دومین سناتور دموکرات با توافق ایران مخالفت کرد

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۵۱۱۵۹ سرخط اخبار

سناتور دموکرات باب منندز که منتقد مذاکرات هسته ای با ایران بوده، روز سه شنبه رسما اعلام کرد که در رای گیری ماه آینده کنگره از توافق وین میان ایران و قدرت ها حمایت نخواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، باب منندز که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست در مخالفت با توافق وین به چاک شومر، دیگر سناتور ارشد دموکرات که یهودی و اهل نیویورک است، می پیوندد.

او گفت علت مخالفتش این است که ایران قطعنامه های مختلف شورای امنیت سازمان ملل متحد را با پیشبرد برنامه هسته ای خود نقض کرده و این توافق ایران را ملزم به برچیدن زیرساخت های برنامه اتمی نمی کند.

قرار است کنگره تا روز ۱۷ سپتامبر این توافق را به رای بگذارد اما برای آنکه در برابر وتوی رئیس جمهور مصون شود باید با دو سوم آرا به تصویب برسد.

یک روز پیشتر سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا، از مشکل بودن رسیدن به این حد نصاب سخن گفته بود.

سناتور منندز گفت: "بیایید هدف اعلام شده مذاکرات با ایران را به خود یادآوری کنیم: به سادگی بگوییم که هدف برچیدن همه بخش ها - حتی اجزای مهم - ساختار نامشروع اتمی ایران برای اطمینان از این بود که این کشور هرگز به توانایی ساخت سلاح اتمی نرسد. هدف کوچک کردن زیرساخت هایش نبود."

اوباما به حمایت ۳۴ سناتور دموکرات و ۱۴۶ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نیاز دارد تا مصوبه قابل وتو کردن باشد.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان با اطمینان از جمع آوری آرای لازم برای جلوگیری از شکست توافق سخن گفته است.

سناتور منندز رئیس جمهور آمریکا را ترغیب کرد مجوز ادامه مذاکرات را صادر کند.

او گفت: "ما می توانیم بخشهایی از این توافق را رد کنیم نه کل آن را. باید به دولت اوباما بگوییم که برگردید و از نو مذاکره کنید. آنها می توانند شرایط درج شده در توافق موقت هسته ای را تمدید کنند. تا زمانی که توافق جامع بهتری به دست آید. من حتی حاضرم برای نشان دادن حسن نیت مان یک بخش از دارایی های ایران را آزاد کنیم. در این دور جدید گفتگوها بخشهایی از توافق فعلی باید تغییر کند تا ایران شرایط سخت تری را بپذیرد. مثلا فردو را کاملا ببندد و بازرسی های بییشتر و شدیدتر را بپذیرد."

کاخ سفید در واکنش گفت که انتظار مخالفت سناتور منندز می رفت و برنامه دولت را عوض نخواهد کرد. یک مقام دولت اوباما به خبرگزاری رویترز گفت: "استراتژی ما دقیقا همان است که دیروز بود."

همزمان سه سناتور دیگر دموکرات در روز سه شنبه گفته اند به طرح مربوط به توافق در کنگره رای مثبت خواهند داد.

سناتور جک رید و سناتور شلدون وایتهاس هر دو از ایالت رود آیلند و سناتور میزی هیرونو از هاوائی حمایت خود را اعلام کرده اند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش می دهد که گروه غیرجناحی اتحادیه کنترل تسلیحاتی روز سه شنبه گفت که ۷۰ کارشناس عدم اشاعه این گروه با انتشار بیانیه ای توافق وین را "توافقی قوی، بلندمدت و قابل تصدیق" خوانده اند.


نظر شما :