دیک چنی: اوباما با توافق آمریکا را تضعیف کرد

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۵۱۱۶۷ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا که بارها انتقادات تندی را علیه باراک اوباما مطرح کرده، در کتاب تازه اش به شدت به دولت کنونی آمریکا تاخته و نوشته است که سیاست های اوباما جایگاه آمریکا را در جهان تضعیف کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دیک چنی» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در کتابی که به زودی منتشر می شود، بار دیگر باراک اوباما رئیس جمهور کنونی این کشور را هدف انتقاد شدید قرار داده است.

در بخش کوتاهی که ناشر کتاب مشترک دیک چنی و فرزندش «لیز چنی» منتشر کرده، از توافق هسته ای با ایران با عنوان «قمار با امنیت آمریکا»، یاد شده است.

چنی که از او به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل جنگ عراق یاد می شود و بارها گروه های ضدجنگ خواستار محاکمه اش شده اند، در بخشی از این کتاب نوشته است: «او سیاست خارجی آمریکا را اصلاح کرد تا مبادا موجب آزردگی تهران نشود. او آنقدر درمانده توافق هسته ای، که سران ایران تصمیمی برای پایبندی به آن ندارند، بود که بارها مردم آمریکا را فریب داد و یکی پس از دیگری، امتیازات خطرناک واگذارد کرد.»

در بخش دیگری از این کتاب، با بیان اینکه اکنون تهدیدات علیه آمریکا از جانب روسیه، چین، کره شمالی و ایران افزایش یافته، آمده است: «رئیس جمهور اوباما از سنت دوحزبی که 75 سال است برتری و رهبری آمریکا را حفظ کرده، فاصله گرفت.»

در ادامه این بخش از کتاب «استثنایی: چرا جهان به آمریکایی قدرتمند نیاز دارد؟»، آمده است: «او عراق را ترک کرد و خلائی بر جای گذاشت که با دشمنانمان پر شد. او می گوید که می خواهد در افغانستان هم همین کار را انجام دهد. او نیروهای متعارف آمریکا را با طرزی خطرناک کاهش داده و از توان هسته ای ما با این تفکر غلط که این کار موجب تبعیت کشورهای سرکش می شود، کاسته است... او دغدغه ای برای ادامه برتری آمریکا ندارد، چراکه این مسئله با جهان بینی او در تناقض است.»

چنی می افزاید: «رئیس جمهور آمریکا قدرت آمریکا را تضعیف کرد، از میدان نبرد عقب نشست و با این کار ظهور تهدیدات علیه ملتمان را تشدید کرد. سیاست خارجی ای که او دنبال می کند، بر مبنای دلجویی از دشمنان، تنها گذاشتن متحدان و عذرخواهی کردن از طرف آمریکا بنا شده است.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که یک جمهوری خواه در انتخابات آتی روی کار آید و آمریکایی ها را «نجات دهد»، «قدرت آمریکا و متحدانمان را احیا کرده و توان و رهبری ما را تجدید کرده، دشمنانمان را شکست دهد و ما را ایمن نگه دارد.»

به نوشته پایگاه «واشنگتن اگزمینز»، لیز چنی در ایمیلی اعلام کرده است که او و پدرش آنقدر شیفته روی کار آمدن مجدد جمهوری خواهان هستند که حاضرند عایدی فروش کتاب را به کارزارهای انتخاباتی این حزب تخصیص دهند.
 


نظر شما :