انتقاد از ظریف به خاطر به کار بردن الفاظ تند

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۴۶۱۴۷ سرخط اخبار

محمد نعیمی پور از اعضای سابق حزب مشارکت در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به ظریف نوشت:

دیپلماسی و مذاکره ادبیات خاص خود را دارد و توجه به تاثیر عمیقی که برخی بازیگران می توانند بر این مذاکرات داشته باشند و آن را از مسیر منافع ملی کشورهای طرف گفت وگو به نفع خودشان خارج کنند، حساسیت این ادبیات و پایبندی به تعهدات طرفین را دو چندان می کند و لذا نباید فشارهای سیاست داخلی و افکار بخشی از فعالین سیاست داخلی باعث انحراف از ادبیات دیپلماتیک شود و لذا استفاده از ادبیاتی که ممکن است برخی را خشنود کند، حتی در یک مصاحبه تلویزیونی جایز نیست. مثلا استفاده از جملات و یا کلماتی علیه کشورهای طرف مذاکره که مطلوب برخی بازیگران سیاست داخلی است، اما در عرف دیپلماسی حرفه ای جایگاهی ندارد.

نباید تحت هیچ شرایطی حتی فشارهای سیاسی فضاسازی (بخوانید شانتاژ سیاسی) و هیاهوهایی که در چند سال گذشته کشور شاهد آن بوده، ادبیات شما و دوستان تان آلوده شود.

 توجه داشته باشید مذاکره ادامه دارد و شما و یاران تان در چشم رقیب یک وزیر خارجه و دیپلمات کارکشته و باشخصیت هستید و این وجهه کمک موثری برای شما و ملت است تا مذاکرات تا انتها بهتر پیش برود، تحت فشار قرار دادن و وادار کردن شما به استفاده از کلماتی که فقط دل برخی افراد را خنک می کند، شایسته نیست.


نظر شما :