اتحاد مقامات ترکیه و ترکمان

ترکمانان سوریه ارتش ضد کردی تشکیل می‌دهند

۲۰ تیر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۹۶۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از مقامات بلندپایه جبهه ترکمانان عراق به روزنامه «حریت» ترکیه گفته است بیرون کردن ترکمانان از خانه‌هایشان توسط ی.پ.گ بخشی از پروژه این گروه برای استقرار حکومتی کُرد در منطقه بوده است.
ترکمانان سوریه ارتش ضد کردی تشکیل می‌دهند

دیپلماسی ایرانی: مقامات نظامی و سیاسی ترکمان سوریه که روابط نزدیکی با ترکیه دارند تصمیم به تشکیل نیروی یکپارچه ای در شمال سوریه گرفته اند تا با یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) کُرد مقابله کنند. آنکارا ی.پ.گ را گروهی تروریستی می داند. عبدالرحمن مصطفی، رئیس مجمع ترکمانان سوریه در گفتگویی با خبرگزاری آنادولو ترکیه گفته است که «گروه های شبه نظامی ترکمان سوریه تصمیم گرفته اند که حمایت از یکدیگر را بیشتر کرده و اگر شرایط اجازه بدهد، یک ارتش ترکمان به راه بیندازند.»

این اظهار نظر مقامات ترکمان پس از برگزاری نشست «مجمع ترکمانان سوریه» در شهر «غازی آنتپ» سوریه با حضور نمایندگانی از شهرهای حلب، تل ابیض، جرابلوس، لاذقیه، ادلب، رقّه و جولان برگزار شد. سایت «العربی الجدید» گزارش داده است که مقامات نظامی و سیاسی ترکمان در این دیدار تصمیم گرفتند شورایی نظامی تشکیل دهند که به مجمع ترکمانان سوریه پاسخگو باشد. مجمع ترکمانان سوریه که اپوزیسیون بشار اسد به شمار می رود، با دولت ترکیه ارتباط دارد.

تصمیم به تشکیل این شورای نظامی بعد از درخواست گروه های شبه نظامی ترکمان برای جنگ با داعش و ی.پ.گ گرفته شده است. ترکمانان سوریه خود را در قالب دسته های مختلف در سرتاسر سوریه مسلح کرده اند و در مجموع 10 هزار نیروی نظامی دارند. بزرگترین واحدهای جنگجویان ترکمان در استان حلب مستقر است. نهادهای امنیتی ترکیه ارتباط نزدیکی با واحدهای نظامی ترکمانان سوریه دارند و برای این گروه ها آموزش های نظامی ویژه تدارک دیده اند. ترکمان ها با ارتش آزاد سوریه همپیمان هستند و در عملیات حوزه های حلب، ادلب و حومه لاذقیه مشارکت داشته اند.

رئیس مجمع ملی ترکمانان تأکید کرده است که تشکیل ارتش ترکمان می تواند با آنچه او «خطر ی.پ.گ و پاکسازی قومیتی این گروه که با اخراج ساکنان 200 شهرک ترکمان نشین منطقه تل ابیض آغاز شده است» مقابله کند. مقامات ترکیه و ترکمان نیروهای ی.پ.گ را متهم می کنند که در هنگام پیشروی مقابل داعش ترکمانان شمال سوریه را از خانه هایشان بیرون رانده است.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، سه هفته پیش ی.پ.گ را متهم به «تصرف مناطقی مشخص و اجبار مردم آن مناطق به ترک خانه هایشان» کرد. اشاره او به پیشروی کردها در منطقه مرزی تل ابیض است. جمعیت این منطقه که پیش از این در اختیار داعش قرار داشت مرکب از اعراب، کردها و ترکمانان است. در همین حال یکی از مقامات بلندپایه جبهه ترکمانان عراق به روزنامه «حریت» ترکیه گفته است بیرون کردن ترکمانان از خانه هایشان توسط ی.پ.گ «بخشی از پروژه این گروه برای استقرار حکومتی کُرد در منطقه» بوده است. ی.پ.گ اتهام پاکسازی قومیتی را به شدت رد کرده است و «ریدور خلیل»، سخنگوی رسمی ی.پ.گ به ساکنان «تل ابیض» اطمینان داده است که به شهرها و روستاهای خود بازخواهند گشت.

با این حال، رهبر مجمع ملی ترکمانان در مورد خطر پیشروی ی.پ.گ به سوی غرب و مناطق جرابلس و اعزاز که جمعیت ترکمان دارند هشدار داد. مصطفی ادعا کرد: «هزار سال است که ما بر سرزمین های خودمان حاکم بوده ایم؛ اما اکنون برخی گروه های نظامی ناسیونالیست می خواهند زمین های ما را به زور از دستمان خارج کنند». وی افزود: «اگر حرکتی نکنیم، دیگر نخواهیم توانست به خانه ها و سرزمین های خود برگردیم و بی خانمان خواهیم ماند.»

اظهارات او در حالی بیان می شود که رسانه های ترکیه از آماده شدن ارتش این کشور برای ورود به خاک سوریه از راه زمینی و ایجاد منطقه حائل از شمال حلب تا غرب کوبانی خبر می دهند؛ منطقه ای که اکنون در اختیار داعش است. هدف ارتش ترکیه از این اقدام ممانعت از پیشروی بیشتر ی.پ.گ به سمت غرب و رسیدن آن به مناطق شمالی سوریه است.

یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) که از پشتیبانی هوایی نیروهای بین المللی بهره می برند پیشروی های چشمگیری در مقابل داعش کرده اند و این گروه تندرو را از شمال شرق سوریه به عقب رانده اند. آنها با پیشروی های خود و تصرف «تل ابیض» در حدود سه هفته پیش، دو کانتون خودگردان خود را به هم وصل کرده اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز 26 ژوئن/5 تیر هشدار داد که کشورش هیچ گاه اجازه تشکیل یک کشور کُرد را در کنار مرزهایش نخواهد داد. این اقدام او پیش زمینه آمادگی ارتش ترکیه برای ورود به خاک سوریه و ممانعت از پیشروی بیشتر ی.پ.گ در مقابل داعش در مرزهای جنوبی ترکیه است.

منبع: Now News/ مترجم: علی عطاران

کلید واژه ها: ترکمانان ترکمان ی.پ.گ


( ۵ )

نظر شما :