موزه، همسر شیخ حمد اعتراف می‌کند:

حمایت قاطع قطر از تروریست‌ها در انقلاب‌های عربی

۲۳ تیر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۹۹۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
شیخ موزه، مادر شیخ تمیم، امیر قطر در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با قاطعیت تایید می‌کند که همسرش یعنی حاکم سابق قطر از اسلام‌گرایان در طول انقلاب‌های عربی به ویژه در مصر حمایت می‌کرده است.
حمایت قاطع قطر از تروریست‌ها در انقلاب‌های عربی

دیپلماسی ایرانی: دیگر هیچ کس نمی تواند مصر را ملامت کند که دولت قطر را بدون دلیل متهم می کند و بدون ارائه سند و مدرکی همواره می گوید که این کشور در پس حمایت از تروریسم در کشورش است. شیخ موزه، مادر شیخ تمیم، امیر قطر در گفت وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با قاطعیت تایید می کند که همسرش یعنی حاکم سابق قطر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی از اسلام گرایان در طول انقلاب های عربی به ویژه در مصر حمایت می کرده است.

اعتراف های خانم شیخ موزه دلایل کافی ارائه می دهد در رد همه کسانی که دست داشتن قطر در حوادث تروریستی را رد می کنند. البته هستند کسانی که هنوز از روی لجبازی و عناد حاضر نیستند قبول کنند که کشور کوچکی مثل قطر آن قدر امکانات دارد که بتواند کشورهای جهان عرب مثل مصر را مورد آزار و اذیت قرار دهد. شکایت از کارهای قطر فقط محدود به مصر نیست، کشورهای دیگر مثل لیبی و تونس و سوریه و دیگر کشورها نیز از کارها و رفتارهای قطر شکایت دارند.

آن چه دهشتناک است این است که بانوی قدرتمند پشت پرده حکومت در قطر از انتقادهایی که متوجه کشورش می شود، ابراز انزجار می کند!

در این جا یک سوال بدیهی مطرح می شود: «آیا باید دیگران برای قطر کف بزنند و اجازه دهند به حمایت مالی و سیاسی و دیپلماتیک خود از گروه های تروریستی ادامه دهد؟ آیا باید مصر برای این پروپگاندا و تحریک رسانه ای آشکار و خجالت آور و توجیه های همیشگی رسانه های قطری برای کارهای تروریستی و خشونت آمیز هلهله کند؟» از عجایب روزگار این است که «شبکه الجزیره، بوق رسانه ای تروریسم و تروریست ها از افراط در استفاده از زور علیه تروریست های شبکه داعش انتقاد می کند؟»  

آن هم در زمانی که اسناد سری ویکی لیکس از تلاش های دیپلماتیک شیخ موزه و دست به دامن شدن های او به همسر تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا، برای دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت امریکا پرده بر می دارد و فاش می کند که او هیچ احترامی برای افکار عمومی و خوانندگان و بینندگان رسانه ها قائل نمی شود و دائما تاکید بر بی گناهی خود می کند. خانم موزه مدعی است که در سیاست هایی که همسرش شیخ حمد در پیش می گرفته هیچ نقشی نداشته و اظهاراتش در سیاست های همسرش هیچ محلی از اعراب نداشته است! تنها چیزی که می توان گفت این است که این هم دروغی از دروغ های حکومت قطر است! همان طور که ادعا می کند به هیچ وجه درگیر فساد جاری در فیفا برای دریافت میزبانی جام جهانی نبوده است!

یک نکته دیگر هم هست، خانم شیخ موزه ادعا می کند که کارهای قطر هیچ تاثیری بر امور داخلی کشورهای عربی نگذاشته و قطر در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند! این هم دروغی دیگر. او همچنین از این که افکار عمومی جهان عرب علیه قطر موضع می گیرند ابراز نارضایتی و ناخرسندی می کند.

واقعیت این است که خانم موزه و همسرش، حمد باید درک کنند که مسئول خون هایی که ریخته شده و همچنان در جهان عرب ریخته می شوند، هستند و باید بابت قطره قطره این خون ها پاسخ گو باشند. باید بدانند که تاریخ به این سادگی که از کنار آنها نمی گذرد.

 

منبع: سرمقاله الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر شیخ موزه تروريسم


نظر شما :