جنبه‌های مختلف یک سخنرانی جنجالی

مردم آمریکا چه نظری دربارۀ سخنرانی نتانیاهو دارند؟

۰۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۴۴۶۴ اخبار اصلی آمریکا
فقط نیمی از مخاطبان این نظرسنجی خودشان را حامی یا طرفدار پروپاقرص اسرائیل نامیده‌اند.
مردم آمریکا چه نظری دربارۀ سخنرانی نتانیاهو دارند؟

دیپلماسی ایرانی: مردم آمریکا چه احساسی درباره سخنرانی ماه آینده بنیامین نتانیاهو در کنگره دارند؟ براساس یک نظرسنجی جدید، با وجود اختلاف نظر بر سر نحوه دعوت از وی برای این سخنرانی، اکثریت مردم موافق این سخنرانی هستند. داده های این نظرسنجی که توسط یک گروه حامی اسرائیل منتشر شده است نشان می دهد در نظرسجی سی ان ان و او آر سی که روز سه شنبه منتشر شده است، 63 درصد از آمریکایی ها مخالف روش دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان از نتانیاهو هستند. بینر روز یکشنبه گفت که این برنامه را از دولت باراک اوباما مخفی نگه داشته است چون می ترسیده کاخ سفید در این زمینه دخالت کند. این سخنرانی برای روز 3 مارس برنامه ریزی شده است.

در حالی که اکثریت آمریکایی ها تاکتیک بینر را در این زمینه نمی پسندند، اما مخالفتی با سخنرانی نتانیاهو ندارند. براساس اطلاعات نظرسنجی تیپ، 25 درصد 1563 نفر جامعه آماری این نظرسنجی با جمله زیر موافق هستند: «برخی از مردم می گویند نتانیاهو در میانه رقابت های انتخاباتی است و این برای ایالات متحده نامناسب است که تنها دو هفته قبل از انتخابات میزبان وی باشد. آنها معتقدند که جمهوری خواهان سعی در تقویت موضع نتانیاهو در انتخابات دارند.»

این درحالی است که 43 درصد از مخاطبان با این جمله بیشتر موافق هستند: «برخی دیگر از افراد معتقدند که ایران در حال نزدیک شدن به ساخت سلاح هسته ای است. نتانیاهو به عنوان یکی از رهبران آگاه جهان به امور خاورمیانه و برنامه هسته ای ایرانی ها، باید تا قبل از مهلت 31 مارس برای رسیدن به توافق سیاسی، در کنگره سخنرانی کند.»

همچنین اکثریت مخاطبان نظرسنجی (47 به 32 درصد) مخالفتی با رویکرد دولت در زمینه سخنرانی ندارند. رئیس جمهور اوباما، بایدن معاون رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه اعلام کرده اند در مدت زمانی که نتانیاهو در واشینگتن به سر می برد، دیداری با وی نخواهند داشت. بهانه اصلی آنها برای این اقدام، عدم دخالت در انتخابات 17 مارس اسرائیل است.

در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده است که آیا این اقدام مناسب است که نتانیاهو در آستانه انتخابات در کنگره سخنرانی کند؟ تنها 22 درصد از مخاطبین نظرسنجی گفته اند که نتانیاهو به خاطر نزدیکی به انتخابات و منافع سیاسی خودش نباید در کنگره سخنرانی کند.

چند تن از قانونگذاران دموکرات متعهد شده اند که سخنرانی نتانیاهو را بایکوت کنند، اما این نظرسنجی نشان می دهد که این اقدام ممکن است منجر به هزینه سیاسی برای آنها شود. بیش از یک سوم مردم می گویند میل کمتری برای رای دادن به نماینده ای که سخنرانی نتانیاهو را بایکوت کرده، دارند. در حالی که 27 درصد مردم گفته اند حمایت بیشتری از این افراد در انتخابات مجدد خواهند داشت.

امری کرن، مدیر برنامه ریزی و استراتژی اسرائیل پراجکت در این باره می گوید «این اعداد قاطعانه است. حتی مردمی که درباره سخنرانی نتانیاهو مردد هستند، تمایل کمتری به رای دادن به نمایندگانی که سخنرانی نتانیاهو را بایکوت می کنند، دارند.»

این نظرسنجی در روزهای 12 تا 16 فوریه توسط ناتان کلاین از کمیته انتخابات سنای حزب جمهوری خواه صورت گرفته است و سوالات به صورت آنلاین از مخاطبان پرسیده شده است و میزان خطای آن 2.5 درصد بوده است. فقط نیمی از مخاطبان این نظرسنجی خودشان را حامی یا طرفدار پروپاقرص اسرائیل نامیده اند.

براساس داده های نظرسنجی سی ان ان و تیپ، آمریکایی ها از واکنش هر دو طرف کادر رهبری جمهوری خواهان کنگره و دولت اوباما به این سخنرانی ناراضی هستند. اما این مسئله به این معنا نیست که آمریکایی ها نخواهند به سخنان نتانیاهو گوش بدهند. شاید کنگره و دولت باید نتانیاهو را به عنوان کسی که برای آمریکایی ها آشنا است به رسمیت بشناسند، مردم سیاست ها و انگیزه های وی را می شناسند. موفقیت و شکست سخنرانی وی بستگی به خود وی دارد، نه این که تابعی از واکنش مقامات واشینگتن باشد.    

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو کنگره برنامه هسته ای


نظر شما :