ظریف هفته جاری به ترکیه سفر می‌کند

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۰۴۲ سرخط اخبار
محمد جواد ظریف در ادامه رایزنی های منطقه ای خود، هفته جاری به ترکیه سفر می کند.

به گزارش ایسنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشور هفته جاری برای دیدار با مقامات ارشد ترکیه از جمله وزیر خارجه، نخست وزیر و رییس جمهور، راهی آنکارا می شود.

سفر منطقه ای هفته گذشته ظریف قرار بود روز سه شنبه از ترکیه آغاز شود ولی سفر به این کشور همسایه به تعویق افتاد و رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به بیروت رفت.

در همان زمان یک مقام آگاه در وزارت خارجه با تایید به تعویق افتادن سفر وزیر خارجه به ترکیه به خبرنگار ایسنا گفت: این سفر در دستور کار است اما به دلیل انطباق پیدا نکردن برنامه ها در این محدوده زمانی این سفر در اولین زمان بندی بعدی انجام خواهد گرفت.

در همین زمینه وزیر خارجه در اواخر هفته گذشته در جریان سفر به لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر اعلام کرد که هفته آینده به ترکیه سفر خواهد کرد.

وی در این مصاحبه درباره علت لغو سفرش به ترکیه گفت: سفرم به ترکیه کوتاه می شد. من به لبنان سفر کردم تا با تمام سلام نخست وزیر این کشور پیش از سفر او به اردن دیدار کنم. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول و احمد داود اوغلو نخست وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور در آنکارا بودند و دیدار با هر سه نفر آن ها در مدت کوتاه امکان پذیر نبود. من هفته آینده به ترکیه سفر خواهم کرد تا بتوانم دیدارهای زمان بندی شده و فشرده خود را انجام دهم.

امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه نیز در گفت وگو با ایسنا، در توضیح علت تعویق سفر وزیر خارجه به ترکیه گفت: سفر به ترکیه طی روزهای آینده انجام می شود. علت اصلی تعویق این سفر، برنامه فشرده سفر آقای ظریف پس از ترکیه به لبنان و سوریه و سپس پاکستان و هند بود.

وی در همین راستا تاکید کرد: برای تهران ملاقات با مقامات اصلی در ترکیه حائز اهمیت است. در مدت کوتاه حضور آقای ظریف به دلیل عدم حضور همه مقامات اصلی ترکیه در آنکارا، امکان دیداری کامل وجود نداشت و لذا توافق شد این سفر در اولین فرصت کوتاه بعدی انجام شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان این که «ما با ترکیه دارای روابط راهبردی هستیم»، افزود: قطعا درخصوص راهکارهای سیاسی در منطقه از جمله در سوریه به مشورت های جدی خود با دولت ترکیه ادامه خواهیم داد.

مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در روز پنجشنبه در خصوص تعویق برنامه سفر وزیر امورخارجه ایران به این کشور تصریح کرد: این طبیعی است که وزرای امورخارجه به خاطر برنامه های فشرده خود هر از گاهی مجبور به تغییر برنامه می شوند و تعویق این سفر را نیز باید در همین قالب ارزیابی کرد.

چاوش اوغلو تاکید کرد: تعویق سفر ظریف به ترکیه امر طبیعی است.

وی در گفت وگو با شبکه «خبر ترک» با اشاره به این که «تاکنون چندین بار تلفنی و حضوری با جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرده است، گفت: دو کشور باهم رابطه دارند و گفت وگوها در سطوح مختلف ادامه دارد و اخیرا نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تلفنی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرده است.

چاوش اوغلو با اشاره به مواضع اصولی ترکیه در قبال ایران گفت: ترکیه در زمانی که عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل بود، به مصوبه شورای امنیت علیه ایران رای منفی داد.

به گزارش ایسنا بامداد امروز سفر منطقه ای ظریف به کشورهای لبنان ، سوریه ، پاکستان و هند به پایان رسید و او از دهلی به تهران آمد.
 

نظر شما :