ظریف:به دنبال ساز و کار رفع تحریم‌ها هستیم

۲۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۴۶۴۱۹ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریم ها به واقع شکسته است و امروز به دنبال ساز و کار رفع تحریم ها هستیم. اصل تحریم ها توسط مردم ایران ناکارآمد شده است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست صبحانه کاری با گروهی از ایرانیان مقیم قزاقستان با اشاره به تلاش های دشمنان جمهوری اسلامی ایران و غربی ها برای ایجاد ایران هراسی در جهان گفت: غربیها به دنبال ایران هراسی و در جهت مقابله با ایران تلاش کردند سیاست های ظالمانه و سرکوبگرانه خود را ترویج دهند و در پوشش ایران هراسی هستند اما ما توانستیم به واقع دروغ های آنها را ثابت کنیم.

وی گفت: امروز غنی سازی برنامه تحقیق و توسعه، آب سنگین اراک و سایت فردو پا برجاست و برنامه خود را ادامه می دهند زیرا برنامه هسته ای ما صلح آمیز است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به منویات داهیانه رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: این سیاست ها به همراه ایستادگی مردم ایران منجر به شکسته شدن تلاش های دشمنان برای ترویج سیاست ایران هراسی شده است.

ظریف با اشاره به شرایط ویژه منطقه ای و بین المللی گفت: افراط و خشونت و برداشتهای منحرف از پیام رحمانی اسلام ، با دخالت بیگانگان و اغراض سیاسی آنها به همراه کوته بینی برخی رهبران کشورهای اسلامی فاجعه و جنایت خلق می کند .

وی گفت: با این همه کشور ما به سمت اعتدال و باورمندی به پیام انقلاب اسلامی در مسیرتعامل حرکت کرده است .

ظریف افزود: این شرایط ویژه ای است که برای ما فراهم شده است و همه ما مرهون مردم هستیم چرا که آنها همه فشارها را تحمل کردند و تحریم ها را با مقاومت خود شکستند . آنها با حضور در پای صندوق های رای نشان دادند که از انقلاب و آرمان های خود جدا نمی شوند و اگر این واقعیت نبود و تجلی حضور رخ نمی داد، تحریم ها به آسانی شکسته نمی شد .

وزیر امور خارجه کشورمان هدف اصلی تحریم ها را جداکردن مردم و قرار دادن آنها در برابر حاکمیت دانست و گفت : اگر امروز در برابر شش قدرت ظاهری جهان توانسته ایم خواسته های خود را به آنها بقبولانیم به دلیل همین حضور مردمی است .

وی مذاکرات را صحنه بده و بستان دانست و گفت : اینگونه نیست که آنها همه خواسته های ما را بپذیرند و ما نیز به همه خواسته های خود برسیم .

محمد جواد ظریف با اشاره به اصل فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان افزود : ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این سلاح خلاف شرع و اخلاق است. ما کشوری هستیم که در جنگ تحمیلی عراق علیه ما سلاح شیمیایی استفاده شد اما ما گرچه توان استفاده از این سلاح را داشتیم این کار را نکردیم.

وی اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را توجه به کشورهای منطقه دانست و گفت: هر قدر قدرت داشته باشیم اما اگر محیط پیرامونی با ما سازگاری نداشته باشد و نتوانیم امنیت منطقه ای را تامین کنیم نمی توانیم در آن زندگی کنیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما به دنبال برداشتن موانع و ایجاد روابط معقول و منطقی با کشورهای منطقه هستیم و در این روابط ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روابط سیاسی است . اما فرهنگ، ابزار قدرتمندی است که نه قدرت هژمونی بلکه قدرت معنوی و معنایی دارد و در دنیای امروز بسیار موثرتر از تحریم و فشار است.

ظریف گفت: اهدافی را در منطقه دنبال می کنیم که مبتنی بر حاصل جمع صفر نیست و ما نمی توانیم قدرت معنایی خود را با هزینه های دیگران پیش ببریم، ما باید امکان حضور در دانشگاه ها و اقتصاد کشورهای همسایه و منطقه را فراهم آوریم تا صلح و امنیت منطقه ای گسترش یابد .

وی تقویت ارتباط علمی و دانشگاهی را بهترین روش برای کار با کشورهای منطقه دانست و گفت : در کشورهای آسیای مرکزی که دوستان ما هستند امکان چنین حضوری وجود دارد زیرا جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلافی با آنها ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان قدرت نظامی را ضروری دانست اما آن را تعیین کننده ندانست.

وی افزود : موانعی در ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد اما امیدواریم با رفع این موانع در آینده و همچنین رفع تحریم ها شرایط گسترش روابط و مناسبات منطقه ای نیز فراهم شود.

کلید واژه ها: ایران هراسی


نظر شما :