اقدامات جدید جمهوری‌خواهان برای نابودی توافق

سناتوری که با انتقاد هم از رو نمی‌رود

کاتن می‌گوید اینکه نامه سناتورها قسمتی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات بوده، نشانه‌ای از موفقیت آن است. وی در این رابطه گفت: آنها باید نقش کنگره را بشناسند.
سناتوری که با انتقاد هم از رو نمی‌رود

دیپلماسی ایرانی: سناتور تازه وارد تام کاتن در مصاحبه ای که با بلومبرگ داشت از این که مذاکره کنندگان ایرانی از نامه وی به همراه 46 سناتور جمهوری خواه دیگر که به مقامات ایرانی هشدار داده بود تا با دولت اوباما توافق نکنند، اظهار شکایت کرده اند، خوشحال است.

مقامات ایرانی در مذاکرات اخیر که در لوزان سوئیس برگزار می شود، دو بار درباره این نامه با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده صحبت کرده اند. مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع تا پایان مهلت 24 مارس میان ایران و کشورهای گروه 1+5 ادامه دارد.

کاتن می گوید این که این نامه قسمتی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات بوده، نشانه ای از موفقیت آن است. وی در این رابطه گفت: «آنها باید نقش کنگره را بشناسند. آنها باید از رئیس جمهور درخواست کنند که هرگونه توافق را به منظور بررسی به کنگره بفرستد. اگر این کار صورت نگیرد آنها باید با عواقب آن آشنا شوند. این یک دلیلی است که ما فکر می کنیم چرا فرستادن این نامه مهم بوده است.»

کاتن همچنین به انتقادات شدیداللحن اوباما هم واکنش نشان داده است. اوباما در مصاحبه ای که با وایس نیوز داشت گفت از نامه سناتورهای جمهوری خواه خجالت زده شده و اینکه این نامه بی سابقه بوده است. کاتن در پاسخ می گوید: «پیشنهادی که صورت گرفته غیرقابل دفاع است، آنها می خواهند به جای این که سعی کنند وقتشان را صرف دفاع از توافق بسیار بدشان کنند که در آستانه دستیابی است، بر روی فرآیند و تبلیغات انتقاداتی علیه آن صرف کنند. رهبران ایران هم اکنون به وضوح این مسئله را متوجه شده اند.»

برخی از سناتورهای جمهوری خواه که نامه را امضا کرده بودند از انجام این اقدام پشیمان شده اند. کاتن به این مسئله این گونه واکنش نشان داد که این نامه در طول چندین هفته آماده شده و تمام 47 سناتوری که آن را امضا کردند از آن حمایت می کنند. وی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که این نامه به شانس کاندیداهای جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری و سنا در سال 2016 آسیب می زند، اما وی به این مسئله ابراز شک و تردید کرد. کاتن می گوید: «این یک قرارداد درباره حقوق ماهیگری با کانادا نیست. این توافقی هسته ای با کشوری است که حامی تروریسم دولتی است. به نظر می رسد رئیس جمهور، کنگره و تفکیک قوا را مزاحم می داند.»

اقدام بعدی سنا درباره ایران می تواند در هفته آینده مطرح شود، یعنی هنگامی که مهلت نهایی برای رسیدن به چارچوب سیاسی پایان یافته  است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا لایحه ای را به همراه باب منندز دموکرات نوشته است که براساس آن باید به کنگره مهلتی 60 روزه برای بررسی هرگونه توافقی با ایران داده شود.

کاخ سفید روشن کرده که لایحه کورکر-منندز را در صورت تصویب آن در سنا، وتو خواهد کرد. دنیس مک دانو، رئیس کارکنان کاخ سفید در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که «این لایحه تاثیری منفی بر مذاکرات در حال جریان خواهد داشت و تندروهای ایرانی را تقویت می کند و به مثابه دعوتنامه ای برای واکنش مجلس ایران است. این اقدام همچنین موجب به وجود آمدن اختلاف میان ایالات متحده و دیگر متحدینش در مذاکرات خواهد بود. همچنین بار دیگر توانایی ما در مداکرات برای رسیدن به توافق را زیر سوال می برد.»

اگر این هفته توافق سیاسی به دست نیاید، جمهوری خواهان لایحه تحریم های جدید که توسط منندز و مارک کرک مطرح شده است را به جریان خواهند انداخت. کاخ سفید هم به طور عمومی اعلام کرده است که با این لایحه مخالف است. موضع دولت این است که کنگره تنها زمانی باید رای دهد که بخواهد تحریم ها را لغو کند.

قصد اوباما برای توافق با ایران همچنان تعدادی از قانونگذاران از هر دو حزب را عصبانی می کند. در همین اوضاع به دست آوردن آرای بیشتر در حمایت از لایحه کورکر-منندز برای شکستن وتوی رئیس جمهور ادامه دارد. شاید دولت نبرد بر سر قضیه نامه را برده باشد، اما همچنان این نبرد که بتواند کنگره را در حاشیه نگه دارد، باخته است.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: تام کاتن توافق هسته ای کنگره مذاکرات


نظر شما :