تمام گفتار و رفتار1+5 را زیر نظر داریم

۲۲ آبان ۱۳۹۴ | ۰۴:۳۹ کد : ۱۹۵۳۶۷۷ سرخط اخبار
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: به طور روزانه تمام گفتارها و رفتارهای اعضای گروه 1+5 و به خصوص آمریکا را زیر نظر داریم و هرجا حس شود که آنها آمادگی اجرای تعهداتشان را ندارند با جدیت وارد صحبت می شویم.
 
حمید بعیدی نژاد در گفت و گو با ایرنا، افزود: اگر آنها در مذاکرات اراده این را نداشته باشند، مطمئن باشید که روند مذاکرات و تمهیدات برای اجرای برجام سریعا متوقف و با مشکل مواجه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: بی اعتمادی موجود در روابط ایران و آمریکا و حتی برخی کشورهای غربی در حدی است که اگر آن جدیت لازم برای اجرا و پیشبرد برجام در همه طرف وجود نداشته باشد ما خیلی در پیدا کردن بهانه برای شکست مذاکرات و توقف این روند با پیچیدگی روبرو نیستیم.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: کار سختی علیرغم همه بی اعتمادی ها و پیچیدگی ها و مشکلاتی که در روابط داریم انجام شد، چنین مذاکرات و تفاهمات سختی بود که توانستیم تا به اینجا جلو بیاییم ولی برای شکستن این کار نیاز به چند ساعت زمان هم نیست. 
 
**سند بازطراحی راکتور اراک آماده امضا است
 
وی درباره نحوه امضای سند راکتور اراک گفت: این سند براساس مفاد برجام تهیه و مفاد آن نهایی شده و آماده امضا است. اکنون فقط شکل امضا این سند مانده است که به چه صورتی باشد؟ آیا می شود همه وزرا در یکجا جمع شوند که این سند را امضا کنند؟ یا با توجه به اینکه زمان جمع شدن وزرا در یک محل امکان پذیر نباشد راه دیگری از نظر فنی وجود دارد؟ 
 
بعیدی نژاد ادامه داد: در کل مشکلی نیست و همه کشورها رسما توافقشان را برای امضا اعلام کرده اند و باید ببینیم که چه راهی برای امضای این سند راحت تر است تا آن را انجام دهیم.
 
**هماهنگی ستاد پیگیری برجام با همه سازمان های ذیربط
 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره ستاد پیگیری برجام در وزارت خارجه نیز گفت: رئیس این ستاد، آقای عراقچی است که در تمام فراز و نشیب های مذاکرات و اجرای برجام هستند.
بعیدی نژاد ادامه داد: این ستاد کار خودش را مدتها پیش شروع کرده است و هماهنگی های لازم با همه سازمان های ذیربط و پیشبرد تمهیدات برای اجرای برجام در دستور کار آن قرار گرفته است.
 
وی افزود: بحثی که مطرح است تشکیل هیات عالی نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی است که در حال جریان است و تمام سازوکارهای لازم برای آماده سازی تمهیدات اجرا و نظارت بر اجرا وجود دارد و یا در مرحله نهایی شدن است.
 
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل درباره مذاکرات درباره بحران سوریه و اجرای برجام در وین نیز گفت: موضوع سوریه دومین اجلاسی است که قرار است برگزار شود که هنوز زمان آن محل بحث است که دقیقا چه زمانی باشد. 
 
بعیدی نژاد ادامه داد: اما در کنار کنفرانس سوریه مثل کنفرانس های دیگر هرجا که امکانش باشد ما سعی می کنیم از این فرصت برای هماهنگی های بیشتر درباره تمهیدات اجرا و فراهم کردن شرایط اجرای برجام استفاده کنیم.
 
وی یادآور شد: آقای ظریف در دور قبلی مذاکرات سوریه درباره بحث هسته ای ملاقاتی با کری داشت که در واقع آنجا بحث های لازم صورت گرفت؛ در همین دوره هم لازم باشد یک چنین تدارکاتی خواهد بود و در خصوص تمهیدات اجرای برجام بحث خواهد شد.
 
** عناصر اصلی نقشه راه ایران و آژانس برای موارد ادعایی انجام شده است
 
وی درباره تعهدات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما با آژانس یک قرارداد نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران داریم که البته این قرارداد برای همه کشور هایی که برنامه هسته ای دارند حتی محدود، وجود دارد، بنابراین همکاری های ایران با آژانس، یک کار همیشگی خواهد بود و تا زمانی که برنامه هسته ای داریم این برنامه تحت نظارت آژانس باقی می ماند.
 
بعیدی نژاد یادآور شد: ما پرونده ویژه ای با آژانس داریم که آن حل ادعاهای مطرح شده برخی کشورها درخصوص ادعاهای واهی غیرصلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران است.
وی ادامه داد: ما همیشه این ادعاها را مردود می دانستیم و برای اینکه بتوانیم این را برای همیشه حل و فصل کنیم و با توجه به فضای جدیدی که در سطح بین المللی با آغاز مذاکرات برجام به وجود آمد، با آژانس هم یک نقشه راهی تفاهم شد که این پرونده را برای همیشه ببندیم که قدم ها و اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است.
 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: عناصر اصلی این نقشه راه با آژانس اجرا شده و اقدامات طرف ایران انجام شده است و براساس تفاهمی که با آژانس کردیم، قرار است که مدیرکل آژانس یک گزارش نهایی در این خصوص بدهد و این موضوع به طور کامل در آژانس بسته شود.
 
بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: این چشم انداز خیلی خوبی است و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی این کار پیش برود و کلا این پرونده های ادعایی در مورد ایران بسته شود.
 
**فضا سازی سیاسی بر بخش فنی موجب خسارت به صنعت هسته ای می شود
وی درخصوص تعداد سانتریفیوژهایی که جمع خواهد شد نیز گفت: همان طور که آقای کمالوندی توضیحات کامل را دادند برخی سانتریفیوژهایی که فقط در نطنز حضور دارند و نصب نشده اند و کار نمی کنند و برخی سانتریفیوژهایی که مازاد بر تعداد تفاهم شده است، به محل های نگهداری منتقل می شوند . 
 
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه با گلایه از برخی رسانه ها گفت: این تیترهایی که در چند روز اخیر در برخی رسانه ها با عنوان جمع آوری سانتریفیوژها مطرح شده، تیترهای نامناسبی است و بیانگر واقعیت در صحنه نیست.
 
بعیدی نژاد ادامه داد: ما فقط باید آن سانتریفیوژهایی که اصلا کار نمی کنند و یک تعدادی از سانتریفیوزهایی که باید آنها را کم کنیم تا به تعداد مورد توافق برسیم را به محل های نگهداری منتقل کنیم که متاسفانه عده ای توجه ندارند که با سیاسی کردن این طور مسایل و با فشار آوردن روی همکاران فنی، موجب تعجیل و خسارت در این کار می شوند.
 
وی اضافه کرد: این سانتریفیوژها هرکدام ده ها میلیون دلار هزینه شده است و بسیار حساس هستند و اگر اینها به طرز مناسبی انتقال داده نشود، همه آنها آسیب های جدی می بینند و خسارات زیادی برای کشور ایجاد می شود. بنابراین از دوستان خواهش می کنیم در اظهارنظرها دقت کنند. 
 
**اظهارات منتسب به شمخانی نادرست است
 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای یادآور شد: همانطور که آقای کمالوندی گفتند اظهارنظرهایی که به برخی از مقامات بالای کشور هم استناد می شود، نادرست است. اظهاراتی که به صحبت های آقای شمخانی استناد شده است هم نادرست است. 
 
بعیدی نژاد تصریح کرد: در واقع سیاست دولت و سیاست کشور این است که ما باید با حفظ اصول و در عین همزمانی با اجرای تعهدات کشورهای دیگر، اجرای تعهدات خودمان را تمهید کنیم.
وی ادامه داد: اجرای تعهدات در جریان است ولی در عین حال اجازه بدهیم در حالی که مسئولان کاملا مراقب هستند که این کار در یک فضای متعادل و همزمان با تعهدات طرف مقابل انجام شود از تعجیل و شتاب خودداری شود تا همکاران فنی بتوانند این نقل و انتقال را با در نظر گرفتن الزامات فنی انجام دهند که آسیبی به صنعت هسته ای در این مقطع حساس وارد نشود.
 
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در مورد زمان اجرای جام نیز گفت: پیش بینی حدود یک ماه و نیم تا دو ماه دیگر خواهد بود که امیدواریم با اجرای برجام اثرات مثبت در همه حوزه ها نمایان شود.

نظر شما :