اوباما و نتانیاهو پس از ماه‌ها تنش برسر ایران، دیدار می‌کنند

۲۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۵۲۰۵۸ سرخط اخبار
اسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم نانسی بناک نوشت:
 
پس از ماه ها روابط سرد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نهم ماه نوامبر در کاخ سفید دیدار خواهند کرد تا درباره موافقتنامه هسته ای ایران که اسرائیل به شدت از آن انتقاد و به طور ناموفق تلاش کرده است جلوی آن را بگیرد، گفتگو کنند.
 
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اوباما و نتانیاهو همچنین درباره تلاش ها برای مقابله با فعالیت های داعش در خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.
 
وی این دیدار را نشان دهنده «پیوندهای پایدار و عمیق بین آمریکا و اسرائیل و همچنین همکاری بی سابقه برای تقویت بیش از پیش امنیت اسرائیل» توصیف کرد.
 
این نخستین دیدار رسمی اوباما و نتانیاهو در ماه های گذشته خواهد بود.
 
در ماه مارس زمانی که نخست وزیر اسرائیل در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا حضور یافت و از توافق هسته ای آمریکا و ایران، دشمن اسرائیل، انتقاد کرد، اوباما به طور معنی داری از دیدار با نتانیاهو خودداری کرد.
 
نمایندگان کنگره آمریکا بدون رایزنی با کاخ سفید، حضور نتانیاهو را در این جلسه ترتیب داده بودند.
 
جمهوریخواهان کنگره نتوانسته اند جلوی پیشرفت این توافق را بگیرند.
 
توافق بین المللی مورد حمایت آمریکا، ایران و پنج قدرت جهان، برنامه هسته ای ایران را به ازای کاهش تحریم هایی که اقتصاد این کشور را تضعیف کرده است، محدود خواهد کرد.
 
آمریکا به ارائه بیش از هفت میلیارد و 180 میلیون دلار کمک امنیتی به اسرائیل در یک سال آینده متعهد شده است و مقامات احتمال امضای یک موافقتنامه 10 ساله جدید را درباره همکاری امنیتی آمریکا-اسرائیل مطرح کرده اند ولی دولت نتانیاهو به علت نگرانی از این که امضای چنین توافقنامه ای به معنای رضایت اسرائیل از توافق هسته ای با ایران خواهد بود، واکنش سردی به این پیشنهاد نشان داده است.
 
ارنست اعلام کرد به رغم این که اسرائیلی ها اخیرا برای گفتگو درباره این مسئله بی میل بوده اند ولی «ما انتظار داریم با توجه به این دیدار در ماه نوامبر و دیدارهای دیگری که ممکن است در دستور کار مقامات سطح پایین تر باشد، این بحث ها را شروع کنیم و ما به طور حتم از فرصت انجام این کار استقبال می کنیم».
 
ارنست خاطر نشان شد گفتگوهای نتانیاهو و اوباما همچنین شامل بحثی درباره «روابط اسرائیل با فلسطینی ها، اوضاع نوار غزه و کرانه باختری و لزوم پیشبرد واقعی یک راه حل دو کشور» است.
 
پلیس اسرائیل در جریان تعطیلات سال نو یهودیان، به درگیری با معترضان فلسطینی در مسجد الاقصی ادامه داد.

نظر شما :