30 ویژگی سیاست خارجی آلمان از نگاه سریع القلم
دکتر محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی سی ویژگی سیاست خارجی آلمان را در فیس بوکش نوشت:
به گزارش عصرایران این سی ویژگی به شرح زیر است:
۱- عمدۀ وقت و همت دیپلمات های آلمانی صرف افزایش صادرات آلمان می شود؛
۲- استفادۀ بی هیاهو ازدیپلماسی برای ٢٨ سال تا برچیده شدن دیوار برلین؛
۳- جهت گیری های سیاست خارجی بر اساس گرایش های اکثریت مردم و منافع بخش خصوصی؛
۴- هدف سیاست خارجی آلمان: افزایش ثروت ملی آلمان؛
۵-اقتصاد چهارم جهان با نیم درصد نرخ تورم؛
۶- ۴۱ درصد تولید، صادر می شود؛
۷- بزرگترین صادر کنندۀ سرمایه در جهان؛
۸- بالاترین تراز مثبت تجارت در جهان: ٢٥٨ میلیارد دلار؛
۹- درآمد سرانه: ۴۸/۲۲۶ دلار؛
۱۰- ۷۰ درصد صادرات به اتحادیه اروپا، آمریکا ۵٫۶ درصد و چین ٥.٥ درصد؛
۱۱- ۳۹۱۱ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی؛
۱۲- ۴۴ میلیارد دلار هزینۀ نظامی (کمتر از عربستان)؛
۱۳- ۱۵۰۰ میلیارد دلار صادرات؛
۱۴- رتبۀ ششم جهانی در محیط زیست؛
۱۵- ۲۷ درصد تولید برق از طریق انرژی های قابل جایگزین؛
۱۶- نیروی کار: ٦٨ درصد در خدمات، ٣٠ درصد در صنعت و ٢ درصد در کشاورزی؛
۱۷- ۸۲ میلیون نفر جمعیت، ٤٣ میلیون نفر نیروی کار و ۸ میلیون نفر خارجی؛
۱۸- وفاداری و پایبندی به قوانین و سیاست های اتحادیه اروپا؛
۱۹- ارتش ۱۸۰ هزارنفری با حضور خارجی صرفاً به عنوان حافظ صلح؛
۲۰- برگزاری جلسه عمومی در ۶۰ شهر آلمان توسط وزیر امور خارجه جهت یادگیری از مردم؛
۲۱- تشکیل جلسات منظم و برگزاری مناظره میان مسئولین وزارت خارجه با متخصصین سیاست خارجی با دیدگاه های مختلف؛
۲۲- رأی دهندگان آلمانی اجازۀ دخالت نظامی در خارج از مرزها به دولت رانمی دهند؛
۲۳- مهم ترین نهادتصمیم گیری در سیاست خارجی: پارلمان آلمان؛
۲۴- علی رغم توجه خاص آمریکا، چین و روسیه به آلمان، تمرکز آلمانی ها بر اتحادیه اروپا؛
۲۵- علاقمندی پایدار و حقوقی برای حل منازعات منطقه ای و بین المللی؛
۲۶- پایبندی به قوانین و سازمان های بین المللی؛
۲۷- روش تعامل با دولت های دیگر: ایجاد تفاهم و اجماع سازی؛
۲۸- عدم دخالت سیاسی در هیچ کشوری، همسایه یاغیرهمسایه؛
۲۹- ارائه مدل کارآمد حکمرانی و اقتصاد مبتنی بر تولیدات صنعتی؛
۳۰- تفاهم کلان و اجماع سازی مستمر میان هیأت حاکمه، احزاب، عامه مردم و بخش خصوصی پیرامون تعریف از آلمان و آیندۀ آن.
نظر شما :