«دیپلماسی قارچی» رژیم اسرائیل برای مقابله با ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۱ کد : ۱۹۴۸۹۶۶ سرخط اخبار
در هفته های اخیر، اخبار گوناگونی از نزدیک شدن بیش از پیش برخی دولت های عرب منطقه به رژیم اسرائیل به گوش می رسد که هدف از این اقدام، مقابله با نفوذ ایران، به ویژه پس از حصول توافق نهایی هسته ای است. چند مقام رژیم اسرائیل در گفت و گو با یک روزنامه آمریکایی، ابعاد جدیدی از این روند توسعه روابط میان صهیونیست ها و دولت های عربی را فاش کرده است.
 

به گزارش «تابناک»، روزنامه «بوستون هرالد» با انتشار مطلبی به نقل از چند مقام عالیرتبه رژیم اسرائیل می نویسد، این رژیم که به طور فزاینده ای نسبت به متمایل شدن سیاست خاورمیانه ای دولت آمریکا به سوی ایران نگران است، نوعی دیپلماسی مخفی با نام «دیپلماسی قارچ» در پیش گرفته که هدف از آن، توسعه روابط با دولت های عرب منطقه است.

یکی از این مقامات که نخواسته نامش فاش شود، در این زمینه می گوید: «با در نظر گرفتن همه مشکلات مربوط به داعش، ایران و القاعده در منطقه، ما شاهدیم که شمار بسیاری از کشورهای عربی مدرن ـ که دولت های سنی عملگرا خوانده می شوند ـ ناگهان روابط خود با اسرائیل را بازنگری کرده اند. ما امروز بیش از هر زمان دیگری در گذشته با دولت های عربی گفت و گو می کنیم».

در عین حال، این مقامات اسرائیلی تأکید دارند، با وجود اختلافات فزاینده میان واشنگتن و تل آویو بر سر موضوع مذاکرات هسته ای ایران، اتحاد دیپلماتیک آمریکا و رژیم اسرائیل همچون همیشه به قوت خود باقی است. 

با وجود این، به موازات ادامه مخالفت های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل با چهارچوب توافق هسته ای ایران و همچنین ناکامی جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پیشبرد طرح مذاکرات صلح فلسطین و رژیم اسرائیل، مقامات تل آویو در حال تدوین یک «نقشه ب» یا طرح جایگزین هستند که بر اساس آن، ضمن دور زدن ایالات متحده، نسبت به ایجاد یک شبکه حمایتی از رژیم اسرائیل در منطقه اقدام می شود.

هرچند این مقامات اشاره ای به نام کشورهای عربی طرف مذاکره با تل آویو نکرده اند، به تازگی  اخباری مبنی بر ملاقات سران رژیم اسرائیل با مقامات قطر و عربستان سعودی منتشر شده است. یک مقام اسرائیلی در توضیح دلیل انتخاب نام «دیپلماسی قارچ» برای این روند می گوید: «قارچ ها در تاریکی بهتر رشد می کنند»؛ نکته ای که به ماهیت مخفی مذاکرات میان طرفین عرب و اسرائیلی اشاره دارد.

یکی از دلایل اصلی پیشبرد این روند از سوی رژیم اسرائیل، نگرانی از مذاکرات هسته ای ایران و وجود این باور است که اصول اساسی سیاست امنیتی اوباما به اشتباه انتخاب شده است. از دید آن ها، اوباما تمرکز اصلی خود را بر مبارزه با گروه های افراط گرا و تروریستی قرار داده و در این زمینه نیز شکست خورده است؛ در حالی که به عقیده تل آویو، توافق نامه ای که در موضوع هسته ای ایران در حال تدوین است، محدودیت های اندکی را بر ایران اعمال می کند و این امر مایه نگرانی است.

لیورا هرزل، قائم مقام مدیرکل امور آمریکای شمالی در وزارت خارجه رژیم اسرائیل می گوید: «از نظر اسرائیل، ایران بزرگترین تهدید است. از دید ایالات متحده، داعش بزرگترین تهدید است». وی مدعی است تهدید ایران نه تنها متوجه امنیت رژیم اسرائیل، بلکه متوجه امنیت آمریکا نیز هست. 

یک مقام دیگر اسرائیلی نیز در این زمینه می گوید: «در حال حاضر، داعش شماری تانک و خودروی زرهی دارد که آن ها را از ارتش های عراق و سوریه دزدیده است. آن ها تهدید هستند، اما یک تهدید مرسوم. ایران دانشمند هسته ای و موشک دارد». 

در این میان، گفته می شود نخستین بخش از دستور کار دیپلماتیک مخفی رژیم اسرائیل و کشورهای عربی، تلاش جهت یافتن راه حلی برای منازعه رژیم اسرائیل و فلسطین است و این امر، پیش زمینه ای برای دیگر موضوعات به شمار می رود. به عقیده اسرائیلی ها، پیدا کردن راه حل برای این موضوع می تواند سبب کاهش نفوذ ایران بر فلسطینی ها نیز بشود. آن ها نسبت به پیشبرد این روند اظهار خوشبینی می کنند». یک مقام این رژیم می گوید: «کری نتوانست عباس را متقاعد کند؛ شاید آن ها (دولت های عربی) بتوانند». 
 

کلید واژه ها: اسرائیل


نظر شما :