کریمی قدوسی:

از این به بعد شاهد تشدید تحریم‌ها خواهیم بود

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۵۳ کد : ۱۹۴۶۰۷۸ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غنی سازی در فردو تعلیق که هیچ، بلکه تخریب شده است و فردو فقط تبدیل به یک کلاس درس می شود، لذا ملت ایران بدانند بالشتی از جنس پر با این توافقنامه زیر سر ایران نیست.
 
جواد کریمی قدوسی امروز در گفت وگو با فارس، با اشاره به بیانیه لوزان با بیان اینکه نکات قابل توجهی در این موافقتنامه که نامش را بیانیه گذاشته اند وجود دارد، اظهار کرد: از توافق هسته ای تاکنون سه سند بیرون آمده، یک سند مشترک، فکت شید کاخ سفید و فکت شید وزارت خارجه کشورمان، از سویی سخنان اوباما و کری و از سوی دیگر شاهد سخنان روحانی و ظریف بوده ایم که جمع بندی تمامی اینها بسیار قابل تعمق و تامل است.
 
وی افزود: انتظار از توافق و مذاکرات رفع شر دشمن بود که این به معنای همان برچیده شدن تمامی تحریم ها بوده اما به صراحت می توان گفت با وضع پیش آمده شاهد تشدید تحریم ها به جای رفع آن خواهیم بود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر فرض اینکه ما قبول کنیم دو سوم صنعت هسته ای متوقف و زیرساخت های آن منهدم شود، برفرض اینکه ما چرخ دو سوم سانتریفیوژها را خاموش و پیچ و مهره ها را نابود کنیم اما در مقابل باید دستاوردی داشته باشیم و قفل های چرخ صنعت ما باز شود، اما بنده بیش از 20 بار این توافقنامه را مطالعه کرده و حقیقتا باید گفت اتفاق خوشایندی در آن نمی بینم.
 
وی تصریح کرد: طرف مقابل با هر بهانه، به هر شکل، با هر عنوان و ذیل هر فصلی برای ما تحریم وضع می کند و جالب اینجاست که کم و کیف تحریم دست ما نیست و دست طرف مقابل بوده و آنها هر زمان اراده کنند می توانند ذیل یک فصل جدید تحریم را مجددا ایجاد کنند.
 
کریمی تاکید کرد: موضوع قابل تامل این بوده که آنها می گویند تحریم های بانکی را برداشته اما مطمئن باشید موشک های بالستیک، تروریست و حقوق بشر را بهانه ای برای وضع تحریم های جدید بانکی قرار می دهند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر در باب تحریم ها این بوده که آمریکایی ها می گویند تحریم های ثانویه را بر می دارند، در زمینه این موضوع باید گفت برای مثال در تبادلات اقتصادی با کره، فقط تحریم با شرکت هایی که کاملا به دست آن کشور بوده و حتی یک درصد یک آمریکایی سهام ندارد تحریم برداشته می شود اما اگر در یک شرکت ماهیتا کره ای فقط یک آمریکایی یک درصد سهام داشته باشد حق هیچ گونه معامله ای با ایران ندارد، در توافقنامه تصریح شده تحریم های ثانویه ای را که مربوط به مواردی بوده که آمریکا در آن هیچ سهامداری ندارد، برداشته می شود و حال این موضوع را با فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه تحریم ها باید روز اول برداشته شود باید مقایسه کرد.
 
وی یادآور شد: با این وضعیت آنها می توانند به بهانه هایی نظیر موشک های بالستیک و حقوق بشر مجددا ما را تحریم بانکی کنند و این اتفاق خوشایندی نیست، آنچنان که دیدیم اوباما گفت اگر ایران یک میلی متر تخلف کند همه چیز را سرجایش برمی گردانیم، برای مثال ممکن است آنها فردا بیایند و بگویند چون ایران به بهائی ها فرصت فعالیت در ایران را نمی دهد باید تحریم بانکی شود.
 
کریمی خطاب به ملت ایران گفت: حرف من به ملت ایران این بوده که کمربندها را محکم ببندید، هیچ چیز عوض نشده است و ما با این وضعیتی که قرار است سیستم نظارت راه اندازی شود تمامی اطلاعات پیچ و مهره هایمان را هم باید به آنان بدهیم، نه تنها رفع تحریم نکرده بلکه با دستان خود تحریم را تشدید می کنیم.
 
وی با اشاره به فاجعه رخ داده در مورد فردو تصریح کرد: فردو به طور کلی از نظر ماهیت خط خورده و فقط جنبه تبلیغاتی پیدا می کند و تبدیل به یک مکان تشریفاتی می شود.
 
کریمی اظهار کرد: 1000 سانتریفیوژ در آنجا مانده و پیچ و مهره 2 هزار سانتریفیوژ در فردو نابود می شود و غنی سازی تعلیق که هیچ، بلکه تخریب شده و فردو فقط تبدیل به یک کلاس درس در اعماق کوه ها شده که آن کلاس درس را می شود در دانشگاه تهران را هم دایر کرد و هیچ استادی هم حاضر نمی شود تا آنجا برود، ملت ایران بدانند بالشتی از جنس پر با این توافقنامه زیر سر ایران نیست و امنیت ما را تضعیف می کند.

کلید واژه ها: فردو


نظر شما :