عراقچی: بعد از لوزان اگر رهبری نبود سرمان را در داخل می‌بریدند

۱۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۹۵۱۶۰۷ سرخط اخبار

 پخش تلویزیونی جلسات تیم هسته ای کشورمان در مجلس دوباره از سر گرفته شد؛ جلساتی که در یک مورد پخش نشد.

به گزارش اعتماد، همان جلسه ای که جدال لفظی بین عباس عراقچی و نمایندگان منتقد او در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بالا گرفته بود. حالا اما با تشکیل کمیسیون ویژه برجام و شروع جلسات آن، هم روند پخش تلویزیونی جلسات آغاز شده و هم روند تکرار همان انتقادات قبلی از تیم هسته ای. 

با این وجود صدا و سیما جلسه دیروز را هم به شکلی برش خورده و کوتاه شده پخش کرد. این موضوعی بود که مهدی کوچک زاده در لابه لای سخنانش آن را آشکار ساخت. تا قبل از او سوالات نمایندگان منتقد از عباس عراقچی به مدت ٣٠ تا ٤٠ ثانیه پخش می شد؛ مدتی که مخاطب احساس می کرد گوینده تنها همین قدر سخن گفته است.

 مهدی کوچک ‍ زاده اما در همان ثانیه های ابتدایی حرف هایش گفت که همکارانش هر کدام ٩ تا ١٠ دقیقه حرف زده اند و او تنها سه دقیقه سخن گفته است. همین جمله نشان داد که فیلم جلسه روی میز مونتاژ صدا و سیما برش های اساسی خورده است.

 برش از قسمتی که مربوط به سخنان طیف منتقدان هسته ای در مجلس بود. در جلسه ای که صدا و سیما پخش کرد تریبون کمیسیون برجام در اختیار ١٠ نفر از منتقدان توافق هسته ای قرار گرفت و هیچ کدام از موافقان وقتی برای اظهارنظر پیدا نکردند.

 شاید یکی از مهم ترین نکته ها در میان صحبت های نمایندگان جایی بود که محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس در دفاع از تیم هسته ای و روند مذاکرات، معترض اسماعیل کوثری شد. 

کوثری می گفت که تیم هسته ای کار چندانی نکرده و چیزی که گرفته حق ایران بوده است. در این لحظه ابوترابی فرد با لحنی معترض به کوثری یادآوری کرد که «آیا گرفتن حق هنر نیست؟» این حمایت با توجه به جایگاه ابوترابی فرد در مجلس و همین طور میان طیف های مختلف اصولگرا می تواند برای موافقان و مخالفان مذاکره معنای خاصی داشته باشد.

 در جلسه ای که فضای آن در اختیار طیف منتقدان مذاکرات بود باز هم به روال جلسات کمیسیون امنیت ملی سوالاتی تکراری از عباس عراقچی مطرح شد که پیشتر هم درباره آن توضیح داده بود. 

از جمله موضوع از دست رفتن اراک، میزان اختیار تیم مذاکره کننده در مذاکرات، توافق های محرمانه در قالب مذاکرات هسته ای و از بین رفتن فردو. تا جایی که باز هم عراقچی در اعتراض به برخی از این سوالات تکراری گفت که «چند بار باید درباره یک موضوع پاسخ بدهیم؟» از دیگر نکات این جلسه هم تاکید علیرضا زاکانی، رییس کمیسیون ویژه بر موضوع لایحه برجام بود.

 او در مقام رییس این مجموعه گفت که همچنان معتقد است دولت باید برجام را در قالب لایحه تقدیم مجلس کند.

 در شرایطی که مقامات بلندپایه دولت و مجلس همگی بر این نکته تاکید دارند که چنین اقدامی نمی تواند متضمن «مصالح ملی» باشد، به نظر می رسد تاکید دوباره زاکانی بر این موضوع نشان از عدم اقناع کمیسیون ویژه درباره روند حقوقی برجام داشته باشد؛ موضوعی که با توجه به دست بالای منتقدان در ترکیب این مجموعه چیز عجیبی نیست، هرچند معلوم هم نیست که آنها قصد دارند چه روند حقوقی را طی کنند. 

عباس عراقچی در جلسه ای که دیروز از شبکه خبر پخش شد، صحبت های مفصلی درباره روند مذاکرات و توافق هسته ای داشت. اما شاید یکی از قابل توجه ترین سخنان او جایی بود که به اعتراض خطاب به منتقدانش گفت: «بعد از تفاهم لوزان در داخل فشار خیلی خیلی زیادی روی تیم هسته ای وارد شد و ما می ترسیدیم که سرمان را ببرند. 

ولی خوشبختانه مقام معظم رهبری وارد شدند و با تعابیر و لطف خود جلوی این فشارها را گرفتند.» او همچنین تاکید کرد که فضا سازی درباره وضعیت نیروگاه آب سنگین اراک «جفا در حق ملت است» چرا که توضیح داد با توافق هسته ای این موضوع «صددرصد به نفع جمهوری اسلامی ایران حل شد.»

کلید واژه ها: عراقچی


نظر شما :