ظریف: عربستانی ها باید ایران را راضی کنند

۲۳ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۳:۲۳ کد : ۱۹۵۰۹۹۵ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان که این روزها در سفر منطقه ای به چند کشور است، در مصاحبه با روزنامه السفیر، به موضوعات مهمی پیرامون روابط منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با روزنامه السفیر چاپ لبنان اظهار داشت: تهران تمایل دارد در راستای منافع ملت های منطقه با کشورهای منطقه همکاری داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، حل و فصل پرونده هسته ای ایران به حل و فصل پرونده های منطقه منجر شود. ظریف گفت: به نظر ما موضوع هسته ای، موضوعی حاشیه ای بود و بررسی شد، ولی مسأله حقیقی و اساسی، مربوط به منطقه است و ما تمایل داریم در راستای خیر و منفعت منطقه و ملت های آن با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران در رابطه با لغو سفر خود به ترکیه تصریح کرد: این اقدام به دلیل سفر به لبنان و عدم فرصت برای نشست با مسئولان ترکیه در مدت زمان کوتاه صورت گرفت. وی در عین حال اعلام کرد، هفته آینده به ترکیه سفر خواهد کرد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به اینکه آیا دیپلماسی لبخند که در مذاکرات هسته ای ایران با غرب به کار گرفته شد، در گفت وگو با عربستان سعودی نیز به کار گرفته خواهد شد ـ به ویژه اینکه ریاض و کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ایران و نیت های آن ابراز تردید دارند ـ گفت: ما از صمیم قلب به دوستانمان در منطقه لبخند می زنیم.

وی درباره اینکه کشورهای منطقه خواهان اقدامات عملی هستند نه لبخند اظهار داشت: ما اعتقاد داریم دوستان سعودی مان نیاز دارند واقعیت ها را آن طور که هست ببینند. ما مشکلات بسیاری را متحمل شدیم و از سوی همسایگانمان در معرض رنج های بزرگی قرار گرفتیم. ما از صدام علیه عربستان سعودی حمایت نکردیم، بلکه آنها از صدام در جنگ علیه ما حمایت کردند، به هر حال اگر قرار باشد کسی طرف دیگری را راضی کند، سعودی ها هستند؛ هر چند ما این خواسته را از آنها طلب نکرده ایم.

ظریف درباره پیامدهای پرونده هسته ای ایران بر دیگر پرونده های منطقه گفت: ما امیدواریم حل و فصل پرونده هسته ای ایران تأثیر مثبتی بر دیگر پرونده های منطقه بگذارد و باعث حل و فصل آنها شود.

وی در رابطه با این پرسش که آیا گفت وگوی ایران و عربستان برای حل و فصل مسائل منطقه را متصور می شوید، گفت: ما همواره آماده گفت وگو و مذاکره با همسایگان خود بوده ایم و مانعی در این زمینه نمی بینیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره احتمال وساطت ایران در ایجاد تسهیل در روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم و اعتقاد داریم، لبنان نباید میدانی برای بازی دیگر کشورها باشد. انتخابات ریاست جمهوری لبنان یک موضوع داخلی است و باید توسط مردم این کشور حل و فصل شود. ما انتظار داریم بازیگران سعودی در این زمینه مانع تراشی نکنند، بلکه راه را برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان هموار کنند.


نظر شما :