تلاش سفیر آمریکا در عراق برای مذاکره با ایران

۲۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۵۹ کد : ۱۹۵۲۰۸۷ سرخط اخبار

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده است که سفیر عراق تلاش کرده است که با سفیر و یا دیپلمات های ارشد ایران در عراق گفت و گو کند. 

به گزارش فرارو، براساس این گزارش درخواست سفیر آمریکا در یک و نیم ماه پیش افزایش یافته و طرف ایرانی تاکنون در این باره پاسخی نداده است. 

ایرنا در این باره نوشت: «سفیر آمریکا قصد داشته درباره برخی پرونده ها که جمهوری اسلامی ایران آنها را جزء مسایل داخلی عراق می داند، با سفیر ایران گفت وگو کند.»

خبرگزاری ایرنا در ادامه به نقل از «یک منبع حزبی» ناشناس در عراق نوشت که مقامات سفارت آمریکا خواستار «وساطت» چند «شخصیت برجسته عراقی» برای گفت وگو با دیپلمات های ایرانی شده اند.

به گفته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، تلاش مقامات سفارت آمریکا برای گفت وگو با دیپلمات های ایرانی از ابتدای سقوط موصل در خردادماه سال گذشته «از مجاری مختلف دیپلماتیک و نیز شخصیت های سیاسی عراق جریان داشته است».

به گفته منبعی که این خبر را تائید کرده است "یکی از دلیل اصلی این درخواست ها ابتکار عمل دیپلماتیک ایران در عراق و منطقه، محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در میان احزاب و طیف های مختلف عراقی و نیز شناخت کامل دیپلماتیک ایران از منطقه است."

در همین رابطه دانایی فر در این خصوص گفته است: ما با همه دیپلمات ها و نمایندگی ها در عراق ارتباط خوب داشته و بطور مستمر دیدارهایی داریم؛ اما مساله این است که ما اصولا به آمریکایی ها اعتماد نداریم و در حال حاضر نیازی به گفت وگو با طرف آمریکایی نمی بینیم. 

تاکنون این خبر به صورت رسمی از سوی مقام های کشورمان تائید نشده است. مقام های آمریکایی نیز در این باره اظهار نظری نداشته اند. 

در ماه های اخیر رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که مذاکرات و در پی آن توافق هسته ای، سیاست ایران در مقابل آمریکا را «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد داد و قرار نیست دو کشور درباره مسائل «گوناگون جهانی»، مذاکره «دوجانبه» و «منطقه ای» داشته باشند.


نظر شما :