفت: از زمانی به بعد این کشورها به مخالفت با سوریه پرداخته و حامی معارضان دولت سوریه شدند. در اینجا رمزی وجود دارد و آن این است که آن ها می خواستند بشار اسد را از خط مقاومت بگیرند و چون نتوانستند امروز دست به این اقدامات می زنند.

آیا مذاکرات وین در خصوص حل بحران سوریه راه جدیدی است که قصد دارند برای کنار آمدن در خصوص کنار رفتن بشار اسد از آن استفاده کنند سوالی بود که از ولایتی پرسیده شد و او پاسخ داد: تا جایی که من اطلاع دارم ایران بنا ندارد در میدان جنگ و میدان سیاست پشت اسد را خالی کند و شرکت در مذاکره سیاسی به معنای آن نیست که پشت اسد را خالی کنیم چرا که قطعا در میدان سیاست باید از تمامیت ارضی و منافع دولت سوریه حمایت کرده و پشت ملت این کشور را خالی نکنیم.

وی در رابطه با اینکه حضور ایران در مذاکرات وین امتیاز دادن به طرف مقابل نیست نیز تصریح کرد: چرا امتیاز بدهیم، اگر خاطرتان باشد در آستانه اولین اجلاس وین که ما شرکت کردیم وزیر خارجه روسیه چند بار با وزیر خارجه ما تلفنی تماس داشت تا سرانجام دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت در مذاکرات وین شرکت کند و در حقیقت خواسته روسیه این بود که ما در این مذاکرات شرکت کرده و پشت آن ها را برای حمایت از سوریه خالی نکنیم چرا که همه تکلیف ها در میدان جنگ تعیین نمی شود بلکه در میدان دیپلماسی و نظامی همزمان باید مشارکت داشت.

ولایتی خاطرنشان کرد: به خواست ایران بود که دولت عراق، عمان و لبنان در مذاکرات وین شرکت کردند و آن ها هم در کنار روسیه و ایران در مجموعه ای قرار گرفتند که در گذشته به تنهایی در وین تصمیم گیری می کردند و ما هم نظرات آن ها را قبول نداشتیم و کار به جایی رسید که آن ها فهمیدند اگر بخواهند بدون ایران و روسیه در رابطه با سوریه کاری انجام دهند خشت بر آب می زنند بنابراین روسیه پیشنهاد کرد که ما در مذاکرات حاضر باشیم و انصافا این 5 کشور با یکدیگر هماهنگ شدند و به جای اینکه تنها روسیه در مقابل کشورهای دیگر باشد همگی در کنار هم در میدان دیپلماسی حاضر شدیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با اینکه خط قرمز ایران در رابطه با سوریه چیست و اینکه در این زمینه راه حلی داریم یا خیر نیز گفت: بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است چرا که توسط مردم سوریه انتخاب شده است تا برای یک دوره رییس جمهور باشد. همچنین اگر قرار باشد این خط قرمز شکسته شود هیچ کشور دیگری در منطقه نیز امنیت نخواهد داشت. از سوی دیگر مردم سوریه باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و راجع به حکومت آینده روسیه کسی از خارج از مرزهای این کشور نمی تواند برای آن ها تعیین تکلیف کند.

ولایتی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند سردار سلیمانی روسیه یا پوتین را مجاب کرده است که در سوریه حضوری پررنگ تر داشته باشند گفت: رفت و آمد یک سردار بزرگی مانند سردار سلیمانی به روسیه و هماهنگی با مقام های روسی برای اتحاد رو به گسترش بین ایران، روسیه و کشورهای منطقه کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد: اما دیدید که قبل از سفر پوتین به ایران یکی از مقام های روسیه اعلام کرد که این کشور و ایران به سمت روابط استراتژیک پیش می روند همچنین مقام های جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که رابطه ایران و روسیه باید یک رابطه بلندمدت، ثابت و همه سوگرایانه باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی رفت و آمد سیاسیون بین ایران و سوریه کاملا طبیعی است و همان طور که مسئولان وزارت خارجه بین دو کشور تردد می کنند حضور سردار بزرگ ما به روسیه و دیدار وی با مسئولان این کشور امری کاملا قابل پیش بینی و انتظار است ولی ابعاد قضیه بسیار بزرگ تر از آن است که شما بدانید.

وی ادامه داد: تنش هایی که در منطقه به وجود آمده است مثل کوه یخی است که بیشتر آن در زیر آب قرار دارد.

کلید واژه ها: روسیه و ترکیه


نظر شما :