مرز جدایی کرزی از اشرف‌غنی کجاست؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۲:۵۱ کد : ۱۹۴۸۵۱۱ سرخط اخبار

تسنیم: کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و سخنگوی سابق حامد کرزی با اشاره به تفاهمنامه اطلاعاتی کابل - اسلام آباد گفت که پاکستان مرز جدایی کرزی از اشرف غنی است و رئیس جمهور سابق افغانستان برای حمایت از منافع ملی این کشور ایستادگی می کند.

به گزارش تسنیم، «ایمل فیضی»، کارشناس مسائل سیاسی و سخنگوی سابق «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان، در یادداشتی با اشاره به تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل - اسلام آباد، پاکستان را مرز جدایی کرزی و اشرف غنی دانسته است.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل – اسلام آباد موجب شده تا حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان راه خود را از اشرف غنی رئیس جمهور کنونی این کشور جدا کند.

سیاست های محمد اشرف غنی در قبال اسلام آباد به ویژه تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی با بخش نظامی پاکستان موجب اختلافات عمیق و جدایی میان رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور کنونی افغانستان شده است.

اوضاع کنونی افغانستان نتیجه ماه ها اختلاف بر سر مسائل اصلی در مورد منافع ملی و حاکمیت افغانستان است.

زمان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان در سال گذشته، اشرف غنی در دیدار با حامد کرزی، تعهد کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، تصمیم های حیاتی و مهم را پس از مشاوره های متعدد و گسترده اتخاذ خواهد کرد.

در چندین دیدار اشرف غنی و حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان پیشنهادهای ویژه ای در مورد حفظ منافع ملی افغانستان به رئیس جمهور کنونی ارائه کرد.

کرزی به غنی گفته بود که در صورت انتخاب شدن برای ریاست جمهوری افغانستان، در حفظ تمامیت ارضی، تقویت وحدت ملی و استقلال در سیاست خارجی این کشور تمام تلاش خود را به کار گیرد. همچنین در این دیدارها پیشنهادهای دیگری نیز در خصوص روابط دوجانبه با پاکستان و مسائل دیرینه خط دیورند به اشرف غنی ارائه شد.

براساس دیپلماسی استعماری انگلیس در قرن نوزدهم میلادی، خط دیورند در مرزهای شرقی افغانستان با پاکستان ایجاد شد اما مردم و دولت افغانستان پس از استقلال این کشور در سال 1893 این خط را به رسمیت نشناخته اند.

رئیس جمهور افغانستان در آن دیدارها، بر تقاضای خود مبنی بر امضا نکردن هیچ توافقنامه ای با پاکستان در مورد تمامیت ارضی افغانستان و مسائل خط دیورند به شدت پافشاری می کرد.

در دیدارهای کرزی و غنی؛ حتی جزئیات این مسائل نیز مورد بحث قرار گرفت و رئیس جمهور سابق تجربیات خود در این زمینه ها را در اختیار غنی قرار داد و رئیس جمهور کنونی افغانستان نیز قول داد که پس از اجماع کلی اقدام کند.

اما اشرف غنی پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، برخلاف تعهداتش به کرزی، عمل کرده است.

اشرف غنی براساس پروژه نزدیکی به اسلام آباد و امضای قراردادهای پنهانی و آشکار با سرویس های نظامی پاکستان را آغاز کرد که شبهات، اتهامات و مخالفت های شدیدی را برای مردم افغانستان به وجود آورده است.

امضای تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی بین ریاست امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی.اس.آی) با مخالفت های تمام بخش های دولتی و غیردولتی افغانستان روبرو شده است.

برخلاف اعلام حمایت اشرف غنی از تفاهمنامه اطلاعاتی با اسلام آباد، کرزی با طرح چندین سوال بنیادی اعلام کرد که با کدام «گروه جدایی طلب» باید به صورت مشترک در افغانستان و پاکستان مقابله کرد؟ چه کسی پشت پرده جنگ جاری افغانستان است؟ چطور دشمن دیرینه افغانستان (پاکستان) به دوست ما تبدیل می شود و هم پیمان و دوست دیرینه ما (هند) به دشمن افغانستان تبدیل شده است؟

در حالی که کرزی عوامل خارجی را در ناامنی های افغانستان دخیل می داند اما غنی مسائل داخلی را عامل خشونت در این کشور اعلام می کند.

برخلاف سال ها جنگ در افغانستان، هرگز حرکت های جدایی طلب در افغانستان وجود نداشته است و بیشتر افغان ها پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و شبه نظامیان هم پیمان این گروه می کنند.

اشرف غنی از مخالفت کرزی با این تفاهمنامه متعجب شده است و دستور بررسی و شناسایی فردی که جزئیات تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی با پاکستان را در اختیار رئیس جمهور سابق افغانستان قرار داده را صادر کرد.

وی به سرعت معاونان ریاست امنیت ملی افغانستان را برکنار و دو فرد وفادار به خودش را برای این پست ها تعیین کرد.

تلفن ها و پس از آن اعلام های مخالفت های جدی میان دو رهبر افغانستان در مورد دلایل و پیامدهای جنگ جاری در این کشور صورت گرفت.

به نظر می رسد چنین تفاهمنامه هایی در گذشته عمومی نشده اما اهداف هم پیمانان استراتژیک افغانستان در این کشور به خوبی پیاده سازی شده است.

در 20 می، دفتر حامد کرزی در حال تنظیم بیانیه ای برای رد تفاهمنامه سازمان امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان بود که سفارت آمریکا با این اقدام مخالفت کرد زیرا دیپلمات های این کشور پیش از صدور این بیانیه از این اقدام آگاهی داشتند و به کارمندان رئیس جمهور سابق افغانستان اطمینان دادند که این تفاهمنامه تغییر و یا بازبینی می شود.

کرزی در بیانیه خود از حکومت وحدت ملی افغانستان خواست تا به سرعت تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل - اسلام آباد را لغو کند.

جدایی مسیر حامد کرزی از اشرف غنی به خاطر سیاست های رئیس جمهور سابق افغانستان در قبال پاکستان برای این کشور خبر خوشی نیست و رئیس جمهور کنونی افغانستان باید همچنان حمایت کرزی را دوباره به دست آورد و حفظ کند و این مسئله مستلزم این است که دولت کابل باید اجماع کلی در این کشور ایجاد کند و حمایت افراد کلیدی در مسائل ملی و سیاست های سرنوشت ساز این کشور را بدست آورد.

کلید واژه ها: کرزی اسلام آباد حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی افغانستان


نظر شما :