ایران خود را آماده بازگشت به بازارهای جهانی می کند

انتظار کاهش قیمت نفت با امضای توافق جامع

۰۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۵۶۸۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی گام به گام تا توافق جامع
سازمان جهانی انرژی اعلام کرد، ایران همچنان در وضعیتی است که در صورت رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای اش توانایی افزایش ناگهانی تولید و افزایش صادرات سریع را دارد.
انتظار کاهش قیمت نفت با امضای توافق جامع

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران بر این اعتقادند که موفقیت قدرت های غربی در رسیدن به توافق نهایی با ایران باعث سقوط بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن که مواضعش عموما بسیار نزدیک به مواضع دولت عربستان است، اگر توافق نهایی به امضای ایران با گروه 1+5 برسد باعث رفع سریع تحریم های تحمیل شده علیه ایران خواهد شد حتی اگر کاهش تحریم ها جزئی باشد.

تحریم ها در طول سال های گذشته باعث کاهش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی شد به گونه ای که میزان تولید نفت این کشور از 3.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 2.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در حال حاضر بسیار سخت می توان پیش بینی کرد که میزان پیشرفت در مذاکرات فعلی چقدر است. اما ریچارد مالینسون، تحلیلگر مسائل جئوسیاسی در موسسه انگلیسی "انرژی اسپکتس" در این باره می گوید: «مذاکرات در حال حاضر حول دو نکته اصلی و اساسی است: یکی مدت زمان انجام توافق و دیگری میزان توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم.»

وی در ادامه افزود: «با وجود این که دو طرف می گویند پیشرفت های بسیاری در مذاکرات خود داشته اند اما با این حال همچنان اختلافات عمیقی میان دو طرف وجود دارد که مهمترین این اختلافات بر سر چگونگی رفع سلسله تحریم های وضع شده است.»

تهران بر رفع کامل و سریع تحریم ها بلافاصله بعد از امضای توافق جامع اصرار دارد در حالی که مجموعه 1+5 خواستار رفع تدریجی تحریم ها طی چند سال است و می خواهد در ازای لغو هر بند از تحریم های تحمیلی ارتباطی با میزان پایبندی ایران به توافق نهایی وجود داشته باشد.

مالینسون همچنین می گوید: «انتظار داریم که توافق جزئی میان دو طرف حاصل شود. ما شاهد صدور بیانیه های رسمی خواهیم بود که توصیف کننده مرحله اول توافق خواهند بود اما بعید است که توافقی حاصل شود که به موجب آن به یک باره همه تحریم ها لغو شوند.»

در همین رابطه سازمان جهانی انرژی اعلام کرد، ایران همچنان در وضعیتی است که در صورت رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای اش توانایی افزایش ناگهانی تولید و افزایش صادرات سریع را دارد.

رابین میلز، پژوهشگر در مرکز انرژی منار نیز در این باره می گوید: «ایران می تواند در صورت رسیدن به توافق نهایی و رفع کامل تحریم ها میزان تولید نفت خود را تا 800 هزار بشکه در روز در طول مدت 6 تا 12 ماه آینده افزایش دهد. اما بعید است که بتواند میزان تولید نفت خود را در طول این مدت به میزان قبل از اعمال تحریم ها برساند.»

در حالی که ایرانی ها امیدوارند که با رفع کامل تحریم ها بتوانند خیلی سریع میزان تولید نفت خود را افزایش دهند، عراق دیگر عضو اوپک میزان تولید نفت خود را افزایش داده در حالی که دیگر اعضای اوپک آمادگی دارند برای تنظیم قیمت نفت در بازار جهانی میزان تولید نفت خود را کاهش دهند. عربستان و دیگر کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس نیز پیش بینی می کنند که تداوم این وضعیت تاثیرات منفی بر قیمت نفت در بازار جهانی بگذارد. اظهارات مقام های این کشورها نشان می دهد که آنها انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت در روزها و ماه های آینده را دارند.

الهام حسن زاده، پژوهشگر در مرکز مطالعات انرژی آکسفورد در این باره می گوید: «در حالی که ایران به دنبال بازیابی جایگاه خود در بازارهای انرژی بود، عربستان و دیگر کشورها اقدام به افزایش تولید نفت خود کردند. برای همین ایران برای رسیدن به سهم خود در بازار به شدت مبارزه خواهد کرد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: میزان تولید نفت توافق جامع مذاکرات ایران با 1+5 اوپک


نظر شما :