تصویب طرح تسهیلات ورود ایرانیان به داخل کشور

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۴۵۳۳۴ سرخط اخبار

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان گفت: طرحی تحت عنوان تسهیلات ورود ایرانیان به داخل کشور که از دستورات رئیس جمهور بود تصویب شد.

به گزارش فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) در نشستی خبری در وزارت امور خارجه گفت : طرحی تحت عنوان تسهیلات ورود ایرانیان به داخل کشور که از دستورات اکید رئیس جمهور کشورمان بود تصویب شد که ماحصل جلسات نهادها و ارگان های ذیربط با مشارکت وزارت خارجه بود.

وی شاه بیت این طرح را تسهیل ورود هموطنان ایرانی به داخل کشور خواند و افزود: همه هموطنان می توانند با مراجعه به سفارت ها و سرکنسولگری های ایران در خارج از کشور درخواست دریافت گذرنامه و یا برگه جایگزین آن را داشته باشند و ما به همه نمایندگی ها اعلام کردیم بدون توجه به اسناد اقامتی ایرانیان خارج از کشور و بدون توجه به کیفیت اقامتی آنها به محض اینکه سندی ارائه دهند که ایرانی هستند، گذرنامه یا برگه های مطابق آن را ارائه دهند.

معاون کنسولی وزارت خارجه ادامه داد: همه نمایندگی های ما موظفند ورود سهلی برای ایرانی ها داشته و هیچ نیازی به بررسی وضعیت آنها در خارج از کشور نیست. ایرانیان می توانند به راحتی وارد کشور شوند و هیچگونه پرس و جویی درباره اسناد اقامتی آنها در خارج از کشور از سوی ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) و ارگان های دیگر صورت نخواهد گرفت.

قشقاوی ویزای خانواده را از دیگر تسهیلات ارائه شده خواند و اظهار داشت: این جزو تسهیلات ویژه ای است که برای زنان ایرانی با همسران و فرزندان خارجی در نظر گرفته شده است که با قیمت نازل ویزای خانوادگی برای آنها صادر می شود تا مشکلی در تردد به ایران نداشته باشند.

وی در خصوص ترس برخی ایرانیان برای ورود به کشورمان گفت:صرف حضور در خارج از کشور هیچ عمل مجرمانه ای نیست. جرم نیز جغرافیا نمی شناسد و اگر عمل مجرمانه ای انجام و پرونده تشکیل شده باشد با آنها مانند ایرانیان داخل کشور برخورد می شود، اما کسانی که جرمی نداشته و هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کنند ترسشان بی مورد است، زیرا هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

قشقاوی روی سخن خود را با کسانی خواند که در ایهام به سر می برند و یادآور شد: آنها به خاطر تبلیغات اپوزیسیون خارج از کشور نسبت به ورود به ایران ترس کاذبی پیدا کرده اند و حتی آنهایی که پیش از انقلاب رفته اند نباید نگران باشند.

وی ادامه داد: با این طرح دیگر مدرکی از ایرانیان ضبط نمی شود پس هیچ جای نگرانی نیست و جاده برای ورود هموطنان تبدیل به اتوبان شده است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: آن بخش از هموطنانمان که فعال اپوزیسیون خارج از کشور هستند، حداکثر 3 درصد از جمعیت 5 میلیونی مهاجران را تشکیل و 97 درصد از ایرانیان نه عمل مجرمانه داشته و نه اپوزیسیون برانداز هستند. بلکه ممکن است انتقاداتی داشته باشند، اما هیچ مشکلی برای ورود ندارند و به راحتی می توانند برای عید به کشور بیایند.

قشقاوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موفقیت وزارت خارجه در آزادی و انتقال ایرانیان خارج از کشور گفت: با 27 کشور نشست های منظم کنسولی داریم و با 42 کشور سه موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری، انتقال محکومان و استرداد مجرمان را ارائه داده ایم که برخی از آنها مانند ترکمنستان امضا کردند.

وی افزود: با برخی کشورها موافقتنامه نداریم اما انتقال محکومان را به صورت موردی داشته ایم که قطر، ارمنستان و چین جزو آنها هستند. ضمن اینکه در ترکمنستان طی 4 ماه اخیر 53 ایرانی آزاد شدند و در مقابل ما نیز 9 ترکمن را انتقال دادیم.

معاون کنسولی وزارت خارجه جرم 80 درصد زندانیان ایرانی در خارج از کشور را مواد مخدر دانست و اظهار داشت: در 4 سال اخیر زندانیان مواد مخدری در عربستان به صفر رسیدند که تلاش می کنیم در سایر کشورها همین طور شود.

قشقاوی با اشاره به اینکه متاسفانه 90 درصد از کسانی که قاچاقی و از طریق کشتی ها به استرالیا می روند غرق می شوند زیرا شکل این کشتی ها و حجم مسافران قاچاق با یکدیگر همخوانی ندارد، یادآور شد: اگر فردی در خارج از ایران بازداشت و یا دچار مشکلی شود، بلافاصله وزارت خارجه مورد عتاب قرار می گیرد که چرا کاری انجام نداد. اما کسی به فرد یا خانواده وی توجهی نمی کند.

وی آزادی 600 زندانی ایرانی در خارج از کشور از حدود 40 کشور دنیا را حاصل تلاش گسترده سفارتخانه های ایران دانست و افزود: بهترین راه برای حمایت از ایرانیان بازداشتی گرفتن وکیل است که این موضوع هزینه زیادی می طلبد و ما بارها از مجلس درخواست کردیم که ردیف بودجه ای را برای اخذ وکیل در نظر بگیرند.

معاون کنسولی وزارت خارجه ادامه داد: بودجه مختصری به نام ابن سبیل در وزارت خارجه وجود دارد که از آن استفاده می شود اما کفاف این مسائل را نمی دهد.

قشقاوی همچنین با اشاره به آزادی 13 ایرانی مشمول تحریم ها یادآور شد: این نبردی جدی بین مقامات قضایی ایران و آمریکا بود که ایران برنده شده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت سفر عمره ایرانیان به عربستان در ایام نوروز گفت: احتمال زیاد یکم تا دهم فروردین ماه سفر عمره گزاران را نداریم که به دلیل عدم صدور روادید آنها می باشد.امیدواریم مسائل سیاسی منطقه ای بر روابط کشورها تاثیر نگذارد که شرایط ما با ترکیه چنین است و نباید مسائل اختلافی را با مسائل اتباع پیوند بزنیم.

معاون کنسولی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لغو روادید با همسایگان گفت: به جز همسایگان شرقی که به دلایل مسائل وجود داشته شده در این کشورها می باشد، با سایر همسایگان این موضوع را دنبال می کنیم.

قشقاوی با بیان اینکه به دفاتر استان ها گفته ایم که اهالی هر منطقه در کل دنیا را شناسایی کنند، افزود: سعی می شود در هر سفری که رئیس جمهور به آن استان دارد، ایرانیان بومی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند رئیس جمهور را در سفرهای استانی همراهی کنند.

وی به تسهیلات انجام گرفته برای دانشجویان خواهان ادامه تحصیل در رشته هایی که مشمول تحریم است اشاره کرد و یادآور شد: در خصوص ارسال ارز نیز فعالیت های خوبی انجام شد و نیز دانشجویانی که از دانشگاه های نروژ در حال اخراج بودند مورد رسیدگی قرار گرفتند.

در ادامه این نشست چگینی مدیرکل کنسولی نیز در خصوص مشمولان غایب خارج از کشور اظهار داشت: طرح مجلس ارائه شده که در صورت تصویب حدود 300 هزار ایرانی خارج از کشور با ابلاغ و تائید شورای نگهبان می توانند امور خود را انجام دهند.

وی در خصوص تسهیل ورود ایرانیان و صدور روادید نیز گفت: هیچ مدرکی از کسی ضبط نمی شود و این موضوع چه در نمایندگی های ایران و چه در هنگام ورود به کشور صادق است.

چگینی در خصوص وضعیت زنان ایرانی با همسران خارجی که در گذشته مشکلاتی داشتند، نیز گفت: تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده که در برخی موارد در گذشته لاینحل به نظر می رسید. برخی هموطنان ما که شوهر و فرزندان خارجی دارند می توانند بدون استعلام از مرکز روادید دریافت کنند و تنها در 3 کشور آمریکا، انگلیس و کانادا برای صدور روادید باید استعلام انجام شود. همچنین برای این 3 کشور نیز فرزندان زیر 18 سال نیازی به استعلام ندارند.

وی همچنین در خصوص حضور خارجی ها در ایران گفت: هر ایرانی که معرف یک خارجی باشد و نیز همراه وی به ایران سفر کند، تسهیلات ویژه ای دریافت خواهد کرد و برای همه کشورهای رسمی به جز 10 کشور روادید فرودگاهی صادر می شود. ما 27 دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان ها و مناطق آزاد داریم که در مناطقی که فرودگاه بین المللی دارند همان جا روادید صادر می کنند.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همچنین اضافه کرد: برای خارجیانی که در ایران سرمایه گذاری می کنند اگر همسر ایرانی داشته باشند بدون استعلام روادید 3 ساله صادر می شود و اگر معرف ایرانی داشته باشند تسهیلات بیشتری هم دریافت می کنند.

چگینی در خصوص روادید درمان برای خارجیان گفت: جمهوری اسلامی با امکانات خوب پزشکی به مقصد گردشگری پزشکی تبدیل شده و اگر هموطنان ما در آمدن کسانی که به قصد درمان به ایران سفر کنند دخیل باشند تسهیلات بیشتری دریافت می کنند.

در ادامه این نشست سیدکاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه در سال جاری سامانه تاک برای تسریع در ارائه خدمات به دانشجویان ایرانی در خارج از کشور راه اندازی شده، افزود: در خصوص هموطنانمان در کانادا ستاد کانادا تشکیل شده و اقدامات خوبی برای دانشجویانمان انجام شده است.

سجادی با اشاره به اعزام معلمان به خارج از کشور و فعال سازی مدارس ایرانی در کشورهای مختلف، گفت: تلاش کردیم تا مدارس ایرانی خارج از کشور را فعال کنیم.

وی همچنین به آزادی تعداد بیشتری از زندانیان ایرانی خارج از کشور طی سال جاری اشاره کرد و افزود: همچنین شاهد انتقال بیشتر زندانیان به داخل کشور برای گذران دوران محکومیت شان بودیم. برخی زندانیان تحریمی نیز با تلاش وزارت خارجه به کشور بازگردانده شدند و به آمریکا مسترد نشدند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به مشکلات خانواده ایرانیان زندانی در خارج از کشور گفت: با بنیاد تعاون قوه قضائیه، کمیته امداد و NGOهای داخل کشور تلاش شد تا آنها مشکلات کمتری داشته باشند.

سجادی همچنین افزود: امسال 577 نفر از هموطنان زندانی در خارج از کشور آزاد شدند و 119 نفر هم برای گذراندن دوران محکومیتشان به داخل کشور منتقل شدند.

وی ادامه داد: ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و همچنین ژاپن در انتظار توافق انتقال مجرمان هستند.

مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه 13 نفر در سال جاری در خصوص تحریم ها از کشورهای مختلف آزاد و به کشورمان بازگردانده شدند، افزود: حدود 16 نفر در بحث تحریم ها در زندان های خارج از کشور به سر می برند.

کلید واژه ها: روادید


نظر شما :