مخالفت آمریکا با تحویل اس 300 به ایران

۲۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۴:۱۹ کد : ۱۹۵۱۱۸۰ سرخط اخبار

اظهارات اخیر حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره انعقاد قرار داد جدید خرید سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی بین ایران و روسیه ، واکنش آمریکا را به دنبال داشت.

به گزارش عصر ایران حسین دهقان وزیر دفاع ایران در اظهاراتی گفت ایران و روسیه در هفته آینده قرار داد جدیدی بابت خرید اس 300 منعقد خواهند کرد.

وزیر دفاع پیشتر و در جریان سفر فروردین ماه امسال به مسکو نیز وعده داده بود اس 300 ها امسال تحویل ایران خواهد شد.

در واکنش به این خبرجان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : ما قطعا به این اقدام اعتراض خواهیم کرد.

"جف دیویس" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم در این باره به فاکس نیوز گفت:" ما پیشتر از این هم نگرانی خود را درباره فروش این سامانه موشکی روسیه به ایران بارها اعلام کرده بودیم."

با این حال یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفته است فروش این سامانه نقض تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت و توافق اخیر هسته ای با ایران محسوب نمی شود اما وزارت امور خارجه آمریکا نمی خواهد روسیه این سامانه را در اختیار ایران قرار دهد.

یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا هم درباره تاثیرات فروش این سیستم روسی به ایران گفته است:" این سامانه دارای قابلیت های زیادی است و قادر است هواپیماهای آمریکایی و اسراییلی را هدف قرار دهد."

روسیه و ایران قرارداد خرید سامانه اس 300 روسی را در سال 2007 منعقد کردند اما در سال 2010 دمیتری مدودف رییس جمهور وقت روسیه در اثر فشارهای کشورهای غربی و اسراییل اعلام کرد فروش این سامانه به دلیل مغایرت با تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران لغو می شود.

این تصمیم دولت روسیه در حالی بود که روس ها 800 میلیون دلار بابت فروش این سامانه را از ایران گرفته بودند.

ایران به این تصمیم جدید روسیه اعتراض کرد و با شکایت به دادگاه خواستار دریافت غرامت از روسیه شد تا اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پس از اعلام تفاهم سیاسی لوزان در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد روسیه سامانه های اس 300 را به ایران تحویل خواهد داد.

دولت روسیه تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه به ایران معین نکرده است.

اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران درباره انعقاد قرارداد جدیدی بابت خرید سامانه اس 300 به ایران همزمان با سفر روز دوشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مسکو نشان می دهد ظاهرا ایران و روسیه به توافق های جدیدی در این باره دست یافته اند.

کلید واژه ها: اس 300


نظر شما :