هم‌گام با تلاویو

ریاض هم روی جمهوریخواهان حساب کرده است

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۴۵۳۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود ایالات متحده شرایط اعلام نشده ایران را که تهران بر اجرای آنها قبل از امضای هر گونه توافقی تاکید دارد، بپذیرد.
ریاض هم روی جمهوریخواهان حساب کرده است

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا می گوید که چندان مطئن نیست توافق نهایی هسته ای با ایران تا پایان این ماه به دست آید، او در اظهاراتی که روز شنبه در مصر بیان کرد، گفت: «اگر دیپلماسی شکست بخورد، گزینه های دیگری پیش روی ماست.» البته کری تاکید کرد که مذاکرات با ایران پیشرفت هایی داشته اما اختلافات مهمی همچنان قبل از رسیدن به هر گونه توافقی وجود دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات جان کری نشان می دهد که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا چندان به رسیدن به توافق نهایی با ایرانی ها که توافق را به رفع کامل تحریم ها منوط کرده اند، امیدوار نیست.

برخی ناظران می گویند تهران به سمت قبول توافق هسته ای با 1+5 متمایل شده اما همه چیز را منوط به قبول نفوذ منطقه ای و به رسمیت شناختن قدرت آن در خاورمیانه کرده است.

علی رغم این که ایالات متحده برای امضای توافق نهایی با ایران عجله دارد و به گفت وگوهای دو جانبه اش با ایران سرعت بخشیده است اما ایرانی ها می گویند که تنها با رفع کامل تحریم های اقتصادی و آزاد شدن پول های بلوکه شدشان در بانک های امریکایی و اروپایی حاضر به امضای توافق نهایی هستند.

مذاکرات ایران با 1+5 (ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در سطح وزرای امور خارجه روز یکشنبه در شهر لوزان سوئیس از سر گرفته شد. در این مذاکرات دو طرف تلاش می کنند که به چارچوب توافق نهایی که مهلت آن روز 31 مارس به پایان می رسد، برسند.

گفته می شود ایالات متحده شرایط اعلام نشده ایران را که تهران بر اجرای آنها قبل از امضای هر گونه توافقی تاکید دارد، بپذیرد. حضور ایران در جنگ با داعش در عراق از جمله مسائلی است که نه تنها امریکایی ها رسما آن را پذیرفته اند بلکه تجهیزاتی را نیز برای عراقی ها برای مبارزه با داعش فرستاده اند و به طور غیر مستقیم با ایرانی ها در این رابطه همراه شده اند. امریکایی ها همچنین نفوذ ایران در سوریه را به عنوان واقعیتی غیرقابل انکار پذیرفته اند و اکنون نیز می روند تا حضور غیر مستقیم ایران در یمن را هم بپذیرند. کشوری که در آن الحوثی های طرفدار ایران حکومت عبد ربه منصور هادی را سرنگون کرده و قدرت را در اختیار گرفته اند. واشنگتن همچنین تماس های تازه ای را با گروه های شبه نظامی شیعی مورد حمایت تهران برقرار کرده است و قصد دارد با هماهنگی بیشتر با آنها مرحله تازه ای را در جنگ با داعش رقم بزند.

در همین رابطه بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که از اظهارات مقام های امریکایی این گونه بر می آید که آنها حضور ایران را در بسیاری از پرونده های منطقه پذیرفته اند و قبول این مساله را به سود منافع خود می دانند در حالی که قربانیان اصلی این موضوع متحدان استراتژیک امریکا در منطقه به ویژه عربستان سعودی است که اعتقاد دارد از سوی ایران و متحدانش در منطقه محاصره شده است.  

در سفرهای مکرری که اوباما و کری در طول دو سال گذشته به ریاض داشته اند، به اطلاع مقام های عربستانی رسانده اند که امریکا نمی تواند هم زمان روابط استراتژیک نزدیک با ایران و عربستان داشته باشد، برای همین باید یکی از این دو را انتخاب کند، یا ایران یا عربستان.

عربستان همچنین چندان اطمینان ندارد که با امضای توافق نهایی با ایران جلوی برنامه های هسته ای این کشور گرفته شود، عربستان از هسته ای شدن ایران به شدت می ترسد و گمان می کند در صورتی که ایران به انرژی هسته ای برسد، امنیت آن در منطقه مورد تهدید قرار می گیرد.

برای همین ریاض نیز همانند تل آویو به جمهوریخواهان امریکا امید بسته است. عربستانی ها بر روی جمهوریخواهان حساب کرده اند و مبالغ هنگفتی را صرف آنها کرده اند تا جلوی اوباما را در گشایش روابط با ایران بگیرند. در حالی که هیچ فکری نکرده اند که این رفتار آنها چه تاثیری بر مصالح امریکا و روابط آن با خاورمیانه خواهد گذاشت.

هفته پیش 47 نماینده جمهوریخواه عضو کنگره امریکا نامه ای را خطاب به مقام های ایران نوشتند و در آن نسبت به امضای هر گونه توافق نهایی هشدار دادند و گفتند که کنگره یا رئیس جمهوری بعدی امریکا می تواند این توافق را لغو کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: توافق هسته‌اي مذاكرات ايران با 1+5 مذاكرات ايران با امريكا عربستان و ايران عربستان و اسرائيل جمهوريخواهان


نظر شما :