بازی جدیدی که گلبدین حکمتیار آغاز کرده است

متحد دیروز ایران و حامی فعلی داعش

۲۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۹۸۲۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
حکمتیار حامیانش در حزب اسلامی را دعوت به حمایت از داعش در مقابله با طالبان کرده است. این اولین باری است که یک گروه شورشی افغانی به طور رسمی از داعش اعلام حمایت می‌کند.
متحد دیروز ایران و حامی فعلی داعش

نویسنده: فاطمه امان

دیپلماسی ایرانی: در حالی که افغانستان همچنان مورد توجه داعش قرار دارد، سخنگوی والی ولایت مرزی ننگرهار گزارش 6 جولای بی بی سی مبنی بر حمله هواپیماهای بدون سرنشین که منجر به کشته شدن 50 نفر از اعضای گروه تازه تاسیس متحد با داعش شد را تایید کرد.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور اخیراً حضور داعش در سه ولایت ننگرهار، هلمند و فراه را تایید کرده است. گزارش هایی هم وجود دارد که نشان می دهد نبردهای خونینی میان داعش و مبارزین طالبان وجود داشته است.

حمایت حزب اسلامی از داعش

گلبدین حکمتیار، فرمانده سابق و آخرین نخست وزیر افغانستان قبل از به قدرت رسیدن طالبان در 1996 که در آن زمان به ایران فرار کرده بود، اخیراً حامیانش در حزب اسلامی را دعوت به حمایت از داعش در مقابله با طالبان کرده است. این اولین باری است که یک گروه شورشی افغانی به طور رسمی از داعش اعلام حمایت می کند.

ایران در سال 2002 حکمتیار را به خاطر مخالفت با دولت جدید تشکیل شده در افغانستان، اخراج کرد. این اقدام مدت کوتاهی پس از دیدار حامد کرزی، رئیس جمهور وقت افغانستان صورت گرفت. اقدامی که در حمایت از دولت کرزی و حرکتی آشتی جویانه در قبال واشینگتن بود.

اگر سخنرانی «محور شرارت» جورج دبلیو بوش در اوایل سال 2002 نبود، ایران احتمالاً حکمتیار را تحت حبس خانگی قرار می داد و وی را تحویل افغانستان و در نهایت آمریکایی ها می داد. در عوض براساس گفته های رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق، ایران ورود پنهانی وی به افغانستان برای اقدامات خرابکارانه را تسهیل کرد.

اعلام حمایت حکمتیار از داعش می تواند تاثیراتی روانشناسانه هم داشته باشد. گروه های شورشی در بسیاری از مناطق از جمله افغانستان به دنبال نشان دادن قدرتشان از طریق حملات انتحاری و بمب گذاری هستند. این می تواند هدف حکمتیار باشد. وی نیاز به تبلیغات دارد و این استراتژی در گذشته هم کار کرده است. البته این در حالی است که اعلام حمایت وی موجب ایجاد واکنش شدید در رسانه های اجتماعی و کاهش محبوبیت وی شده است.

تحلیلگران رسانه ای به این نکته اشاره می کنند که اتحاد با حکمتیار معمولا جواب نمی دهد. به طور مثال وی در اواخر سال 2001 حمایتش از طالبان را اعلام کرد، اما یک هفته بعد طالبان از قدرت سقوط کرد. عتیق الله امرخل، ژنرال سابق و کارشناس نظامی فعلی روز 6 جولای به یک شبکه محلی افغان این گونه گفت که حکمتیار در مقایسه با دهه گذشته، کنترل بسیار کمی بر نیروهای مبارزش دارد. امرخل معتقد است که وی با این اعلام حمایت به دنبال تقویت روحیه مبارزینش است و می خواهد نشان دهد که حامیانش قدرت و توانایی ایجاد ترس را دارند.

حکمتیار و ایران

حکمتیار در طول پنج سالی که در ایران حضور داشت، مورد حمایت گسترده دولت ایران قرار گرفت. حکمتیار اخیراً گفته است که ایران منبع تنش ها در یمن است و اسرائیل دیگری در زمینه بروز درگیری در کشورهای اسلامی است. حکمتیار معروف به تغییر مواضع و متحد شدن با گروه های مختلف است. وی در ژانویه سال 2014 به بی بی سی گفته بود که از هوادارانش خواسته تا در انتخابات افغانستان شرکت کنند. اما مدت کوتاهی پس از آن حکمتیار اعلام کرد که تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، هیچ انتخاباتی آزاد نخواهد بود.

تلاش های حکمتیار برای تبدیل شدن به شریک مذاکره کننده با دولت افغانستان تاکنون ثمره ای نداشته است. البته برخی از رهبران حزب وی جذب دولت شده اند -حتی در پست های رده بالا- اما خود وی در این زمینه موفق نشده است. این مسئله که کسی وی را در مقابل با طالبان جدی نمی گیرد، وی را اذیت می کند. به همین دلیل وی به شدت به دنبال برقراری ارتباط است. بیانیه اخیر وی جدیدترین تلاشش برای جلب توجه و پایان دادن به انزوای سیاسی است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: حکمتیار داعش افغانستان طالبان


( ۱ )

نظر شما :