اردوغان:ما از مردم سوریه حمایت می‌کنیم

۱۳ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۴۴ کد : ۱۹۵۴۴۱۶ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سران روسیه که گفته اند اسنادی دارند که دخالت ترکیه در خرید نفت از داعش در سوریه را ثابت می کند، گفت: روسیه در سوریه چه می کند... ما از مردم سوریه حمایت میکنیم.

به گزارش فارس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعتی پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که گفته بود، «ترکیه پشیمان می شود» تصریح کرد که ترکیه وضعیت اقتصادی اش خوب است و در آینده بهتر خواهد شد.

اردوغان در بخش نخست سخنرانی اش در کنفرانس سندیکاهای ترکیه که به شکل مستقیم از شبکه «تی آر تی» پخش شد، به مسائل اقتصادی کشورش پرداخت و گفت: به دشمنان خارجی اجازه نمی دهیم از تروریسم حمایت کنند و مانع پیشرفت ما شوند... ترکیه در مدت اخیر شاهد سه مرحله انتخابات بوده و این امر، بر برخی طرح های اقتصادی تاثیر گذاشته است.

رئیس جمهور ترکیه درباره نتایج انتخابات اخیر که منجر به حزب متبوعش شد، گفت: ابهام اقتصادی و بیم از آینده بر آراء رأی دهندگان تاثیر گذاشت و مردم برای خاطر «ثبات» به «عدالت و توسعه» رای دادند.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت هایش درباره تنش های اخیر میان ترکیه و روسیه، گفت: سوریه همسایه ماست اما روسیه بگوید در سوریه چکار می کند؟

وی در ادامه مدعی شد که ترکیه به مرز سوریه احترام می گذارد اما روسیه حضورش در سوریه قانونی نیست که این چنین رفتار کند. به گفته اردوغان، فقط ترکیه است که از مردم سوریه حمایت می کند و دیگران برای منافع خودشان در سوریه دخالت می کنند.

این سخنان در شرایطی مطرح می شود که ترکیه نقش مهمی در ایجاد بحران سوریه داشت و با اعزام تروریست ها به داخل این کشور باعث آغاز جنگ داخلی در سوریه شد.

آقای اردوغان در ادامه ژست های خود درباره سوریه، گفت: فقط مردم سوریه هستند که در این کشور مشروعیت دارند... آنچه روسیه در سوریه انجام می دهد، مشروعیت ندارد. 

او با اشاره به داعش و بیان اینکه داعش فقط عمر نظام سوریه را طولانی می کند، گفت: روسیه تلاش می کند دنیا را متقاعد کند که ترکیه از داعش نفت می خرد. در نشست گروه بیست به اعضا گفتم، اگر روسیه بتواند این مسئله را ثابت کند، من استعفا خواهم کرد اما اگر پوتین با سند نتوانست مسئله خرید نفت از داعش را ثابت کند، آیا پوتین حاضر است استعفا کند؟

اردوغان ادامه داد: ما از کشورهای مشخصی نفت می خریم... پس چه کسی از داعش نفت می خرد؟... [اما] رژیم سوریه و شرکت های بین المللی از داعش نفت می خرند.

رجب طیب اردوغان در گفت: با رئیس جمهور ایران صحبت کردم و هشدار دادم که شما در برخی اشتباهات [در خصوص اتهامات روسیه به ترکیه] شرکت دارید. بعد از این بود که چنین افتراءاتی از ادبیات مسئولان ایران و برخی منابع خبری [در ایران] حذف شد.

وی بدون اشاره به مستقیم به روسیه گفت: ترکیه هیچ خصومتی ندارد با کشورهایی که با آنان درباره سوریه اختلاف نظر دارد... ملت ترکیه می تواند بی سرپناه و گرسنه بماند، اما نمی تواند استقلالش را از دست بدهد.

او در بخشی دیگر از سخنانش درباره آوارگان سوری نیز خبر داد که قطر آمادگی اش را اعلام کرده که شماری از آوارگان سوری را در خاک خود بپذیرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما مثل اروپایی ها از موج آوارگان گله نمی کنیم. ما کار برای حمایت از آوارگان را ادامه می دهیم. ما به کشور و اقتصاد و جامعه ای قوی نیاز داریم و اگر نتوانیم، طوفان بحران ما را خواهد برد. غرب نمی خواهد تبعات این مسئله را تحمل کند. ما مجبوریم که قوی باشیم.. برخی می گویند ترکیه از سه جهت به دریا راه دارد اما باید بگویم دشمنان از چهار جهت ما را احاطه کرده اند.

اردوغان در خصوص بودجه طرح های علمی نیز گفت: ما در حوزه پژوهش علمی پیشرفت بزرگی به دست آورده ایم و آماده ایم هر آنچه برای طرح های علمی لازم است، ارائه کنیم.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :