«اوباما» و «کاسترو» در نیویورک دیدار می‌کنند

۰۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۵۲۴۰۳ سرخط اخبار
رسانه کوبایی «کورئو دل اورینیکو» گزارش داد که رؤسای جمهور آمریکا و کوبا روز سه شنبه در مقر سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «کورئو دل اورینیکو»، «کاخ سفید» روز گذشته اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «رائول کاسترو» همتای کوبایی وی که هر دو برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» آمریکا حضور دارند، روز سه شنبه در مقر سازمان ملل در این شهر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
 
این دیدار دومین ملاقات رؤسای جمهور آمریکا و کوبا پس از 17 دسامبر (26 آذر) سال گذشته محسوب می شود که طی آن دو طرف آغاز روند عادی سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور را اعلام کردند.
 
اولین دیدار «اوباما» و «کاسترو» در آوریل (فروردین) سال گذشته و در «پاناما» صورت گرفت که به دیدار تاریخی بین دو کشور ملقب گردید.
 
هفته گذشته نیز دو طرف طی یک تماس تلفنی به بررسی دیدار پاپ از هر دو کشور و تحلیل روند عادی سازی روابط دوجانبه برای افزایش همکاری ها پرداختند.
 
«اوباما» و «کاسترو» همچنین روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.
 
به گزارش فارس، دو کشور با میانجی گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.
 
واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگر چه برخی از این تحریم ها در ماه های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است، اوباما نیز در دسامبر گذشته اعلام کرد گفت وگوها برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می گیرد.
 
یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد، همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، اوباما دستور اجازه سفرهای بیشتر از این کشور به کوبا، افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت های برخی از بخش های بازرگانی با این کشور را صادر کرد.

نظر شما :