آغاز مذاکرات خودرویی ایران و آمریکا

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۴۶۸۳۸ سرخط اخبار
تاکنون پای هیچ شریک آمریکایی برای کار مشترک با خودروسازان به ایران باز نشده اما اکنون خبرها از آغاز مطالعات بازارسنجی خودروسازان آمریکایی برای ورود به بازار ایران حکایت دارد و مذاکراتی انجام شده است.
 
به گزارش مهر، شاید بیش از هر نام خارجی که برای شراکت با خودروسازان ایرانی به گوش می رسد، این پژو باشد که توانسته بیشترین سهم را از مذاکرات با خودروسازان ایرانی به خود اختصاص دهد؛ شرکتی که البته از جمله اولین کشورهایی بود که به شراکت با صنعت خودروی ایران روی آورد. رنو را هم البته نباید از یاد برد اما حال خبر از شرکای غیر فرانسوی دیگری هم می رسد.
 
بارها و بارها برخی مسئولان صنعت خودروسازی ایران از شراکت با یک شریک غیرآسیایی خبر داده بودند، این در حالی است که تاکنون جزئیات بیشتری از این شراکت منتشر نشده است و مشخص نیست که این شریک غیرآسیایی چه کشوری خواهد بود که به بازار جذاب و پرطرفدار خودروی ایران وارد می شود و چه برنامه ای برای این بازار دارد. اما به هرحال، آنگونه که مسئولان صنعت خودرو می گویند مذاکرات به بهترین شکل در حال انجام است.
 
در حالی هیچگاه این مسئولان از کشور این شریک نامی نبرده و همه چیز را به آینده مذاکرات دو خودروساز، موکول کرده اند، که اکنون از آغاز مطالعات امکان سنجی خودروسازان آمریکایی در بازار ایران خبر می رسد. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو این خبر را اعلام کرده و گفته که برخی خودروسازان آمریکایی، پیغام هایی را برای خودروسازان ایرانی فرستاده اند و برخی ها را نیز واسطه کرده اند که پای مذاکره با خودروسازان ایرانی بنشینند.
 
جزئیات رایزنی خودروسازان آمریکایی با جاده مخصوصی ها
 
محمدرضا نجفی منش در گفتگو با مهر با بیان اینکه خودروسازان آمریکایی رایزنی هایی را با خودروسازان و مسئولان ایرانی برای حضور در بازار خودروی ایران خبرداد و گفت: هر حضوری که باعث ارتقای تکنیک و مجهز شدن خودروسازان ایرانی به تکنولوژی روز شود، بسیار مناسب به نظر می رسد و ایران از آن استقبال می کند، این در حالی است که قراردادها باید به سرمایه گذاری مشترک و صادرات بیانجامد.
 
عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملی باید در این قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته و بخشی از تولیدات را صادر کند.
 
وی تصریح کرد: آمریکایی برای حضور و سرمایه گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم اکنون رایزنی هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه کاری های آن، در یک زمان مناسب تر اطلاع رسانی شود.
 
این در حالی است که ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز در این رابطه می گوید: نباید بازار بزرگ ایران را نادیده گرفت، به خصوص اینکه کشورهایی که در همسایگی ایران به سر می برند، خود یک پتانسیل بسیار بزرگ برای خودروسازانی هستند که اقدام به شراکت در صنعت خودروی ایران می کنند. این در حالی است که البته ایران هم این نکته را نادیده نگرفته و بارها و بارها در شروطی که برای قراردادهای خارجی خود با خودروسازان بین المللی در نظر گرفته، به این نکته اشاره کرده که باید حتما ۳۰ درصد از تولیدات مشترک، به سمت بازارهای صادراتی روانه شود.
 
این گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در حالی مطرح می شود که اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم می گوید که خودروسازان آمریکایی برای شراکت با ایرانی ها قرار است راه جاده مخصوص را در پیش گیرند، این گفته در حالی مطرح می شود که ۴ شرکت خودروساز آمریکایی در گذشته با ایران برخی همکاری ها در صنعت خودرو را آغاز کرده بودند.
 
از حضور خودروسازان آمریکایی ذوق زده نشویم
 
عسگراولادی در حالی خبر از حضور خودروسازان آمریکایی برای مذاکره با همتایان ایرانی خود می دهد که بر این نکته تاکید دارد که نباید از دیدن غربی ها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوق زده شد. به همین دلیل است که می گوید بازار ایران باید به نحوی در اختیار آمریکایی قرار گیرد که بتوانیم بابت این تحویل بازار به آنها، خدمات زیادی را هم از آنها دریافت کنیم، نه اینکه بازار را به صورت مجانی و با حاشیه سود بالا در اختیار آنها قرار دهیم.
 
وی در گفتگو با مهر می افزاید: آمریکایی ها باید بابت حضور در بازار ایران، برخی شروط را رعایت کنند و تعهد دهند که به بازار ایران پایبند هستند. در غیر این صورت، نباید ما پیشگام شویم و بازار را به راحتی در اختیار آنها بگذاریم، این در حالی است که در واقع، بازار ایران تنها بازار ۷۰ میلیون نفری نیست، بلکه کشورهای حاشیه و همسایه نیز، تشنه تولیداتی هستند که با کیفیت و با برندهای مطرح و تکنولوژی روز دنیا باشد.
 
عسگراولادی می گوید: در قبال بازاری که بابت شراکت با خودروسازان آمریکایی، به این کشور می دهیم، باید حواسمان باشد که منافع ملی را زیر پا نگذاریم، ضمن اینکه آنها باید در ابتدا، تکنولوژی های خود را به بازار ایران وارد کرده و خودروهایی تولید کنند که برای ارایه به بازارهای صاحب نام دنیا، می سازند.
 
قیمت برخی مدل های خودروهای آمریکایی در بازار ایران
 
بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که خودروی اسپارک مدل ۲۰۱۴ در بازار ۷۵ میلیون تومان، رگال ۱۴۹ میلیون تومان، ای تی اس ۱۷۵ میلیون تومان، آنکور ۱۲۸ میلیون تومان، مالیبو ۱۲۰ میلیون تومان، کروز بنزینی ۱۳۲ میلیون تومان، سونیک ۹۰ میلیون تومان و ایمپالا ۱۳۸ میلیون تومان است.
 
همچنین شورلت کوروت ۲۰۱۰ پلاک شده با گیربکس اتوماتیک و کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، گران ترین خودروی آمریکایی در بازار ایران است.
 
این در حالی است که برخی مدل های قدیمی خودروهای خارجی نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوی شورلت وانت کاستوم مدل ۱۹۷۶ به قیمت ۳۵ میلیون تومان، شورلت مالیبو ۱۹۷۰ معادل ۶۸ میلیون تومان، شورلت کامرو ۱۹۷۷ به قیمت ۲۵ میلیون تومان و شورلت کاپریس مدل ۱۹۷۴ نیز به قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته می شود.
 
شورلت نوا ۱۹۹۲ به قیمت ۳۰ میلیون تومان، شورلت سلبریتی ۱۹۸۹ به قیمت ۱۸ میلیون تومان، شورلت c۱۰ مدل ۱۹۷۸ به قیمت ۳۲ میلیون تومان و شورلت کاپریس کلاسیک مدل ۱۹۸۵ نیز به قیمت ۲۵ میلیون تومان فروخته می شود.

کلید واژه ها: شورلت خودروسازان ایرانی شورای سیاستگذاری خودرو شورلت


نظر شما :