پس از توافق هسته‌ای ایران نوبت به حقوق بشر رسیده است

۳۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۵۳۱۶۰ سرخط اخبار

 ری تکیه اعلام کرد: مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و محقق کنونی شورای روابط خارجی در مقاله ای در وب سایت پولیتیکو می نویسد: "کنگره نتوانست توافق هسته ای ایران را متوقف کند، اما نباید اکنون کنار نشیند، بلکه باید موضعی سخت تر علیه تهران اتخاذ کند".

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در ادامه می گوید: "اکنون زمان آن فرا رسیده کنگره دخالتی جدی در حوزه ای داشته باشد که دولت اوباما از ورود در آن بیم داشت، حوزه ای که کنگره پیشتر وزن زیادی در آن داشت: حقوق بشر".

تکیه مدعی است که دولت اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران چشمش را به روی مسائل حقوق بشری بست و این امر منجر به "دستگیری مخالفین، دستکاری در انتخابات و سانسور رسانه ها و نیز رکورد جدید در اعدام ها شده است".

وی در ادامه می گوید: "هیچ کس بیش از رئیس جمهور آمریکا نمی تواند به مخالفین الهام بخشد. سخنرانی های رونالد ریگان سوءرفتار شوروی با شهروندانش را فاش و کمک زیادی به استحکام نیروهای تغییر در پشت پرده آهنی کرد. یک استراتژی حقوق بشری مصمم باید شامل تعهد رئیس جمهور به همین نوع ادبیات باشد".

"اما در غیاب چنین تلاشی از جانب باراک اوباما، کنگره باید وارد شود. نمایندگان مجلس و سناتورها باید از تریبون های خود برای محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط ایران استفاده کرده و مسائل مخالفین را برجسته سازند".

در ادامه مقاله نویسنده می گوید سابقه تاریخی نیز نشان داده زمانی که دولت های آمریکا از فشار درباره حقوق فشار اجتناب می ورزیدند این کنگره بود که با ورود خود دولت را مجبور به واکنش درباره مسأله حقوق بشر می کرد. دولت های فورد، نیکسون و ریگان مثالی از این دست اقدامات هستند.

"آمریکا باید تحریم ها را متوجه کسانی در ایران کند که بیشترین مسئولیت را برای سرکوب، تروریسم و تجاوزهای منطقه ای دارند یعنی سپاه پاسداران و شرکت های تابعه آن. شرکت های تجاری سپاه در حوزه هایی چون خودروسازی، ارتباطات، انرژی، ساخت و ساز، مهندسی، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی باید نه تنها تحت تحریم های آمریکا بلکه تحریم های ثانویه قرار گیرند".

تکیه در ادامه فضاسازی علیه ایران می نویسد: "این امر بدین معنی خواهد بود که هر شرکت خارجی که وارد مبادلات تجاری با چنین نهادهایی شده دیگر دسترسی به بازار آمریکا نداشته باشد. بهترین راه تسهیل چنین گامی این خواهد بود که سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شود و بنابراین تجارت بین المللی با آن آشکار گردد، و همچنین تحریم های حقوق بشری مقامات سپاه بر اساس دستورات اجرایی و قوانین مصوب کنگره افزایش یابد".

"کنگره باید یک کمیسیون مستقل و دوحزبی برای حقوق بشر ایجاد کند که جلسات استماع را برگزار کرده و تحقیقات خود را انجام دهد".

در پایان این مقاله بدین امر اذعان گشته که حتی تحریم ها در حوزه حقوق بشری نیز نخواهند توانست رفتار و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند اما "دست کم این اقدامات می توانند آمریکا را در طرف درست تاریخ قرار دهند".


نظر شما :