اردوغان:برای تامین انرژی منابع جدیدی را جایگزین روسیه می‌کنیم

۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۶۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش برای تامین انرژی خود، منابع جدیدی را پیدا خواهد کرد و آنها را جایگزین روسیه خواهد کرد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا برای تامین انرژی خود، جایگزین هایی را پیدا خواهد کرد.

به نوشته «اسکای نیوز»، وی افزود که تحریم های روسیه که به دلیل سرنگونی جنگنده سوخو - 24 از سوی آنکارا علیه ترکیه اعمال می شود، تاثیر چندانی ندارد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که برای تامین انرژی این کشور، با پیدا کردن منابع جدید، آنها را جایگزین روسیه خواهد کرد.

اخیرا اردوغان، به قطر سفر کرده است و طی آن، با امیر قطر، 16 توافقنامه دوجانبه در زمینه های مختلف امضا کرد که مهمترین آنها در زمینه امنیتی و آموزش نیروهای امنیت داخلی بود و در کنار آنها، چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه همکاری های اقتصادی، مالی و بانکی و آموزش و پرورشی و رسانه ای نیز امضا شد و قرار شده است که روادید برای مسافران دو کشور برای سفر به ترکیه و قطر لغو شود.

پیش بینی می شد که در سایه تحریم اقتصادی ترکیه از سوی روسیه، آنکارا تلاش دارد، جایگزین هایی برای خود در منطقه به منظور تامین گاز و انرژی پیدا کند. لذا حتی پیش از این سفر، انتظار می رفت که همکاری های دوحه – آنکارا در زمینه انرژی و گاز افزایش یابد و توافقنامه جدیدی در این زمینه میان آنها امضا شود به ویژه که میزان ذخیره قطر از گاز طبیعی به 885 تریلیون متر مکعب می رسد و این کشور در مرتبه نخست صادرات گاز مایع در جهان قرار دارد. منابع خبری اعلام کردند که در سفر اخیر اردوغان به دوحه، یک توافقنامه طولانی مدت گازی میان دو طرف امضاء شد اما میزان گاز مورد تقاضای ترکیه و جزئیات این قرارداد هنوز در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

در سپتامبر سال 2014، «تانر یلدیز» وزیر انرژی وقت ترکیه اعلام کرده بود که دوحه با صادرات 1.2 میلیارد متر مکعب گاز مایع به ترکیه در طول زمستان موافقت کرده است اما آنکارا میزان بیشتری درخواست کرده است.

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :