هاکان فیدان، مسئول شکست‌های امنیتی ترکیه

اردوغان چوب سیاست‌های دو گانه‌اش را می‌خورد

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۹۵۱۷۸۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
ناظران بر این اعتقادند آشفتگی ترکیه نشان از شکست فعالیت‌های هاکان فیدان، رئیس سازمان امنیت ترکیه در اداره بحران داخلی و امنیتی این کشور دارد.
اردوغان چوب سیاست‌های دو گانه‌اش را می‌خورد

دیپلماسی ایرانی: در پی حمله شورشیان پ.ک.ک به مواضع ارتش ترکیه در شرق این کشور، که شدیدترین در نوع خود در ماه های اخیر بود، دولت ترکیه متحمل ضربه سختی شده است. حادثه ای که گفته می شود در پی کوتاهی سازمان امنیت و دستگاه های امنیتی ارتش ترکیه به وقوع پیوست.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه "آ-هبر" اعتراف کرد که این حمله "ضربه ای شدید" بر پیکر دولت ترکیه بوده است. وی تاکید کرد، "آنکارا به زودی استراتژی جدیدی را علیه تروریسم این حزب اتخاذ خواهد کرد."

حزب کارگران کردستان اعلام کرد که 31 سرباز ترک که در میان آنها افسری با درجه سرهنگ نیز بوده و سوار بر یک خودروی ارتشی بوده اند را در منطقه داجلیجا، هم مرز با عراق کشته است. به گزارش خبرگزاری ها این شدیدترین حمله از زمان اعلام آتش بس از حدود یک ماه و نیم پیش تا کنون بوده است.

شاخه نظامی حزب کارگران، موسوم به "نیروهای دفاع ملی" یکشنبه شب در وبسایت خود نتایج این حمله را در قالب بیانیه ای منتشر کرد.

معمولا حزب کارگران کردستان در اعلام نتیجه حملات خود اغراق می کند اما اظهاراتی که این بار مقام های ارشد ترکیه بیان کرده اند، می تواند مهر تاییدی بر ادعای کردها باشد.

این در حالی است که ارتش ترکیه در بیانیه ای تعداد سربازان کشته شده را 16 نفر دانست و اعلام کرد که این افراد در پی انفجار مین کنار جاده ای که نیروهای حزب کارگران کردستان کار گذاشته بودند، کشته شدند. در بیانیه ارتش همچنین آمده است در پی این حمله شش سرباز دیگر نیز کشته شدند. ارتش ترکیه در بیانیه خود آمار تلفات اعلام شده از سوی حزب کارگران کردستان را رد کرده است.

خشونت ها در حالی در ترکیه رو به افزایش است که این کشور خود را آماده انتخابات زودهنگام در نوامبر پیش رو می کند و اردوغان انتظار دارد این بار بتواند بر خلاف دور پیش انتخابات اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد.

ضربه این حمله برای دولت ترکیه به اندازه ای سنگین بود که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که از نزدیک بازی فوتبال کشورش با هلند را دنبال می کرد، مجبور به ترک محل مسابقه شد و فورا به دفتر کارش برگشت تا در آنکارا جلسه فوق العاده در این رابطه تشکیل دهد. در پی این نشست جنگنده های اف – 16 ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک حملاتی را انجام دادند.

ناظران بر این اعتقادند این آشفتگی نشان از شکست فعالیت های هاکان فیدان، رئیس سازمان امنیت ترکیه در اداره بحران داخلی و امنیتی این کشور دارد. او که در کار خود همیشه بزرگ نمایی می کرد این بار نشان داد که آن چه می گفته حبابی تو خالی بیش نبوده که با تشدید بحران داخلی بی ثباتی را برای ترکیه به ارمغان آورده است. ترکیه هم زمان دو جبهه را پیش روی خود گشوده، یکی جبهه مبارزه با کارگران کردستان و دیگری جبهه مبارزه علیه داعش آن هم در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، این نشان می دهد که سازمان امنیت ترکیه در ارزیابی های خود تا چه اندازه با مشکل مواجه است.

ناتوانی سازمان امنیت ترکیه در کنترل تروریسم و ناکام گذاشتن آن می تواند عواقب سنگینی را برای آنکارا به دنبال داشته باشد، به این ترتیب اکنون رفته رفته می رود تا روشن شود ماه عسل آنکارا با داعش رو به پایان است.

این در حالی است که برخی احتمال می دهند، عملیات انتحاری اخیر پ.ک.ک نیز توسط داعش صورت گرفته باشد.

سیاست مرزهای باز که تا کنون ترکیه دنبال می کرده و نسبت به عبور و مرور نیروهای داعش و افراد وابسته به آن و گروه های تروریستی بی اعتنایی می کرده و حتی نسبت به آنها سهل می گرفته است اکنون جواب عکس گرفته و ترکیه می رود رفته رفته ضرر این کار خود را بدهد. افرادی که به اسم توریسم به ترکیه می آمدند و به جای گردشگری اقدام به تجسس می کردند اکنون می رود تا عواقب سهل گیری دولت ترکیه نسبت به آنها نمایان شود.  

ناظران بحران ترکیه می گویند اوضاع رفته رفته می رود تا حساسیت بیشتری به خود بگیرد. رفتارهای منفعلانه اردوغان نیز بر حساسیت اوضاع افزوده است، به ویژه مواضع دو گانه او که معلوم نیست از مبارزه با گروه های تروریستی استقبال می کند یا خیر.

گزارش ها حاکی از آن است درگیری ارتش با کردها از زمان فروپاشی فرایند صلح تا کنون حداقل جان 70 سرباز ترک و صدها نفر از کردها را گرفته است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: جمعه 20 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 30 شهریور 1394

کلید واژه ها: حزب كارگران كردستان پ.ك.ك رجب طيب اردوغان تركيه داعش


( ۱ )

نظر شما :