واکنش آمانو به گزارش آسوشیتدپرس

۳۰ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۵۱۲۰۸ سرخط اخبار

 یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، می گوید گزارش آسوشیتدپرس درباره جزئیات توافق ایران و آژانس نادرست بوده و او را ناراحت کرده است.

آمانو گفته است این ادعا که مسئولیت بازرسی ها به عهده ایران سپرده شده تفسیر نادرستی از ترتیبات آژانس برای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم به خبرگزاری تسنیم گفته آنچه که در رسانه ها منتشر شده "گمانه زنی" است و آژانس تاکنون به تعهداتش درخصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با ایران پایبند مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپرده شدن بازرسی ها به ایران را رد کرد و مدیرکل آژانس هم با دفاع از توافق این نهاد بین المللی با ایران گفته است این توافق از نظر فنی بی نقص و همخوان با روال کاری جاافتاده آژانس است.

دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت مطابق توافق محرمانه آژانس با ایران به این کشور اجازه خواهد داد که از کارشناسان خود برای بازرسی از مرکز پارچین استفاده کند. ادعا می شود در پارچین آزمایش های مرتبط با ساخت سلاح هسته ای انجام شده است. ایران این ادعا را رد می کند.

انتشار گزارش آسوشیتدپرس موجی از انتقادها را از طرف مخالفان توافق هسته ای در آمریکا و همچنین اسرائیل برانگیخت.

مدیرکل آژانس می گوید توافق محرمانه با ایران به هیچ وجه معیارهای این نهاد را وجه المصالحه قرار نداده است.

با پایان موفقیت آمیز مذاکرات ایران و کشورهای ١+۵ آژانس و ایران برای بررسی ابعاد نظامی ادعایی برنامه ایران به توافقی محرمانه رسیده اند که دستمایه انتقاد مخالفان توافق شده است.


نظر شما :